جعل روایت درباره امام عصر(عج)
کد خبر: 4043488
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
یادداشت

جعل روایت درباره امام عصر(عج)

سیره امام زمان (عج) رسیدن به اهداف مقدس و زیبا با اتخاذ وسیله و راه زیباست نه رسیدن به هدف از هر راه و هر وسیله‌ای‌ و هر روایت و گزارشی خلاف این مطلب‌، دروغ محض است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادداشتی درباره مهدویت به رشته تحریر درآورده و در کانال شخصی خود منتشر کرده که آن را می‌خوانید؛

آنچه از مطالب مسلم در سیره ‌امام زمان(عج) است این که او برای اجرای قسط و عدالت قیام می‌کند و در رفتار و گفتار او به جز عدالت همراه با رحمت چیز دیگری نیست، بنابراین بدیهی است هر آنچه به او در روایات منتسب شود و از جاده عدالت خارج باشد، جعلی و کذب است. ‌امام برای برپایی احکام قرآن و سنت قیام می‌کند پس هر روایتی که انجام خلاف احکام مسلم قرآن و سنت را به او نسبت داد مجعول و غیر قابل قبول است.

‌دشمنان مکتب اهل بیت(ع) برای زشت و کریه نشان دادن چهره زیبای دین و برای دور کردن مردم از تفکر بالنده مهدویت روایاتی را جعل و پخش کردند و حتی جعل سند کردند و به ظاهر روایاتی را منتشر کردند که گویا از راستگویان هم نقل شده ولی واقعیت نداشت. این خود محتاج بحث مفصلی است که در این مختصر نمی‌گنجد. ‌تعداد بسیاری از این روایات از نظر رجالی سندی نامعتبر دارند و اساسا قابل اعتماد نیستند.

‌وجود یک روایت حتی در کتاب کافی دلیل بر اعتبار آن نیست تا چه رسد به بحارالانوار مرحوم علامه مجلسی. مرحوم علامه این کتاب را برای کسانی نوشته که بتوانند حدیث را نقد و بررسی سندی و متنی کنند و توانایی اعتبار‌سنجی روایات را داشته باشند، نه برای عموم لذا احادیث غیر معتبر و جعلی در بحار الانوار یافت می‌شود، از جمله برخی روایاتی که درباره سیره حضرت بقیة الله آمده است.

‌سیره امام زمان(عج) قلع و قمع فساد و ظلم و جور است، بنابراین مسلم است که مفسدین و ظالمین با او درگیری نظامی پیدا خواهند کرد ولی او بر پایه دستور قرآن حتی با دشمن نیز ناعادلانه رفتار نمی‌کند. ‌امام عصر(عج) قصاص می‌کند اما او در عین حق قصاص دستور قرآنی عفو را هم به جا رعایت می‌کند و به جا هم عادلانه و به اندازه ظلم و جور افراد و نه بیشتر آنان را قصاص می کند و این قصاص حق است و عدل.

سیره امام زمان(عج) رسیدن به اهداف مقدس و زیبا با اتخاذ وسیله و راه زیباست نه رسیدن به هدف از هر راه و هر وسیله‌ای‌ و هر روایت و گزارشی خلاف این مطلب‌، دروغ محض است.

‌امام زمان(عج) جلوه خدایی است که رحمت او بر غضب او سبقت گرفته لذا غضب او فقط بر ظالمان و جائران است و ترسیم هر چهره دیگری غیر این از امام‌، ساخته و پرداخته ذهن دشمنان دانا یا احیانا دوستان نادان است.

امام مظهر خدایی است که او را تواب رحیم می‌خوانیم لذا توبه همگان را می‌پذیرد. بله، جنایتکاران و آدمکشان و ظالمان بر بشریت باید قصاص عادلانه شوند حتی اگر توبه حقیقی کنند چون توبه رابطه او را با خدا اصلاح‌کرده ولی جنایات او را بر بشر که برطرف نمی‌کند.

در یک کلام روایات را باید با محک قطعیات عقل و محکمات قرآن و سنت سنجید و روایاتی که خلاف عقل قطعی و خلاف قطعی قرآن و سنت هستند، قیمت و ارزشی ندارند.

انتهای پیام
captcha