متخلق به اخلاق الهی باشیم
کد خبر: 4066682
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

متخلق به اخلاق الهی باشیم

امام جماعت مسجد جامع غدیرخم پاسداران با بیان اینکه بنده خدا باید متخلق به اخلاق الهی باشد، اظهار کرد: عارف واقعی کسی است که صفات خدا را بشناسد و سعی کند آن صفات الهی را داشته باشد.

 آیت‌الله سیدجلال مجدهاشمی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله سیدجلال مجدهاشمی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه شنبه، چهارم تیرماه طی سخنانی در جمع نمازگزاران مسجد جامع غدیرخم پاسداران، جود و احسان را از مسائل مهم اسلام دانست و گفت: یکی از مسائل مهم اسلامی مسئله جود و احسان است که یکی از صفات برازنده مؤمنان و مؤمنات است. یعنی همیشه باید آن حالت بخشندگی انسان فعال باشد و ضعفا و مستحقان را فراموش نکند.

وی ادامه داد: در سیره ائمه معصومین(ع) بعد از مناجات خدا، مسئله رسیدگی به انسان‌ها در رأس امور قرار دارد. «جواد» یکی از صفات خداوند است، یعنی‌ ای بخشنده. بندگی خدا به داشتن صفات خداوند است؛ فقط به حرف و ادعا نیست. انسان باید نمونه‌ای از صفات خدا باشد، پس وقتی خدا جواد است، انسان هم باید جواد باشد.

امام جماعت مسجد جامع غدیرخم پاسداران با بیان اینکه ما برای خدایی شدن به این دنیا آمده‌ایم و زندگی اصلی ما در آخرت است، اظهار کرد: بنده خدا باید متخلق به اخلاق الهی باشد. خداوند، بشر را ذاتا به این اخلاق آفریده و در ذات ما خوبی‌ها قرار داده است، اما عمل کردن به آن در اختیار خود ماست، که این خوبی‌ها را به عمل و ظهور برسانیم.

وی افزود: انسان کامل آینه تمام نمای خداوند است و صفات الله را می‌توان در بندگان خالص خدا دید. خداشناسی راه دارد و از راه بنده‌شناسی کسب می‌شود؛ با شناخت انسان‌های کامل می‌توان به خدا رسید.

آیت‌الله مجدهاشمی با بیان اینکه عارف واقعی کسی است که صفات خدا را بشناسد و سعی کند آن صفات الهی را داشته باشد، گفت: نماز یکی از وسایلی است که انسان به‌واسطه آن می‌تواند صفات خدایی را کسب کند و به کمال برسد. نماز اکسیر احمر است و چیزی که انسان را از خدایی باز می‌دارد فحشا و منکر است. نماز مانع فحشا و منکر است که در آیه ۴۵ سوره عنکبوت به صراحت به آن اشاره شده است آنجا که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ؛ نماز آدمی را از فحشا و منکر باز می‌دارد.»

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha