نماز ارتباط و اُنسی عاشقانه بین مخلوق با خالقی مهربان و عطاکننده است
کد خبر: 4045150
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹

نماز ارتباط و اُنسی عاشقانه بین مخلوق با خالقی مهربان و عطاکننده است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نماز را برپا کیند تا از غم و اندوه دور شوید و نشاط و آرامش بگیرید، گفت: نماز ارتباط و اُنسی عاشقانه و صمیمی بین مخلوق با خالقی مهربان و عطاکننده است و این ارتباط برای انسان آن‌قدر مهم و سرنوشت‌ساز است که خداوند متعال برقراری آن را واجب کرده است.

علی عباسی استاد دانشگاه آزاد اسلامی

علی عباسی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با بیان اینکه نماز را برپا کنید تا از غم و اندوه دور شده و نشاط و آرامش بگیرید، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که نماز خواندنی نیست، یعنی عملی تشریفاتی نیست که طی آن جملات و عباراتی به زبان آورده و آن را بخوانیم لذا در قرآن کریم در حدود صد مورد به نماز اشاره شده است و صحبت از اقامه و برپا داشتن نماز است نه خواندن نماز از این رو نماز ارتباط و اُنسی عاشقانه و صمیمی بین مخلوق با خالقی مهربان و عطاکننده است.

وی افزود: این ارتباط برای انسان آن‌قدر مهم و سرنوشت‌ساز است که خداوند متعال برقراری آن را واجب کرده است. حتی خود، این رابطه را شروع کرده و مردم را به سوی خویش فراخوانده است.

عباسی تصریح کرد: وقتی که ارتباطی برقرار می‌کنیم و با کسی انس می‌گیریم و به تکیه‌گاهی پناه می‌بریم و با زبان دل با کسی حرف می‌زنیم و درخواست‌های خود را مطرح می‌کنیم با تکیه به خداوند دیگر از چیزی نمی‌ترسید و از حل هیچ مشکلی احساس عجز نمی‌کنید. یأس و ناامیدی از شما دورشده و به نشاط و آرامش و راحتی می‌رسید.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه ۲۷۷ سوره بقره «اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ همانا آنان که اهل ایمان و نیکوکاری هستند و نماز را برپا دارند و زکات بدهند، آنان را نزد پروردگار پاداش نیکو خواهد بود و هرگز ترس و بیمی از حوادث آینده و اندوه و غمی از گذشته نخواهند داشت»، گفت: به اعتقاد روانشناسان فرد در حال نماز و ذکر که در آن اسماء متبرکه الهی تکرار می‌شود از سطح بالایی از درونگری و تمرکز برخوردار می‌شود و فرد از یک حالت آرامش روانی و احساس مطبوع تندرستی و قدرت ناشی از اتصال به منبع و منشأ قدرت الهی برخوردار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز برخی افراد به دلیل تکرار عادت‌وار مراسم نماز و دعا از تمرکز و تفکر درونی لازم در نماز برخوردار نیستند و در نتیجه بدون توجه به اثرات درمانی و آرامش دهنده روح و روان در نماز و ادعیه صرفاً به تکرار جملات آن می‌پردازند، افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: نماز شب، غم و اندوه را از بین می‌برد. کارکرد دیگر نماز، بازداشتن از گناه و منکرات است و مسلماً کسی که از ارتکاب زشتی‌ها و منکرات دور شود به همان میزان از دغدغه و نگرانی او کاسته شده و بر میزان راحتی و آرامش خاطر او افزوده می‌شود و در نتیجه زندگی سالم و لذت‌بخشی خواهد داشت.

عباسی در پایان بیان کرد: از امام صادق(ع) نقل شده است که آن حضرت فرمودند: هنگامی که با غمی از غم‌های دنیا رو به رو شوید وضو بگیرید و به مسجد رفته و نماز بخوانید و از خدا رفع آن اندوه را بخواهید.

انتهای پیام
captcha