برگزاری طرح ملی «جریان‌شناسی روش‌های تفسیری» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
کد خبر: 4068940
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

برگزاری طرح ملی «جریان‌شناسی روش‌های تفسیری» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملی «جریان‌شناسی روش‌های تفسیری» اظهار کرد: هشت جریان تفسیری به‌عنوان طرح ملی معرفی شده‌اند.

سیدمحمود طیب حسینی، مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سیدمحمود طیب حسینی، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طی سخنانی با بیان اینکه گروه قرآن‌پژوهی دارای چهار عضو است، اظهار کرد: نزدیک به ۸۰ اثر تاکنون در این گروه تولید شده است.

وی در خصوص ویژگی‌های این آثار ادامه داد: اغلب آثار گروه قرآن‌پژوهی متن یا منبع آموزشی هستند، بنابراین در مقایسه با سایر مراکز پژوهشی بیشترین تأثیرگذاری را در حوزه آموزش دارند.

مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملی جریان‌شناسی روش‌های تفسیری، افزود: هشت جریان تفسیری به‌عنوان طرح ملی معرفی و دو عنوان کتاب آسیب‌شناسی جریان تفسیری منتشر شده است که در آن ۱۶ جریان تفسیری آسیب‌شناسی شده‌اند.

وی بیان کرد: در طرحی ملی مقرر شد که ۱۶ جریان تفسیری که آسیب‌شناسی شده‌اند، معرفی و هر کدام در یک کتاب مستقل عنوان شوند که به‌دلیل محدودیت بودجه تنها هشت عنوان در قالب هشت کتاب به‌صورت مجزا معرفی شده‌اند.

طیب حسینی گفت: گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه با نگارش بیش از ۱۰ اثر در زمینه جریان‌شناسی که شامل دو جلد آسیب‌شناسی و هشت جلد جریان‌شناسی است، نسبت به سایر مراکز دارای اقدامات کم‌نظیری است؛ این گروه در سال ۱۳۹۶ با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم ۲۰ عنوان کتاب از مقطع کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث را تألیف کرد.

وی با تأکید بر اینکه برخی از آثار گروه قرآن‌پژوهی در سراسر کشور شاخص هستند، افزود: این آثار در حوزه روش‌شناسی تفسیر و قواعد تفسیر، زبان قرآن و معناشناسی و شرح کلمات قرآن و تفسیر تطبیقی در کشور بی‌نظیرند.

دانشیار گروه قرآن‌پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحلیل بر روی روایات تفسیری اهل بیت(ع) در پژوهشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: پژوهشگاه در زمینه واژگان قرآن و روایات تفسیری اهل بیت(ع)، دو طرح در دست انجام دارد، همچنین در زمینه معناشناسی قرآن، جریان‌ها و روش‌ها اثری آماده انتشار است.

وی با بیان اینکه بحث مکاتب تفسیری مورد توجه پژوهشگاه است، افزود: تاکنون دو جلد از کتاب مکاتب تفسیری منتشر شده و یک جلد نیز در حال انتشار، یک جلد در حال نگارش و جلد پنجم نیز به‌زودی فعالیت برای نگارش آن آغاز می‌شود.

طیب‌حسینی بیان کرد: به‌منظور اجرای طرح‌های میان‌رشته‌ای در حوزه قرآن و علوم انسانی، طرح استقامت اجتماعی در قرآن در دست اقدام است که به این منظور طرحی با عنوان روانشناسی خانواده در قرآن مراحل اولیه خود را طی می‌کند.

وی یادآور شد: اجرای طرح‌های میان‌رشته‌ای گاهی توسط دو متخصص از دو رشته متفاوت در حال انجام است و یا اینکه یک متخصص از یک رشته و یک ناظر از رشته دیگر به انجام اقدامات لازم می‌پردازند.
انتهای پیام
captcha