آموزش قرآن به دانش‌آموزان ناشنوا در اندونزی
کد خبر: 4068975
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

آموزش قرآن به دانش‌آموزان ناشنوا در اندونزی

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به یک مدرسه اسلامی در اندونزی پرداخته که در آن به کودکان ناشنوا حفظ و تلاوت قرآن را به زبان اشاره عربی آموزش می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از یورو نیوز، در محله‌ای آرام در حومه شهر یوگیاکارتا اندونزی که از هیچ نقطه آن صوت تلاوت قرآن شنیده نمی‌شود، یک مدرسه شبانه‌روزی اسلامی به کودکان ناشنوا به زبان اشاره عربی ترتیل قرآن را آموزش می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه با ذکر این مقدمه در گزارشی آورده است: مدارس شبانه‌روزی اسلامی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی در اندونزی است و به گفته وزارت امور دینی اندونزی، حدود چهار میلیون دانش‌آموز در 27 هزار مؤسسه در سراسر کشور اقامت دارند. این مدرسه یکی از معدود مدارسی است که در بزرگترین کشور مسلمان جهان به دانش‌آموزان ناشنوا آموزش‌‌های اسلامی ارائه می‌دهد.

ابو قحفی، مؤسس این مدرسه، به خبرگزاری فرانسه گفت: این نوع آموزش از نگرانی من شروع شد، آنگاه که فهمیدم کودکان ناشنوا در اندونزی شناختی از دین خود ندارند.

این مرد 48 ساله اواخر 2019 پس از آشنایی با بسیاری از ناشنوایان و فهمیدن اینکه آنها نمی‌توانند به آموزش اسلامی دسترسی داشته باشند این مدرسه را تأسیس کرد. امروز این مدرسه میزبان 115 دختر و پسر ناشنوا از سراسر مجمع الجزایر است که در رؤیای این هستند که روزی حافظ کل قرآن شوند.

بچه‌ها روی فرش‌ها می‌نشینند و در حالی که به کتاب‌های درسی‌شان نگاه می‌کنند، دست‌هایشان را به‌طور واضح حرکت می‌دهند. پس از ترتیل‌خوانی صحیح برخی سوره‌ها توسط دانش‌آموزان، هیچ صدایی جز تشویق ابو قحفی در سالن شنیده نمی‌شود.

معلم متوجه می‌شود که این روش آموزش دین برای کودکانی که هرگز دین و قرآن را نیاموخته‌اند و زبان مادری آنها اندونزیایی بوده بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

در اتاقی در 100 متری کلاس پسرانه، جمعی از دختران با لباس رسمی اسلامی جدا از پسران نشسته‌اند و همین تمرین را در کلاس انجام می‌دهند.  لیلا ضیاءالحق، دانش‌آموز 20 ساله حاضر در این کلاس با زبان اشاره می‌گوید که تحصیل در این مدرسه باعث شادی و غرور والدینش شده است.

او که بزرگترین دانش‌آموز این مدرسه قرآنی است، می‌گوید: «می‌خواهم با مامان و بابام به بهشت ​​بروم... نمی‌خواهم اینجا را ترک کنم. می‌خواهم اینجا معلم شوم».

مدیر مدرسه می‌گوید: در حالی که دیگران می‌توانند سوره‌ها و آیات را حفظ کنند تا قرآن را با صدای بلند بخوانند، افراد ناشنوا باید هر حرف از 30 جزء سوره‌های قرآن کریم را با زحمت فراوان حفظ کنند.

محمد رافا، دانش‌آموز 13 ساله‌ای که از دو سال پیش به این مدرسه رفته 9 جزء از قرآن را حفظ کرده است و می‌گوید: «اینجا خیلی خوشحالم. مکان بسیار آرامی است.»

القحفی و خیران برای تأمین مالی مدرسه همه امکانات را فراهم می‌کنند و کودکان خانواده‌های فقیر که توانایی پرداخت هزینه ثبت نام یک میلیون روپیه (68 دلار) برای کتاب، لباس و وسایل بهداشتی را ندارند، مجاز به تحصیل رایگان هستند.

در این مدرسه کودکان همچنین حقوق اسلامی، ریاضیات، علوم و زبان‌های خارجی نیز می‌آموزند تا بتوانند در سطوح بالاتر به تحصیل ادامه دهند. مدرسه قرآنی پیامدهای مثبت دیگری نیز دارد که عمدتاً به افزایش اعتماد به نفس کودکان به عنوان اعضای کم‌شنوا در جامعه کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha