افزایش نقش بانوان در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن
کد خبر: 4067550
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
در نشستی با حضور مدیران امور قرآنی اوقاف و بانوان قرآنی مطرح شد

افزایش نقش بانوان در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن

نشست مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بانوان فعال حوزه قرآن صبح امروز هشتم تیرماه برگزار و طی آن نقدهایی در مورد فعالیت‌های این مرکز به ویژه طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن مطرح شد.

افزایش نقش بانوان در ستاد عالی مسابقات قرآن / نقدهای صریح بانوان به طرح ساماندهی داوران

به‌ گزارش خبرنگار ایکنا، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز‌ امور قرآنی سازمان‌ اوقاف و امور‌ خیریه در دیدار با جمعی از بانوان فعال قرآنی با اشاره به اینکه اگر یک سیستم اداری، منتقدان خود را کنار بگذارد، آغاز سقوط آن سیستم خواهد بود، گفت: هرگز این گمان را نبرید که اگر انتقادی در مورد فعالیت‌های مرکز مطرح کنید با بایکوت یا موارد دیگر مواجه خواهید شد. بارها اعلام کرده‌ایم که علیه هیچ جریانی نیستیم و فقط برای تسهیل‌گری آمده‌ایم.

مجیدی‌مهر افزود: تا جایی که خطوط قرمز سیستم اداری و تکالیف بالادستی رعایت شود، در آن محدوده، حتماً خدمتگذار فعالان قرآنی خواهیم بود و نظرات حاضران در این جلسه برای ما راهگشا خواهد بود.

احصای 92 مأموریت قرآنی در سازمان اوقاف 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه این سازمان به تنهایی نمی‌تواند بار بهبود وضعیت را به دوش بکشد، بیان کرد: بیش از 50 دستگاه و نهاد مختلف فرهنگی و قرآنی در کشور فعالیت دارد که سازمان اوقاف نیز بخشی از آن پیکره است و لذا سعی خواهیم کرد به نحو احسن، مأموریت‌های خود را اجرایی کنیم.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری نشست مدیران مرکز امور قرآنی اوقاف با بانوان فعال قرآنی


وی گفت:‌ شاید بسیاری اطلاع نداشته باشند، اما اخیراً مأموریت‌های مرکز احصا شد که به حدود 92 مأموریت رسید، اینکه از کلمه حدود استفاده می‌کنم به این دلیل است که بر روی دو مأموریت تشکیک وجود دارد و تنها یکی از این مأموریت‌ها مسابقات قرآن است.

تصمیمات مرکز امور قرآنی اوقاف جنسیتی نیست

مجیدی‌مهر بیان کرد: تصمیمات ما در مرکز امور قرآنی به هیچ وجه جنسیتی نیست و اتفاقاً برخی تصمیمات ما بیشتر به نفع جامعه بانوان بوده است، از جمله این تصمیمات اضافه شدن رشته ترتیل در بخش بانوان به مسابقات بین‌المللی و نیز بازگشت رشته مدیحه‌سرایی در بخش بانوان به مسابقات سراسری قرآن است.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست بانوان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و مباحث خود در مورد فعالیت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پرداختند که مهم‌ترین نکات بیان شده به شرح زیر است.

دیدگاه بانوان در مورد فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف 

  • نگاه مدیران مرکز امور قرآنی به بانوان نگاه از بالا به پایین بوده است.
  • گلایه از تشکیل دیرهنگام جلسه هم‌اندیشی
  • در گذشته جلسات هم‌اندیشی با بانوان برگزار شده و موضوعاتی نیز مطرح شده اما توجهی به آن نشده است.
  • تساوی بین فعالیت‌های قرآنی بانوان و آقایان در مرکز امور قرآنی اوقاف دیده نشده است.
  • نمود فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف تنها مسابقات و برخی کلاس‌های آموزشی است و به نظر نمی‌رسد ۹۲ فعالیت قرآنی داشته باشد.
  • تأکید بر افزایش بانوان عضو ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن و شفاف‌سازی فرایند این عضویت؛ چرا باید صرفاً یک نماینده از بانوان در این ستاد باشد در حالی که قاطبه بانوان در عرصه قرآن به خصوص در حفظ بسیار بیشتر از آقایان هستند.
  • انتقاد از حافظ نبودن بسیاری از اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن
  • چرا نتایج و دستاوردهای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم که دبیرخانه آن در سازمان اوقاف مستقر است و یکی از ماموریت‌های مرکز امور قرآنی است اعلام نمی‌شود.
  • چرا عضویت افرادی که در ستاد راهبری طرح ملی حفظ یا ستاد‌های دیگر شفاف‌سازی نمی‌شود؛ انحصارگرایی در عضویت اعضا را می‌توان مشاهده کرد.
  • چرا بانوان ‌در نوشتن آئین‌نامه‌های اجرایی و داوری مسابقات هیچ دخالتی ندارند.
  • انتقاد از معرفی افراد خاص به دستگاه‌ها برای داوری مسابقات

نقدها به طرح ارزیابی و ساماندهی داوران مسابقات قرآن

  • چه کسی از آقایان ارزیاب در طرح ساماندهی آزمون گرفته بود؟
  • قبل از اجرای طرح ساماندهی از فعالان قرآنی نظرسنجی صورت گرفت، اما آنچه در این طرح دیده می‌شود، نشان می‌دهد به آن نظرسنجی‌ها هیچ توجهی نشده است.
  • برای داوران پیشکسوت به جای شرکت در آزمون، دوره آموزشی و ارتقای پله پله طراحی می‌شد.
  • انتقاد از عدم رعایت موارد شرعی تلاوت بانوان در حضور داوران آقا در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن، چرا که بسیاری از بانوان حتی اگر مرجع تقلیدشان نیز اجازه دهد، علاقه ندارند در فضایی با حضور آقایان، حتی اگر برای ارزیابی باشد، تلاوت انجام دهند و این یکی از ضعف‌های بزرگ طرح ساماندهی بود.
  • معاف شدن 50 نفر از آقایان از حضور در آزمون‌های طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و معافیت تنها یک خانم در این طرح، یکی از نمونه‌های رعایت نشدن تساوی بین بانوان و آقایان در مرکز است.
  • طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن طرح ساماندهی و ‌ارتقا نبود و در‌ آن برای عده‌ای نوعی پرش ایجاد شد و شیوه اجرای آن جای هیچ دفاعی نگذاشته است.
  • اینکه یک‌ نفر با حضور در 20 آزمون شبیه‌سازی بدون سابقه داوری یا با کمترین سابقه داوری، به عنوان داور مسابقات بین‌المللی معرفی شود، باعث آسیب زدن به مسابقات می‌شود.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به نقدها و مباحث مطرح شده پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه هیچ فعالیتی در سازمان وجود ندارد که ارتباطی با بانوان نداشته باشد، گفت: هر فعالیتی برای بخش آقایان، در نظر گرفته شود در بخش بانوان نیز قابل اجرا است.

مدعی بی‌نقص بودن طرح ساماندهی داوران نیستیم 

مجیدی‌مهر افزود: طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در دو دوره برگزار شده و هیچکس هم مدعی نیست این طرح بدون نقص بوده است. ما به دنبال این هستیم طرح‌هایی که اجرا می‌شود کم نقص باشد. در مکانیزم ارزیابی هر رویدادی حداقل باید دو بار اجرا شود تا بتوان به ارزیابی درستی از آن دست یافت بر همین اساس در حال حاضر کمیته‌ای در حال بررسی ابعاد مختلف طرح است تا ایرادات و نواقص احصاء شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه تک تک پرونده‌های ارزیابی شده در دوره گذشته طرح ساماندهی بررسی خواهد شد، اظهار کرد: این ارزیابی صورت می‌گیرد تا اگر کوتاهی ناخواسته‌ای صورت گرفته باشد نسبت به رفع آن اقدام کنیم. در مورد بانوان نیز نقطه نظراتی مطرح شد و بارها اعلام کردیم هیچ موضعی نسبت به هیچ شخصی نداشته و نخواهیم داشت. اگر کسی سخنی مطرح می‌کند حتماً استعلام‌های لازم در مورد آن سخن را به عمل بیاورند و بعد موضع‌گیری کنند.

دلیل برگزاری دیرهنگام نشست با بانوان 

وی در پاسخ به این نقد که چرا جلسه با بانوان دیر برگزار شده است، تصریح کرد: زمانی که در این مسئولیت منصوب شدم به زمان برگزاری مسابقات بین‌المللی بسیار نزدیک بودیم و حتماً می‌دانید که مسابقات دارای سه بازه زمانی، قبل، حین و بعد از مسابقات است و بازه زمانی بعد از مسابقات بسیار گسترده‌تر و بزرگتر از زمان برگزاری مسابقات است، در ادامه تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان پیش آمد. من نیز قبل از حضور در مرکز امور قرآنی با بسیاری از مأموریت‌های مرکز آشنا نبودم.

وی در پاسخ به برخی دیگر از نقدهای مطرح شده در مورد طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن است و به خصوص اینکه این طرح بیشتر پرش بوده است تا ساماندهی گفت: اولین روزی که طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن نوشته شد، یک پیوست آموزشی نیز داشت و در واقع عنوان اصلی طرح «آموزش،‌ سنجش و ارتقای داوران مسابقات قرآن» بود، یعنی ابتدا باید آموزش دهیم، بعد سنجش کنیم و در ادامه ارتقا دهیم. این یکی از نقص‌های طرح بوده است و حتماً این نقص برطرف خواهد شد. البته باید به اینکه نکته اشاره کنم که در بحث آموزش نیز برخی افراد حاضر به حضور در کلاس‌ها نیستند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در مورد تکراری بودن داورانی که از طریق اوقاف به مسابقات معرفی می‌شود و نیز برگزاری مسابقات بانوان از سوی آقایان تصریح کرد: در انتخاب داوران یک نفر دخیل نبوده و یک شورا بررسی کرده و قطعاً هم ملاک تخصصی بوده است، اما شاید در بکارگیری می‌توانستیم با تأمل بیشتری عمل کنیم. در دوره جدید بخش بانوان در مرکز تأسیس شده و بازگشت تعدادی از بانوان به مرکز به همین نیت بوده تا در برخی حوزه‌ها کار بر روی زمین نماند. البته برخی موضوعات نیز هست که در سطح کلان کار بانوان نیست.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه برگزاری این جلسه برای از بین بردن رنجش‌هاست، در پاسخ به این نقد که چرا بانوان در نگارش آیین‌نامه‌ها دخالتی ندارند؟ گفت: این روند اصلاح خواهد شد. تا بیست روز دیگر احکام اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به پایان می‌رسد و شک نکنید در دوره جدید ستاد، نقش بانوان پررنگ‌تر است.

آیا سازمان اوقاف داوران مسابقات دستگاه‌ها را انتخاب می‌کند

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد اینکه سازمان اوقاف چهره‌های خاصی را برای برگزاری مسابقات قرآن سایر دستگاه‌ها معرفی می‌کند، گفت: قویاً این موضوع را رد می‌کنم ما تنها به دستگاه‌ها سطح مسابقاتی که برگزار می‌کنند و فهرست داوران آن سطح را اعلام می‌کنیم تا خودشان بر اساس سلیقه خود، داوران را انتخاب کنند.

بر اساس گزارش ایکنا، کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: حرف‌هایی که مطرح شد هیچ‌ کدام نافی بلااشکال بودن آنچه در طرح اتفاق افتاده است، نیست، البته تلاش می‌شود تا به بی‌نقص بودن مسابقات نزدیک شویم.

وی افزود: در دوره گذشته وقتی بحث آموزش مطرح شد، آقای قره‌شیخلو هم با وجود اینکه به آموزش به شدت اعتقاد دارد، اعلام کردند ابتدا باید چرخه آغاز به کار کند بعد برای افراد در موقعیت‌های مختلف آموزش در نظر بگیریم. اینکه آیا اتفاقی که افتاده به هدف نزدیک بوده است یا خیر باید در ارزیابی‌ها مشخص شود.

دولتی با اشاره به تهیه طرحی برای استفاده از پیشکسوتان در طرح ساماندهی تصریح کرد:‌ ما برای پیشکسوتان کلیت طرحی را آماده کرده‌ایم و به زودی هم اعلام خواهد شد. این طرح در قالب آزمون نخبگان بدون مدرک خواهد بود، مدل این آزمون با آزمون‌های دیگر متفاوت خواهد بود و یک بار هم برگزار می‌شود و بنا نیست هر سال از این افراد آزمون گرفته شود. همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا همه چیز عادلانه و منصفانه باشد.

انتهای پیام
captcha