مساجد را به پایگاه‌های پررفت‌و‌آمد جوانان تبدیل کنیم
کد خبر: 4057584
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳

مساجد را به پایگاه‌های پررفت‌و‌آمد جوانان تبدیل کنیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه تعهد ما این است که تا پایان سال 1401 بتوانیم طیفی از جامعه قرآنی و فرهنگی را وارد هیئت امنای مساجد کنیم، گفت: طبق منویات مقام معظم رهبری بسیار امیدواریم مساجد به پایگاه‌های پررفت‌و‌آمد جوانان و نوجوانان تبدیل شوند.

حجت الاسلام مهدی عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل در سیر تحولات فرهنگی استان است که بسیار مورد توجه قرار گرفت تا بتوان از ظرفیت بانوان و جوانان در راستای توسعه امر فرهنگ به نحوه مطلوب استفاده کرد.

وی تصریح کرد: پس از اعتماد نماینده ولی‌فقیه در استان به مجموعه مدیران فرهنگی سند مدیریت مساجد توسط اداره کل تبلیغات اسلامی در سال 1400 نگاشته شد و در همین جهت تیمی متشکل از متخصصانی از جامعه طلاب، قرآنیان، هیئات مذهبی و پیشکسوتان در آن فعال شدند. این سند در اسفند سال گذشته به دستگاه‌ها ابلاغ و ابتدای سال جاری اقدامات توجیهی و تشکیل شوراهای شهرستانی انجام شد.

عباسی ترمیم هیئت امنای مساجد را از اهم رویکردها و برنامه‌های سند مدیریت مساجد بیان و ادامه داد: ترمیم هیئت امنای مساجد باعث می‌شود تا از ظرفیت بانوان و جوانان در مساجد استفاده بهینه شود؛ از این رو در سند مصوب شده است که بخشی از اعضای هیئت امنا جوانان فرهنگی قرآنی و بخشی دیگر بانوان باشند.

این مقام مسئول از فعالان حوزه قرآنی جهت فعالیت در هیئت امنای مساجد سطح استان دعوت به همکاری کرد و افزود: 2400 مسجد در سطح استان فعال هستند که اگر جامعه قرآنی به این امر لبیک گفته و خودشان در تصمیم‌گیری فضا و طرح‌های اجرایی مساجد دخیل باشند می‌توان امیدوار بود اتفاقات قرآنی خوبی را در سطح استان شاهد باشیم.

عباسی ادامه داد: با ایجاد فضای فرهنگی در مساجد بسیار امیدواریم بیش از 10هزار فعال فرهنگی قرآنی از دو قشر بانوان و آقایان در هیئت امنای مساجد وارد شوند و قطعاً حضور پررنگ اقشار قرآنی زمینه احداث دارالقرآن در مساجد را فراهم خواهد کرد. زیرساخت ورود مؤسسات قرآنی به مساجد استان فراهم شد و امید است با حضور قرآنیان فعالیت‌های قرآنی به پایگاه‌های دینی که مساجد هستند بازگردانده شود؛ از این رو تقاضای من از جامعه قرآنی استان این است که در فراخوان اعلام شده مشارکت و با ادارات قرآنی سطح شهرستان‌ها ارتباط بگیرند. حتی اگر مساجدی را خودشان پیشنهاد دارند به ما اعلام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: تعهد ما این است که تا پایان 1401 بتوانیم طیفی از جامعه قرآنی و فرهنگی را وارد هیئت امنای مساجد کنیم. قرار بر این است که علاوه بر تقویت ساختارهای فرهنگی قرآنی هیئت‌امناها، کانون‌های فرهنگی تبلیغی نیز به جمع آنان اضافه شود. برای بانوان نیز سهم خوبی در نظر گرفته شده است و طبق منویات مقام معظم رهبری بسیار امیدواریم مساجد به پایگاه‌های پررفت‌و‌آمد جوانان و نوجوانان تبدیل شوند.

عباسی با اشاره به ارزشمند بودن ساختار فیزیکی همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، اظهار کرد: گلایه ما از خودمان است که چرا خوب کار نکردیم که امروز مساجد صرفاً به نمازخانه تبدیل شده‌اند. بنا بر این بوده که مساجد قطب فعالیت‌های قرآنی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی باشند و این مهم امروز در استان با حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان، مسئولان فرهنگی، جامعه طلاب و روحانیون و فعالان فرهنگی در حال رقم خوردن است. رویکرد ما این است که مساجد از حالت نمازخانه‌ای خارج و به پایگاه ارائه خدمات فرهنگی، قرآنی و اجتماعی تبدیل شوند.

وی به شیوع کرونا و تبدیل شدن مساجد به پایگاه سلامت محله اشاره کرد و افزود: این امر نشان می‌دهد که اگر همت کنیم باز هم می‌توانیم از مساجد به عنوان محلی پررفت‌و‌آمد برای عموم مردم استفاده کنیم. برخی مساجد به عنوان پایگاه اجتماعی معرفی شدند که طلاب برای برپایی کارگاه مهارت زندگی، تحکیم خانواده، مهدویت و ... وقت ویژه می‌گذارد. در مجموع الگوی خوبی در دست اقدام داریم که در بازه زمانی مشخص عملیاتی می‌شود. سال گذشته تعدادی از روحانیون در اردوی توانمندسازی شرکت کرده و مهارت‌های لازم را آموختند. در حال حاضر زیرساخت‌های مورد نیاز به صورت حداقلی فراهم است و امروز نیازمند حضور همه اقشار جامعه به ویژه قرآنیان هستیم. ترمیم هیئت امنا، آموزش و توانمندسازی اعضا و ارتباط شبکه‌ای هیئت امنا با ائمه جماعات و فعالان فرهنگی قرآنی هر مسجد از جمله رویکردهای مورد توجه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در پایان گفت: تصور بر این است که اگر برنامه‌ها به همین شکل پیش رود مساجد استان تا 3 سال آینده به طور کامل از حالت رکود خارج می‌شوند. تلاش بر این است تمام 1800 هیئت مذهبی وارد مساجد و حسینیه‌ها شوند. هر مسجد باید دارای ساختار فرهنگی دارالقرآن، هیئت مذهبی، کانون فرهنگی تبلیغی و پایگاه بسیج باشد، اعضای فعال در این 4 گروه شورای فرهنگی هر مسجد را تشکیل می‌دهند که مسئول شورا در هیئت امنای مساجد عضو است.

انتهای پیام
captcha