چرا به حضرت حمزه(ع) لقب سیدالشهدا داده‌اند؟
کد خبر: 4057590
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

چرا به حضرت حمزه(ع) لقب سیدالشهدا داده‌اند؟

مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشور صداقت را شرط اصلی رسیدن حضرت حمزه(ع) به مقام سیدالشهدایی مطرح کرد.

 مهدی سلطان احمدی مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشورحجت‌الاسلام مهدی سلطان‌احمدی، مدیر اندیشکده تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی طلاب کشور در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه از صدر اسلام تاکنون هیچ شخصیتی همچون حضرت حمزه وجود نداشته که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) خود را مفتخر به این بدانند که از نسل ایشان هستند، گفت: اگر حضرت حمزه توانسته به چنین جایگاهی دست پیدا کند دلیلش اصل صداقت ایشان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه حضرت حمزه بارزترین مصداق این روایت از پیامبر است که می‌فرمایند «النجاه فی الصدق موفقیت در راستی و صداقت است» که این ویژگی پیش از مسلمان شدن ایشان به خوبی در وجودش متبلور بوده و با بعثت پیامبر با تأسی به همین ویژگی موجب می‌شود به درستی اسلام را انتخاب کند و به عبارتی درست‌تر از سایر افراد به اسلام روی بیاورد.

سلطان‌احمدی در بخشی از سخنانش با تأکید بر اینکه یک قانون طلایی برای موفقیت از منظر اسلام وجود دارد که به بیان‌های مختلف از معصومین و از جمله خود پیامبر مکرم اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) با مضامین شبیه به هم نقل شده است، افزود: بسیاری از ادیان دیگر نیز به این قانون معتقد هستند و آن قانونِ النجاةُ فی الصدق کما ان الهلاک فی الکذب نام دارد.

وی ادامه داد: در این قانون پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) پیروزی و نجات را در گرو صداقت می‌دانند همان‌طور که بدبختی را در دروغ‌گویی عنوان می‌کنند.

سلطان‌احمدی اظهار کرد: با توجه به برداشت عمیق‌تر و گسترده‌تری که از صداقت می‌توان کرد شاید بتوان این قانون رو کمی بسط داد و گفت خوشبختی و موفقیت در گرو همه درستی‌ها و پاکی است، در این قانون منظور از صداقت فقط صداقت ظاهری یا زبانی نیست بلکه صداقت باطنی نیز به این قانون دلالت دارد به عبارتی ما اگر بخواهیم موفق شویم بیشتر از هر چیزی به طهارت و پاکی، صداقت، حقانیت و در یک کلام به «خدایی بودن» نیاز داریم.

مدرس حوزه علمیه به بیان روایاتی در این زمینه پرداخت و گفت: از رسول اكرم(ص) نقل شده «الصّدْقُ مُبارَك وَ الكِذْبُ مَشْؤُومٌ» راستی، مبارك و دروغ نامیمون است، از معصوم(ع) نقل شده که می‌فرماید «اِذا اَحَبَّ اللهُ عَبْداً الهَمَهُ الصِّدقَ»، از امیرمؤمنان(ع) روایت شده، «عَلیكَ بِالْصِّدقِ، فَمَنْ صَدَقَ فی اَقوالِهِ جَلَّ قَدْرُهُ»، یا در حدیثی دیگر «اَرْبَعٌ مَنْ اُعطِیهُنَّ فَقَدْ اُعطی خَیرَ الدُّنیا و الاخرِةِ، صِدْقُ حَدیثٍ وَ‌ اَداءُ اَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطْنٍ وَ حُسْنُ خلقٍ»، «عاقِبَةُ‌ الصِّدقِ نَجاةٌ وَ‌ سلامةٌ» بنابراین بر اساس این روایات معصومین بسیار به امر صداقت اهمیت قائل می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه قانون موفقیت یک قانون کلی است و حتی موفقیت در دینداری هم در گرو صداقت قرار دارد، افزود: قرآن کریم در سوره واقعه در این باره می‌فرماید « إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».

