همکاری جامعه فرهنگی عصر یزد با سازمان تبلیغات استان + فیلم
کد خبر: 4066605
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
در شناسایی جلسات خانگی قرآن روی داد

همکاری جامعه فرهنگی عصر یزد با سازمان تبلیغات استان + فیلم

دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن استان یزد با تأکید بر اینکه ارتباط و توجه مردم و استان یزد به قرآن زبانزد خاص و عام است، گفت: در یزد اتفاق دیگری نیز رخ داد و آن همکاری مؤثر جامعه فرهنگی قرآنی عصر استان با سازمان تبلیغات اسلامی یزد است.

حسین قادری،  مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر و مدیر مؤسسه فرهنگی، هنری، قرآنی ثقلین یزدبه گزارش ایکنا، برنامه مصباح شبکه قرآن سیما، شامگاه گذشته، چهارم تیرماه با حضور حسین قادری،  مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر و مدیر مؤسسه فرهنگی، هنری، قرآنی ثقلین یزد با موضوع جلسات خانگی قرآن کریم و مطالبات مقام معظم رهبری درباره احیای جلسات سنتی قرآن روی آنتن رفت.

قادری درباره وضعیت جلسات خانگی قرآن استان گفت: شهر و استان یزد به عنوان دارالعباده مشهور است و به طور کلی مردم استان یزد یکی از وجهه‌های شاخصشان، تقیّد به دین و مکتب اهل‌بیت(ع) است و یزد مهد فعالیت‌های قرآنی است. در هر زمینه قرآنی از روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، ترتیل، قرائت، صوت و لحن، ترجمه، مفاهیم و تفسیر و وجود مفسرین واقعی و آموزش معارف اهل بیت‌(ع) درجای جای استان یزد نمونه‌های خوب و موفقی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: نشر فرهنگ واقعی قرآن و عترت از شیوه‌های متعدد و متکثر برخوردار است، یکی از بهترین شیوه‌ها و مؤثرترین شیوه‌ها، تشکیل جلسات خانگی قرآن است که در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است. استان یزد به طور تخمینی بیش از پنج هزار جلسه قرآن دارد. در قریب به اتفاق محلات، کوچه‌ها و خیابان‌های استان و 11 شهرستان یزد جلسات قرآن به صورت خانگی و محلی وجود دارد. این جلسات در سطوح مختلف دانش‌آموزی، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و بانوان و آقایان برقرار است.  

قادری بیان کرد: تقریبا هزار و 300 جلسه خانگی قرآن کریم ثبت شده در سطح استان وجود دارد البته بیش از این جلسات خانگی قرآن در سطح استان است. به طوری که قدمت برخی از این جلسات قرآن در استان به بیش از 60 و یا 80 سال می‌رسد و این جلسات در هر عصری منشأ تحولات بوده‌اند. در این زمینه به دو مورد موفق در استان اشاره می‌کنم؛ یکی فعالیت مؤسسه ثقلین یزد که از همین جلسه قرآن از سال 1365 شروع شد و از زمان ثبت‌ قطعی آن تاکنون حدود 28 سال می‌گذرد.

وی ادامه داد: جلسه قرآنی که این مؤسسه از آن نشأت گرفت، جمعه شب‌ها و در ابتدا با حضور تعداد اندک مردم و مخاطبان برگزار می‌شد اما استمرار در برگزاری این جلسه قرآن و عدم دلسرد شدن، موجب شد که این جلسه به یکی از جلسات موفق سطح استان تبدیل شود و اندک اندک برای ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان با اجاره کردن فضای مدرسه سعی بر برگزاری دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، قرائت، صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم داشت و سپس تصمیم به راه‌اندازی و تأسیس مؤسسه گرفتند و سپس اساسنامه نوشته و مؤسسه فرهنگی ـ هنری ثقلین یزد تأسیس شد.

برنامه مصباح

قادری بیان کرد: این مؤسسه پس از ثبت تا کنون موفق به تربیت ده‌ها هزار مخاطب و اجرای طرح‌های آموزشی، تأسی مدارس قرآنی و اخذ نمایندگی دانشگاه قرآن و حدیث و راه‌اندازی استودیویی پیشرفته شده است و خدمات قرآنی متعددی را به جامعه قرآنی ارائه می‌دهد.

مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر با اشاره به جلسه قرآن مسجد قیام شهرستان یزد، گفت: از دل این جلسه بسیاری از پیشکسوتان قرآنی استان یزد و کشور بیرون آمدند، نمونه شاخص آن شهید منا «حسن دانش» بود و همچنین بزرگانی چون حاج آقا گندمی، تقوایی، حسن‌زاده و مجاهد و... این افراد با این اخلاص و جدیتی که داشتند در این جلسات قرآن شرکت می‌کردند. در این جلسه هم در زمینه صوت و لحن و قرائت تلاش می‌شد و هم در زمینه تفسیر و ترجمه آیات. در حال حاضر این پشکسوتان در محلات مختلف دارای جلسات قرآن هستند. از این نمونه‌ها در شهرهای دیگر یزد چون مهریز، بافق، اردکان، خاتم و تفت و اشکذر و ... نیز وجود دارد.

وی درباره فعالیت شهید حسن دانش اظهار کرد: ایشان هم در شهر یزد دارای جلسه قرآن بودند و هم با وسیله شخصی خودشان به سایر شهرستان‌های استان یزد می‌رفتند و با هزینه شخصی شاگردان زیادی را تربیت کرده‌اند، موضوعی که خانواده، دوستان و اساتید به آن تصریح داشتند. ایشان بدون هیچ انتظار و خیلی بی‌حاشیه به این امر می‌پرداختند. حتی مؤسسه‌ای در شهر یزد با عنوان «حسن دانش» مشغول به فعالیت است تا هم یادی از ایشان را گرامی داشته شود و هم راه ایشان ادامه داشته باشد.

دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن استان یزد با تأکید بر اینکه ارتباط و توجه مردم و استان یزد به قرآن زبانزد خاص و عام است، افزود: در یزد اتفاق دیگری نیز رخ داد و آن همکاری مؤثر جامعه فرهنگی قرآنی عصر استان با سازمان تبلیغات اسلامی یزد است. این همکاری پایاپای در شناسایی و ثبت وتقویت این جلسات خانگی قرآن بسیار کمک‌کننده بوده است. رفاقت خوبی میان این دو نهاد است و ستاد مشترک جلسات خانگی قرآن با همکاری جامعه فرهنگی قرآن یزد و سازمان تبلیغات اسلامی استان تشکیل شد و این امر به رونق این جلسات کمک می‌کند.

حسین قادری،  مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر و مدیر مؤسسه فرهنگی، هنری، قرآنی ثقلین یزد

وی ادامه داد: در استان یزد شیوه‌های مختلف برای آموزش قرآن وجود دارد، یکی از رایج‌ترین آنها روش مکتبخانه‌ای است که در شهرستان‌‌های استان رواج دارد و شیوه خاص آموزش آنها معروف به هجا است که خردسالان پیش از رفتن به مدارس و فراگیری نوشتن حروف با خواندن قرآن آشنا می‌شوند. روش مکتبخانه‌ای، سابقه ماندگار دارد. یکی از دیگر فعالیت‌های استان، هیئات مذهبی و نوع عزاداری و سینه‌زنی و... است.

قادری با تأکید بر اینکه بسیاری از هیئات‌های استان یزد به ویژه جوانان دست‌اندرکار هستند پیش از شروع نوحه‌خوانی و توسل شروع به تلاوت قرآن می‌کنند و سپس به سراغ عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) می‌روند، بیان کرد: بسیاری از مداحان و نوحه‌خوان‌های استان خود از جلسه‌داران قرآن استان هستند بنابراین از کاربردهای دیگر جلسات قرآن همین برگزاری عزاداری برای سید وسالار شهیدان است.

مسئول جامعه فرهنگی قرآنی عصر ادامه داد: از طرفی قرآن، کتاب هدایت است « إِنَّ هٰذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ» و از سوی دیگر امام حسین(ع) نیز مصباح‌الهدی و هدایت کار قرآن است. چراغ هدایت نیز امام حسین(ع) و ارتباط این دو بنابر حدیث ثقلین ناگسستنی است. در استان یزد ارتباط این دو به صورت کاملا پیوسته است به طوری که حتی در ایام کرونا که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در کشور و استان آسیب دید، سعی شد جلسات خانگی قرآن تعطیل نشود و این جلسات در سال 1399 و 1400  به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و یا غیرحضوری و مجازی برگزار شد. حتی پیوست این جلسات خانگی، پویش روضه‌‌های خانگی حضوری و تلفنی بود.

وی ادامه داد: حتی در روضه‌خوانی‌های مشهور یزد که هزار نفر پای منبر می‌نشینند، در بخشی قاریان دعوت می‌شود که تلاوت‌های آهنگین از قرآن انجام می‌دهد. بنابراین در سطح استان جلسات روضه، جلسه قرآنی و در جلسه قرآن جلسات روضه‌خوانی نیز هست و الحمدلله پیوند قرآن و عترت در یزد نمود بارز دارد.

قادری به اجرای طرح «تلاوت نور» با محوریت تلاوت یک صفحه از قرآن پس از نماز در مساجد اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت پررنگ در تمامی مساجد استان اجرا می‌شود. همچنین پویش سراسری «ستاره‌های زمین» نیز در ایام ماه مبارک رمضان با وجود اینکه در اواسط ماه مبارک در سطح استان آغاز شد، به خوبی انجام و طی آن 120 جلسه جدید خانگی در استان در قالب این پویش تشکیل شد.

وی در پایان بیان کرد: تمام مردم سعی کنند تا با برگزاری جلسات خانگی قرآن در منازل با حضور تمامی اعضای خانواده پدر و مادر و فرزندان به رونق آنها کمک کنند و آن را در میان بستگان رواج دهند.

یادآور می‌شود، برنامه زنده تلویزیونی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، روزهای زوج ساعت ۲۲ با اجرا و کارشناسی مهدی صفری تقدیم مخاطبان می‌شود. 

انتهای پیام
captcha