مسئولان خودجوش در جلسات هفتگی قرآن حضور یابند + فیلم
کد خبر: 4067884
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
در پنجمین گردهمایی مجمع جلسات قرآن استان تهران مطرح شد

مسئولان خودجوش در جلسات هفتگی قرآن حضور یابند + فیلم

در پنجمین گردهمایی مجمع جلسات قرآن استان تهران مطرح شد که مقصر اصلی کم‌رونقی جلسات خود قاریان هستند و باید بر آن باشند تا زکات آنچه را که آموخته‌اند، بپردازند. همچنین مسئولان به ویژه مدیران امور قرآنی کشور به حضور در جلسات هفتگی قرآن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین گردهمایی مجمع جلسات قرآن استان تهران که در راستای همدلی و حمایت مردمی از جلسات قرآن برپا شده است، عصر روز گذشته جمعه، دهم تیرماه در حسینیه صاحب الزمانی‌های تهران با حضور تعدادی از استادان، قاریان ممتاز و بین‌المللی و علاقه‌مندان به ساحت قرآن با اجرای محمدحسن حسن‌زاده، قاری ممتاز از استان یزد برگزار شد.

آغاز این جلسه با تلاوت حمید رحیمی، مدرس و قاری ممتاز از سوره مبارکه انسان بود. سپس ابوالفضل امیری، قاری جوان به اجرای تلاوت پرداخت. تلاوت بعدی این جلسه را سیدمحمد کرمانی، قاری بین‌المللی کشورمان از آیاتی از سوره نحل و آخرین تلاوت این جلسه را وحید براتی، قاری ممتاز انجام داد.

بخش دیگر این جلسه سخنرانی منصور آقامحمدی، از فعالان قرآنی کشور بود که پیرامون اصول رونق جلسات قرآن سخنانی را بیان کرد و گفت: امروز هر مقدار به جلسات قرآن توجه و اهمیت داده شود، باز هم کم است. تغییراتی که شاهد روند جلسات هستیم متاسفانه جای سؤال دارد و سؤال اینجاست چگونه در قدیم با وجود نبود امکانات فعلی، اما همان جلسات، اساتیدی را تحویل کشور دادند که مانند آن‌ها هنوز نیامده است؟ لذا باید بررسی شود که چه چیزی باعث شده است امروز جلسات متعدد قرآنی در سطح کشور داریم، اما هنوز به انسجام و وحدت‌نظر نرسیده‌اند.


گزارش تصویری پنجمین گردهمایی مجمع جلسات قرآنی استان تهران


وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم موفقیت ما در جلسه‌داری و فعالیت‌های قرآنی جزیره‌ای بودن است، افزود: در گذشته وقتی جلسات قرآنی برگزار می‌شد حرفی از پول نبود و هرکسی برای هدفی متعالی و قرآنی پا به این عرصه می‌گذاشت و به هیچ وجه اهداف مادی مطرح نبود؛ همگی توسط خود مردم و شیفتگان به قرآن اداره می‌شد؛ لذا امروز یکی از خواسته‌های ما از مسئولان حمایت از جلسات اصیل قرآنی مردمی است.

این مدرس حفظ قرآن با اشاره به اینکه همه کسانی که امروز در عرصه قرآنی رشد کرده و به جایی رسیده‌اند از همین جلسات مردمی قرآن شروع کرده‌اند، گفت: امروز راه رشد جلسات قرآن این است که مطالبه‌گر و دغدغه‌مند باشند و از دستگاه‌های متولی مطالبه کنند که خروجی حمایت‌هایشان از جلسات چه بوده است؟ آیا جلسات خانگی قرآن امروز با حمایت آن‌ها برقرار است و برگزار می‌شود؟ آیا مسئولان با حمایت خودشان باعث رونق یک جلسه شده‌اند؟ لذا یکی از خواسته‌های مجمع جلسات قرآن استان تهران این است که نهضت جلسات مردمی قرآن مجدد راه بیفتد و سایر جلسات نیز مطالبه‌گری داشته باشند.

