98درصد مردم قم باسواد هستند
کد خبر: 4084074
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان:

98درصد مردم قم باسواد هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آمار باسوادی در استان قم حدود 98 درصد است، بیان کرد: درصد باسوادی در استان قم از میانگین کشوری بالاتر است و جزء 10 استان برتر در این عرصه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی استان قمحجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به هشتم سپتامبر، روز جهانی سوادآموزی و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور، بیان کرد: روز جهانی سوادآموزی یادآور توجه و تلاش همه سیاستگذاران و فعالان عرصه آموزش و تعلیم و تربیت است که به این نام، نامگذاری شده است.

وی با اشاره به سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) در هفتم دی ماه سال 1358، افزود: افق دید امام به سوادآموزی آن بوده است که فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل شود درواقع امام(ره) صراحتا استقلال فرهنگی را یکی از ارمغان‌های سوادآموزی برشمردند و یکی از چشم‌اندازهای همیشگی امام(ره) آموزش برای همگان بوده است.

قاسمی‌نیا با ذکر این نکته که امام خمینی(ره) در سال 58 فرمان بسیج سوادآموزی را صادر کردند در حالیکه جامعه جهانی 10 سال پس از آن شعار آموزش برای همه را اعلام کرد، افزود: مقام معظم رهبری در بند اول سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش تاکید جدی بر ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور داشتند و همچنین براساس بیانات ایشان، در سوادآموزی در درجه اول توسعه سواد و در درجه دوم تعمیق سواد ملاک و معیار قرار می‌گیرد؛ پشتیبانی و حمایت مجدانه دولت و مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش از نهضت سوادآموزی همواره از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و هست.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «پرچم جمهوری اسلامی عدالت و معنویت است»، گفت: معنویت و عدالت‌مداری، تحول‌محوری، قانون‌مداری، شتاب‌بخشی به باسوادی و توجه به نقش و ظرفتی‌های شرکا و ذی‌نفعان اعم از مردمی و دولتی در سیاست‌های کلی یک‌ساله این معاونت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اولویت برنامه‌های سازمان سوادآموزی کشور در رده‌های سنی بین 10 تا 49 سال است، افزود: براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 در گروه سنین 10 تا 49 سال در استان قم، حدود 33 هزار نفر از مردم بی‌سواد بودند که 20 هزار نفر از این گروه، زنان و 13 هزار نفر آن را مردان تشکیل داده‌اند؛ حدود 12 هزار نفر از آمار کلی غیر ایرانی بودند؛ همچنین براساس این سرشماری، میانگین تحصیلات در قم، در شهر 8 سال و در روستا 5 سال برآورد شده است که این آمار در کل کشور در شهر 9 سال و در روستا 6 سال است.

وی با بیان اینکه در معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش قم، حدود 27 نوع خدمات آموزشی و فرهنگی به بی‌سوادان و کم‌سوادان استان به صورت رایگان ارائه می‌شود، گفت: از سال 1389 با مصوبه شماره 833 آموزش و پرورش کشور، متناسب با ویژگی بزرگسالان، ساختار آموزشی نهضت سوادآموزی به سه دوره اصلی سوادآموزی( برابر با اول تا سوم ابتدایی با 400 ساعت آموزشی و 4 ماده درسی)، دوره انتقال(800برابر با چهارم و پنجم و ششم ابتدایی ساعت آموزش و 8 ماده درسی) و دوره تحکیم سواد(3 عنوان اصلی و 8 عنوان جانبی درسی) با هدف تثبیت و تحکیم آموخته‌های پیشین سوادآموزان به مدت 200 ساعت تغییر یافت.

قاسمی‌نیا اظهار کرد: براساس سرشماری سال 1400،در قم، 4هزار و 140 نفر در کلاس‌های نهضت سوادآموزی در سه دوره نهضت و همچنین12 هزار نفر نیز در دوره‌های مکمل نهضت سوادآموزی شرکت کردند و در مجموع 16 هزار و 410نفر از خدمات سوادآموزی بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه درصد باسوادی در استان قم حدود 98 درصد است، بیان کرد: درصد باسوادی در استان قم از میانگین کشوری بالاتر است و جزء 10 استان برتر در این عرصه هستیم.

قاسمی‌نیا با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی از ثمرات انقلاب است، تصریح کرد: در سال 95 از هر 100 نفر در استان قم، 96 نفر باسواد بودند و پیش‌‌بینی ما در سال جدید در استان قم آن است که این آمار به حدود 98 نفر رسیده باشد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با جامعة‌المصطفی العالمیه با هدف سوادآموزی اتباع خارجی ساکن استان، بیان کرد: در سال‌های ۹۹ و ۴۰۰ شاهد حضور رایگان ۶ هزار نفر از اتباع کشورهای مختلف بویژه افغانستان، پاکستان، هند، در کلاس‌های سوادآموزی بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: براساس آمارهای جهانی 5 عامل سالانه باعث خسارت بر کشورها می‌شود و بر اقتصاد جهانی ضرر و زیان وارد می‌کند، سیگار کشیدن، جنگ و تروریسم، چاقی مفرط، الکل و در نهایت بی‌سوادی پنجمین عامل مهم خسارت بر کشورها و ملت‌ها شناخته شده است.

قاسمی‌نیا بیان کرد: باسوادی یک خانواده، یک جامعه، یک شهر و در نهایت یک کشور، توانمندسازی و خودباوری و توان‌افزایی افراد را به ارمغان می‌آورد و به تقویت تعاملات اجتماعی، بهداشت کودک و مادر، توسعه در ابعاد فرهنگی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، مشارکت آحاد جامعه و شناخت فرهنگ و حفظ آن می‌انجامد.

وی تصریح کرد: براساس مطالعات و تحقیقات جهانی، باسواد شدن همه مردم در جهان منجر به کاهش 12 درصدی فقر مطلق خواهد شد و اگر در یک کشور همه آحاد مردم حداقل دارای مدرک دیپلم باشند، 27 درصد به درآمد ناخالص ملی آن کشور افزوده می‌شود.

قاسمی‌نیا با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی اعم از درون سازمانی و برون سازمانی، بیان کرد: راه‌اندازی نهضت دانش‌آموزان به منظور بهره‌مندی از ظرفیت آنان در حوزه سوادآموزی، اجرای طرح دانشجو معلمان و همچنین تفاهمنامه همکاری آموزگاران نهصت سوادآموزی با موسسات غیردولتی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی با اشاره به 28 تفاهم‌نامه همکاری برون‌سازمانی معاونت سوادآموزی استان قم در این عرصه، افزود: گسترش همکاری‌های این معاونت با حلقه‌های میانی اعم از گروه‌های جهادی و بسیج مردمی، شورای تامین روستا و محله و به ویژه حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در دستور کار است و رد این زمینه امیدواریم بتوانیم مجمع خیرین سوادیار نیز در استان قم راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: همه ارکان نظام باید در عرصه سوادآموزی با روحیه انقلابی، جهادی و بسیجی و با محوریت مردم و بهره‌مندی از ظرفیت آنان همت کنند و عبارت بهتر تمام باسوادان باید برای کمک به آموزش و یاد دادن به کم‌سوادان و بی‌سوادان همگام با نهضت سوادآموزی به پا خیزند و به موفقیت‌های چشمگیرتر در این عرصه برسیم.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha