مسلمانان اوکراینی، فعال‌تر از مسحیان در دفاع از میهن
کد خبر: 4045434
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸

مسلمانان اوکراینی، فعال‌تر از مسحیان در دفاع از میهن

مسلمانان اوکراین مشارکت گسترده خود در صفوف مقابله با جنگ روسیه را دفاع از جان و ناموس و شرعا واجب می‌خوانند و از همین رو بخش اعظم آنها با شروع جنگ بر خلاف مسیحیان در اوکراین ماندند.

به گزارش ایکنا، صفحه علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام (مُسْلِمْنا) در توئیتر یادداشتی به قلم «علی مقدس» با عنوان «مسلمانان اوکراینی، فعّال‌تر از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن» منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است: در حالی که داعشیانف جنگ روسیه در اوکراین را جنگ صلیبی - صلیبی می‌خوانند، مسلمانان اوکراینی با دفاع تمام قد و حتی با سبقت گرفتن از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن خود؛ نادیده‌های دیگری از صحنه حقایق جهان اسلام را به جهانیان نشان دادند.

بر اساس این یادداشت، پس از یورش روسیه به اوکراین، مسلمانان که شش درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می‌دهند، تصمیم به دفاع همه جانبه از کشور خود گرفتند. آنها قریب به چهارصد هزارنفر از نفوس اوکراینی را تشکیل داده‌اند و خود را شهروندان قانونی اوکراین می‌دانند. مسلمانان در قبال حقوق شهروندی، وظیفه دفاع از کشور و جنگ با دشمن متجاوز را تکلیف شرعی خویش می‌دانند.

مقدس افزود: این درحالی است که میلیون‌ها مسیحی ارتدوکس، اکثریت جمعیت اوکراین را به خود اختصاص داده‌اند و بر خلاف مسلمانان، با آغاز جنگ، صدها هزار بلکه چندین میلیون مسیحی، کشور خود را ترک کرده‌اند.

نویسنده تصریح کرد: مسلمانان اوکراینی، بر این باورند که دفاع از جان وعِرض و ناموس خود و دیگر شهروندان اوکراینی، نه تنها عقلاً، بلکه شرعاً واجب است. آنها استبداد حاکم بر شهر کریمه که جمعیت قابل توجه از مسلمانان را در خود جای داده را برنتابیده، زیرا کنترل این شهر مسلمان‌نشین، از سال 2014م تحت نظارت نیروهای نظامی روسیه قرار دارد.

وی افزود: از لحاظ تاریخی، روس‌ها پس از «کریمه» به «کی‌یف» به مثابه خاستگاه تاریخی خود که نخستین دولت روس در آن شکل گرفته، می‌نگرند. از سوی دیگر اوکراین برای قرون متمادی جزئی از خاک روسیه بوده و خاک دو کشور را در هم تنیده و نبردهای تاریخی متعدد همچون نبرد پولتاوا را به خود دیده که در سال 1709م در خاک اوکراین اتفاق افتاده است.

در ادامه یادداشت آمده است: از حیث فرهنگی و هویتی، قریب به 20 درصد از جمعیت روس زبانِ اوکراین، در نقاط شرقی این کشور، پیوندهای مذهبی، فرهنگی و زبانی با روسیه دارند.

به لحاظ اقتصادی نیز صنایع مادر شوروی پس از فروپاشی به اوکراین تعلق گرفت و 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام روسیه، از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می‌شود که از مجموع 12 لولۀ انتقال گاز، تعداد 5 لولۀ آن از خاک اوکراین می‌گذرد.

به لحاظ مذهبی، کی‌یف خاستگاه و محل بنیان کلیسای ارتدوکس روسیه محسوب می‌شود و فدرال روسیه در برابر هرگونه فعالیت مذهبی چه از جانب کلیسا و چه از مناطق مسلمان‌نشین با محوریت مسجد، واکنش جدی نشان می‌دهد.

این محدودسازی و نگرش کمونیستی روس‌ها سبب گردیده تا دولت روسیه برای هرگونه مخالفت با اشغالگری روس‌ها، 17 تا 19 سال حبس در نظر بگیرد و مسلمانان را از هرگونه فعالیت در جهت منافع فردی و جمعی، مورد منع و تعقیب قرار دهد.

انتهای پیام
captcha