بخش دیگر این جلسه گفت‌وگویی بین داود جعفری، قاری بین‌المللی و محمدرضا ابوالقاسمی، پیشکسوت و استاد قرآنی بود. محمدرضا ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال که چند سال است جلسه‌داری می‌کند و چرا بعد از انقلاب با وجود اینکه کشور درگیر جنگ هشت‌ساله و دیگر مشکلات بود، اما شاهد این بودیم که در همان دوران جلسات قرآن پرحس‌تر، پررنگ‌تر و پررونق‌تر بود، ولی امروز شاهد حضور پررنگ مردم در جلسات قرآن نیستیم، مقصر اصلی این جریان کیست؟ گفت: حدود ۵۰ سال است که جلسه‌دار قرآن هستم و این یکی از حقیقت‌هایی است که در طول سال‌های ۶۰ تا ۷۰ شاهد رونق خوب جلسات قرآن بودیم. درحالی که بسیاری در جنگ حضور پررنگ داشتند در جلسات قرآن هم این رونق را داشتیم.

آقامحمدی:‌ جلسات قرآن مطالبه‌گر باشند /

وی با بیان اینکه مقصر اصلی کم‌شدن رونق جلسات خود قاریان هستند، گفت: البته تغییر جلسات از سنتی به مدرن یکی دیگر از این عوامل است. امروز قاریان بسیاری نمی‌خواهند زکات چیزی را که به دست آورده‌اند بدهند. اگر درگذشته همه چیز دلی و برای قرآن بود امروز مسائل مادی هم وارد این عرصه شده است. متاسفانه برخی اساتید به جوانان و افرادی که به نظرشان استعداد کمی دارند بها نداده و اجازه خواندن هر چند غلط نمی‌دهند و اینگونه است که رشد اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: اشکال دیگر این است که اساتید جلسات برای حضور در یک جلسه قرآنی عادت به پاکت گرفتن کرده‌اند این در حالی است که باید برای قرآن این جلسات برگزار شود نه برای کسب درآمد؛ لذا اولین فاکتور این است که اساتید ما زکات چیزی که فرا گرفته‌اند به درستی بدهند. فاکتور بعدی تبدیل جلسات سنتی به تخصصی است و شکل جلسات نمایشی شده است.

آقامحمدی:‌ جلسات قرآن مطالبه‌گر باشند /

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که چگونه است که بسیاری از دوستان جلسه‌دار هستند، اما راه جلسه‌داری را نمی‌دانند‌، لذا ملاک انتخاب نام استاد چیست؟ گفت: بله متاسفانه خیلی از این جلسات اینچنین است. البته اساتید ما نباید زیاد درگیر عناوین باشند و امیدواریم به‌گونه‌ای جلسه‌داری کنیم که در قیامت شرمنده قرآن نباشیم.

احمد خالدی،‌ مدرس قرآن کریم دیگر سخنران این جلسه بود که وی نیز با تاکید بر جزیره‌ای شدن حوزه‌های مختلف قرآنی گفت: این جزیره‌ای شدن باید هدفمند باشد و کسانی که از جلسات استفاده می‌کنند باید به مراتبی از قرائت برسند.

وی خطاب به مسئولان قرآنی کشور گفت: در حال حاضر مسئولان و متولیان قرآنی ما در این جلسه کجا هستند؟ صدا و سیمای قرآنی ما کجاست؟ نقش رسانه‌های قرآنی در جذب مردم به جلسات قرآنی چیست؟ امروز اکثر جلسات قرآنی ما تشریفاتی شده است. لازمه رسیدن به اهداف قرآنی دلسوزی مسئولان است.

این فعال قرآنی ادامه داد: امروز چندین مورد مسابقات قرآن در کشور داریم که بیشترشان شامل مسابقات اوقاف می‌شود، ولی آیا اگر این هزینه بسیار زیاد صرف جلسات قرآنی می‌شد، تأثیرش بیشتر نبود؟ البته ما مخالف مسابقات قرآن نیستیم، اما متاسفانه بدون برنامه هستیم. امروز متاسفانه دانشجوی قرآنی ما در رشته علوم و قرآن و حدیث در مقطع ارشد و دکتری هنوز قرآن‌خواندن بلد نیست و این نشان از عدم استفاده از جلسات قرآن و امکانات موجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی جلسات قرآن ما هدفمند باشد، گفت: در مصر قاریانی که به مرتبه خاصی می‌رسند، حمایت می‌شوند و دولت از آن‌ها به طور کامل حمایت می‌کند. قاریانی که زمانی برای ما اسطوره بودند و همه ما فن تلاوت را از آنها فرا گرفته‌ایم. قاریانی که حضورشان موجب رونق و علاقه‌مندی جوانان به تلاوت قرآن می‌شد. اما در مقطعی جلوی همین قاریان مصری را به کشور گرفتیم. قاریانی که در تلاوت ما تاثیرگذار بودند. این در حالی بود که خیلی از ما تحت تاثیر این قاریان قرار داشتیم.