سلطان‌احمدی با بیان اینکه شاید برخی بگویند ما اساساً دیندار می‌شویم که به پاکی و صفات خدایی برسیم پس چطور شرط دینداری خودش پاکی است؟ افزود: در پاسخ باید گفت اگر کسی در دینداری واقعاً غرضش همین مطلب باشد که بیان شد خود این یک مرحله ابتدایی از پاکی در هدف و میل است که به صورت خدادادی و شاید به میزان‌های مختلف در وجود همه انسان‌ها قرار گرفته که اگر این خوبی‌های اولیه را ما در تعامل با چیزهای مختلف که می‌خواهیم در آن‌ها موفق شویم چه در اغراض و اهداف و چه در قدم‌ها و عملکردمان (در کنار دستورالعمل‌های تشریعی) سرمایه راهمان قرار دهیم آن وقت است که به قله خوبی‌ها می‌رسیم.

مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: نمونه بارز این حقیقت درخشش حضرت حمزه سیدالشهداء در دینداری و اسلام است به طوری که در میان تمام انسان‌ها و مسلمان‌هایی که وجود دارد هیچ‌کس نمی‌تواند همچون حضرت حمزه باشد چراکه شرط موفقیتش دستمایه قرار دادن ویژگی صداقت بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای بعثت پیامبر(ص) تاکنون ما انسان‌های بسیاری داشته‌ایم که مسلمان شده‌اند اما لزوماً انسان‌های خوبی نبودند و نیستند، در حقیقت می‌توان گفت در بین تمام مسلمانان از ابتدای بعثت پیامبر تاکنون مانند حمزه سیدالشهدا را نمی‌توان یافت که حضرت علی(ع) با افتخار بیان کند ما مفتخریم که از خانواده حضرت حمزه هستیم و هیچ مسلمان دیگری را به جز حضرت حمزه نمی‌یابیم که پیامبر درباره ایشان بگوید از نسل بنی‌هاشم اگر هفت نفر به بالاترین مرتبه رسیده باشند یکی از آن‌ها حمزه سیدالشهدا است.

سلطان‌احمدی درباره جایگاه و منزلت حضرت حمزه گفت: در طول تاریخ شخصی همچون حضرت حمزه را نمی‌یابیم که حضرت فاطمه(س) پس از شهادت ایشان خود را از زیارت مزارش محروم نکند. اگر علت موفقیت حضرت حمزه را در چنین رویکردهای اهل بیت مورد بررسی قرار دهیم قطعاً متوجه خواهیم شد که دلیل موفقیت ایشان به همان قانون موفقیت در دینداری برمی‌گردد که همان اصل صداقت است.

وی تصریح کرد: با بررسی زندگی و ویژگی‌های ایشان و نوع تعامل ایشان با خوبان و در رأس آن با خود پیامبر ص حتی پیش از اسلام آوردن، متوجه می‌شویم که تمام اقدامات ایشان در مسیر صادقانه و طاهر و با یک هدف پاک و مطهر بوده است.

سلطان‌احمدی به نمونه بارز این ویژگی‌ها پیش از اسلام آوردن حضرت حمزه اشاره کرد و گفت: شرکت در پیمان جوانمردان، دفاع از مظلومان و ستیز با ظالمان، جلوگیری از آسیب رساندن قریش به پیامبر اکرم(ص) در حد توان و در نهایت نیز پذیرش رسمی اسلام با وجود تمام ضررهای احتمالی مادی و جایگاهی وقتی که با حقانیت آن روبرو می‌شود حکایت از آن دارد که ایشان با استفاده از همه این صداقت‌ها و طهارت‌ها و خوبی‌های اولیه موجب چنان پاک و زیبا اسلام آوردنی (به سوی قله‌های آن) می‌شود که بسیار موفق‌تر از اکثر مسلمانان می‌شود که به زودی همه او را در بالای قله‌های موفقیت مسلمانی و تسلیم حق یعنی مقام سیدالشهدایی آن عصر و زمان مشاهده می‌کنند و می‌بینند.

وی تصریح کرد: پس از شهادت حضرت حمزه پیامبر و اهل‌بیت علاوه بر اینکه به شدت ابراز ناراحتی می‌کردند شروع به الگوسازی از شخصیت ایشان کردند به طوری که حضرت فاطمه همواره در کنار مزار ایشان حضور می‌یافت شخصیت ایشان را برای اطرافیان توضیح می‌داد و از شخصیت ایشان برای مسلمانان الگوسازی می‌کرد.

انتهای پیام
captcha