ارائه قرائت تاریخی از اسلام؛ مهمترین راهبرد فمینیست‌ها
کد خبر: 4057161
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
ابوالفضل اقبالی مطرح کرد:

ارائه قرائت تاریخی از اسلام؛ مهمترین راهبرد فمینیست‌ها

ابوالفضل اقبالی در تشریح راهبردهای فمینیسم در فضای نشر، گفت: ارائه قرائت تاریخی از اسلام یکی از مهمترین راهبردهای آنهاست و فمینیست‌ها معتقدند که آنچه از اسلام نزد ماست، خوانش تاریخمند و فقهی فقهاست.

ابوالفضل اقبالیبه گزارش ایکنا، ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده، 25 اردیبهشت در نشست علمی «راهبردهای فمینیسم در فضای نشر کتاب» گفت: فعالیت فمینیسم منحصر به حوزه نظر و اندیشه نیست و تلاش‌ میدانی و اجتماعی زیادی می‌کند، ولی در حوزه نظری و اندیشه هم چند راهبر ویژه را پیگیری می‌کند و یکی از مهمترین محورها، معرفی فمینیست به بدنه عمومی جامعه است؛ اینکه فمینیست چیست و چه می‌گوید و تطورات آن چیست و از کجا شروع شد.

وی با تأکید بر اینکه اولین شرط پذیرش یک مکتب و جریان، معرفی و شناساندن است و این محور در نشریات و کتب در حال پیگری است، اظهار کرد: محور دیگری که در تلاش‌ فمینیست‌ها در فضای نشر کتاب پررنگ است، ارائه قرائت تاریخی از اسلام است، یعنی معتقدند که آنچه از اسلام نزد ما موجود است خوانش تاریخمند و فقهی فقهاست. به باور فمینیست‌ها، اسلام در طول تاریخ تحت تأثیر شرایطی قرار گرفته است، از جمله اینکه فقها مرد بوده‌اند و مردسالاری بر فقه اثر گذاشته است. القای این ایده که اسلام امروز اسلام فقهاست نه اسلام پیامبر(ص) و این جزء مباحثی است که رواج می‌دهند. لذا ابوزید و آرکون در آثارشان در این باره بسیار بحث کرده‌اند.

اقبالی با بیان اینکه تاریخ‌سازی ایدئولوژیک هم از محورهای مورد پیگیری آنان است، اضافه کرد: فمینیست‌ها به دنبال این هستند که بگویند در دوره‌ای از تاریخ، زنان مسلط بوده‌اند و این‌طور نیست که تاریخ بر مبنای فطری پیش رفته باشد و در دوره‌‌هایی مادران و زنان سالار بودند و به خاطر تغییراتی که در سبک زندگی رخ داد و مردان کارهای بیرونی داشتند، تقسیم کار اتفاق افتاد و مردان قدرتمندتر شدند. فمینیست‌ها برای ایده‌های خود تاریخ‌سازی می‌کنند و ایده دیگرشان تمایز بین جنس و جنسیت است، یعنی می‌گویند تفاوت‌های جنسیتی برخاسته از محیط است.

وی اضافه کرد: به باور آنان، یکسری تفاوت‌های جنسی وجود دارد که فیزیولوژیک است، ولی تفاوت‌های جنسیتی تحت تأثیر فرهنگ است و نوع مواجهه با دختر  و پسر این تفاوت را ایجاد می‌کند. بنابراین تفکیک بین جنس و جنسیت در آثار فمینیست‌ها مشاهده می‌شود. در حوزه نیروی انسانی و کادرسازی هم از کنشگران و نویسندگان زن در آثار مختلف بهره می‌برند و با محوریت زنان شبکه‌سازی می‌کنند. معرفی نویسندگان زن به جامعه، ولو با داستان‌های دست چندم و ضعیف و در کتب آموزشی هم این رویه را دنبال می‌کنند. 

اقبالی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مواجهه با فمینیست، اظهار کرد: فضای اندیشه فضای سلب و کنترل و امنیتی نیست. بنده با ممیزی مخالف نیستم، مثلاً رمان‌هایی منتشر شده که کاملاً جنسی است و ما از بیان آن حیا داریم و باید فیلتر شود، ولی چون اندیشه‌های متغایر با اندیشه ما ترویج می‌شود، نباید با روش امنیتی جلوی آن را گرفت، زیرا فضای تولید نظر و اندیشه، فضای آزاداندیشی و تضارب آراست و باید با مواجهه نظری و محتوایی به آنها پاسخ دهیم.

انتهای پیام
captcha