خالدی اشاره به اینکه مسئولان ما راجع به جلسات قرآنی و حضور قاریان مصری باید انصاف داشته باشند،‌ گفت: تأثیر تلاوت قاریان مصری در کشور ما بسیار زیاد است این در حالی است که هنوز برای حضور قاریان مصری مخالفت می‌کنند. اینگونه نمی‌توان جریان قرآنی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه مدیران قرآنی ما بیشتر دغدغه مسابقات دارند تا جلسات قرآن، گفت: آنها بیشتر به دنبال تشریفات و نمایش هستند تا جلسات قرآن؛ متاسفانه رسانه‌های قرآن صدا و سیمای ما نیز رسالت خودشان را در اطلاع‌رسانی قرآنی به درستی انجام نمی‌دهند. لذا باید این موارد آسیب‌شناسی شود و تنها ایکنا است که به درستی این اطلاع‌رسانی را انجام داده و در تمامی جلسات و محافل قرآنی حضور مستقیم و غیر مستقیم دارد.

محقق و پژوهشگر علوم قرآنی تصریح کرد: باید جایگاهی برای جلسات قرآنی در کشور تعریف و بررسی شود که چرا برخی از قاریان پیشکسوت ما حمایت نمی‌شوند. آیا قاریان ما شایستگی این حمایت‌ها را ندارند؟ این در حالی است که بسیاری از عزیزان ما مقام‌های بین‌المللی قرآن را کسب می‌کنند، اما بعد از مدتی به حال خودشان رها می‌شوند. امروز جواد فروغی کجاست؟ مگر تاثیرگذار نبود؟ چرا به میزانی که هزینه‌ برای مسابقات می‌شود برای آموزش و جلسات نمی‌شود؟ دوستان اوقاف ما نیز باید پاسخگوی این عرصه باشند.

وی اظهار کرد:‌ تقاضا داریم در این جلسات مسئولان هم حضور پیدا کنند؛ آنها بایستی توجه جدی به جلسات انس با قرآن داشته باشند. استقبال و دعوت از قاریان مصری باعث ایجاد انقلاب قرآنی در کشور می‌شود و اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از داوری‌ها، تلاوت‌ها، مسابقات و... در کشور ما تیمی شده‌ است،‌ گفت: عدم تأثیرگذاری جلسات قرآن به خاطر همین موارد است. باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم و اگر می‌خواهیم جریان اصلی تلاوت در کشور جاری و ساری شود، لازمه‌اش این است که مدیران وارد این عرصه شوند و دلسوز این قرآن باشند. مدیران ما باید در جلسات قرآن حضور پیدا کنند و از نزدیک در جریان این جلسات قرار بگیرند. اگر می‌خواهیم که کودکان ما جذب قرآن شوند باید مربیان و اساتید ما دلسوز این عرصه باشند.

براساس گزارش ایکنا، پنجمین جلسه این مجمع با وجود اطلاع‌رسانی گسترده از چند روز قبل، از لحاظ استقبال و حضور جامعه قرآنی کشور، کم رونق‌تر از جلسات گذشته بود؛ انتظار می‌رفت اساتید بزرگ قرآنی، جامعه قرآنی و دغدغه‌مندان به این عرصه که در سراسر استان تهران به اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند و آن‌ها را دنبال می‌کنند از اینگونه جلسات حمایت بیشتری داشته باشند. ازجمله چهره‌های قرآنی که در این جلسه حضور پیدا کردند می‌توان به جعفر فردی، سعید پرویزی، حمید رحیمی، منصور آقامحمدی، سیدمحمد کرمانی، حسین فردی، علی قاسم‌آبادی، محمدرضا ابوالقاسمی، داود جعفری، احمد خالدی و وحید براتی اشاره کرد.

یادآوری می‌شود از جمله اهداف راه‌اندازی مجمع جلسات قرآن استان تهران استفاده از ظرفیت بالقوه و بالفعل جلسات قرآن تهران در مجمع و حمایت از این ظرفیت‌ها در قالب حمایت‌های رفاهی، اجتماعی، تبلیغی و ترویجی و معرفی شاگردان و نخبگان هر جلسه به عموم مردم و سایر اساتید استان و کشور و همچنین ایجاد یکپارچگی و همدلی مضاعف بین جلسات استان در چارچوب حمایت‌های مردمی است.

گزارش از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha