طرح ملی رها؛ گامی در جهت توانمندسازی جامعه ایرانی
کد خبر: 4056743
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

طرح ملی رها؛ گامی در جهت توانمندسازی جامعه ایرانی

یک پژوهشگر گیلانی از طراحی و خلق طرح ملی رها خبر داد و گفت: این طرح در بیش از ۵۰ برنامه محوری و عملیاتی سازمان‌دهی شده است.

محمود نظرنیا پژوهشگر

محمود نظرنیا، پژوهشگر در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان از طراحی و خلق طرح ملی رها خبر داد و با بیان اینکه این طرح در بیش از ۵۰ برنامه محوری و عملیاتی سازمان‌دهی شده است، اظهار کرد: طرح رها نزدیک به یک‌سال است که در مرحله مطالبه عمومی قرار دارد و این آمادگی وجود دارد تا در خدمت اصحاب رسانه به‌صورت‌ شفاف‌تر تشریح شود و از همه صاحب‌نظران، دانشگاهیان و افرادی که صاحب تریبون هستند، تقاضا می‌کنم بستر مناسب برای تشریح طرح را در مجامع علمی فراهم سازند.

دانشمند جوان مجمع جهانی کشورهای آسیایی به بیان چرایی پیشنهاد طرح خود پرداخت و اظهار کرد: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و سند مادر و فرادست همه قوانین، سیاست‌های کلی و چشم‌انداز شناخته می‌شود و باید جایگاه و شأن آن محترم شمرده شود. در قانون اساسی اصول مختلفی به وظایف دولت نسبت به مردم اشاره شده تا جایی که به صراحت در اصل ۳ و اصل ۳۰ قانون اساسی تأمین اشتغال، مسکن، آموزش، بهداشت و... بر عهده دولت نهاده شد.

وی ادامه داد: با این مقدمه که در ذهنم ایجاد شد و به جهت سال‌ها مطالعات تخصصی در حوزه عمومی و سیاست‌گذاری و پژوهش‌های متعدد در این زمینه، به این نتیجه رسیدم که برنامه‌های توسعه در کشور و برخی از اصول قانون اساسی یا اجرا نشده و یا در اجرای آن توفیق مناسبی حاصل نشده، بنابراین با یک بررسی اجمالی نیازهای اساسی جامعه ایران و منابعی که در بودجه سالیانه کشور به آن اختصاص می‌یافت را احصاء کردم و با بیش از ۸۰ بند از قوانین مقرر و مصوب در قوانین جاری و سیاست‌های کلی کشور که تا کنون اجرا نشده تطبیق دادم.

نظرنیا با بیان اینکه حاصل این پژوهش که حدود پنج سال زمان صرف خود کرده، نشان می‌دهد بسیاری از طرح‌های حوزه اشتغال، مسکن، آموزش، کاهش فاصله طبقاتی و مبارزه با فقر و مواد مخدر با شکست مواجه شده است، تصریح کرد: منابع بسیاری از خزانه بیت‌المال صرف این طرح‌ها شده است اما خروجی آن دستاورد قابل دفاعی برای سیاستگذاران در کشور به همراه ندارد. از سوی دیگر آسیب‌های جدی که مردم ایران در حوزه رفاه، اقتصاد، اشتغال، فقر و... متحمل شدند مرا به این فکر وا داشت که چه باید کرد، لذا در این مرحله بود که طرح ملی رها را خلق کردم.

طرح ملی رها؛ رفاه، هم‌افزایی و توانمندسازی جامعه ایرانی

این اندیشه ورز جوان جهان اسلام با اشاره به جزئیات طرح خود، ابراز کرد: طرح ملی رها مخفف رفاه، هم‌افزایی و توانمندسازی جامعه ایرانی است. به عبارتی دیگر، طرح رها به منظور ریشه‌کن‌سازی فقر، بیکاری، موادمخدر، تأمین مسکن و آموزش طراحی شد. در این طرح ابتدا بیست سؤال اساسی و اصلی را مطرح کردم که به شرح زیر است:

۱. چند میلیون جوان تحصیلکرده در کشور بیکار هستند؟
۲. چند میلیون جوان در آستانه ازدواج هستند؟
۳. تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد چند نفر است؟
۴. کمیته امداد از دولت چه میزان بودجه دریافت می‌کند؟
۵. میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد چقدر است؟
۶. چند هزار نفر سالیانه در کشور ازدواج می‌کنند؟
۷. میزان ازدواج‌های منجر به طلاق در کشور چقدر است؟
۸. عامل اصلی رشد طلاق در کشور چیست؟
۹. چند میلیون نفر در کشور آلوده به موادمخدر هستند؟ و از این تعداد چند نفر سالیانه جان خود را از دست می‌دهند؟
۱۰. میزان قاچاق مواد مخدر در کشور چقدر است؟
۱۱. تعداد پرونده‌های ورودی به دادسراها بابت طلاق، اعتیاد، سرقت و قتل چقدر است؟
۱۲. در طول سال چه تعداد قاضی، دادیار و کارمند برای رسیدگی به پرونده‌های انبوه دادگستری استخدام می‌شود؟ و چقدر بابت احداث و خرید ساختمان‌های اداری دادگستری هزینه می‌شود؟
۱۳. چند میلیون جوان در کشور فاقد مسکن هستند؟
۱۴. میزان بدهکاری مردم ناشی از سود بانکی به بانک‌های کشور چقدر است؟
۱۵. دولت برای ایجاد هر فرصت شغلی در کشور چقدر هزینه می‌کند؟
۱۶. در طول سال چه تعداد خانواده بابت مسائل طلاق، اعتیاد، سرقت و... آسیب می‌بیند و زندگی‌ها از هم پاشیده می‌شود؟
۱۷. حکومت چقدر به وظیفه خود در قبال اقتصاد، اشتغال، مسکن، فقر و... عمل کرده است؟
۱۸. نظام تولید و توزیع خدمات چقدر توانسته است در راستای تامین رفاه و معیشت عمومی درست عمل کند؟
۱۹. آیا حکومت از ظرفیت‌های ویژه جوانان و کشف استعدادها به درستی بهره برده است؟
۲۰. چرا قانون اساسی در کشور به درستی اجرا نشد؟ چرا ساختارهای تصمیم‌گیری در کشور سیاست‌زده هستند؟

بنابراین، بیست سؤال اساسی بخشی از نظام مسائل طرح ملی رها را شامل می‌شود.

سامان‌دهی استعدادها در راستای پیشرفت کشور

این محقق و پژوهشگر گیلانی تصریح کرد: پاسخ‌های مستدل و متقنی که برای بیست سؤال مطرح‌ شده وجود دارد ذهن هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند که چرا علی‌رغم منابع عظیم خدادادی در همه بخش‌ها، ظرفیت‌های ویژه طبیعی و معدنی و سرمایه اجتماعی از جوانان نخبه، کارآمد و متخصص در کشور، چالش‌های اساسی مثل مسکن، اشتغال، فاصله طبقاتی و... وجود دارد؟.

نظرنیا با اشاره به ویژگی‌های طرح رها، بیان کرد: ما در طرح ملی رها که در بازه ۵ ساله طراحی شده و در دو فاز ۲ ساله و ۳ ساله اجرا خواهد شد، میتوانیم طی ۵ سال بیکاری، فقر و مصرف مواد مخدر را ریشه‌کن کنیم و مسکن و آموزش را برای همگان فراهم سازیم. ممکن است این پاسخ برای خوانندگان خنده‌آور باشد که مگر می‌شود؟ بله می‌شود.

دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل استان گیلان اظهار کرد: در این طرح ملی، هر واحد مسکونی را بین دو تا سه ماه تحویل خواهیم داد، این در حالی است که اکنون ساخت مسکن ملی در گیلان نزدیک به ۳ سال طول خواهد کشید. در طرح ملی رها نیاز به منابع جدید مالی نداریم بلکه با اصلاح سطحی بودجه چند نهاد می‌توانیم منابع ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی طرح را فراهم سازیم. در این طرح افراد آلوده به مواد مخدر را به چرخه زندگی باز‌خواهیم‌ گردانند تا از ظرفیت و استعدادهای آنان در راستای تولید و توسعه کشور استفاده شود.

وی افزود: در طرح ملی رها اشتغال افراد را ۲۵ ساله پیش‌بینی کردیم تا نیروی انسانی پس از یک دوره اشتغال بتواند فرصت لازم برای رشد، رفاه، آرامش و زندگی سرشار از نشاط و تعالی را به همراه داشته باشد. در این طرح استعدادها به درستی در راستای پیشرفت کشور سامان‌دهی خواهد شد و نظام آموزش در راستای تربیت صحیح انسان گام خواهد برداشت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۲۲:۰۸
0
0
این جوان فوق العاده هست به هم استانی بودن باهات افتخار میکنم آقا محمود همیشه تو استوری هات هشتگ میزدی #فرزند_گیلان ان شاالله سلامت باشی داداش
captcha