جهاد تبیین اساسی‌ترین راهکار برای عبور از حوادث اخیر است
کد خبر: 4089238
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
حجت‌الاسلام محمودی:

جهاد تبیین اساسی‌ترین راهکار برای عبور از حوادث اخیر است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران جهاد تبیین را تنها راه موفقیت کشور برای عبور از اتفاقات این روزها دانست و گفت: تجربه گذشته هم نشان داده مردم ایران به ویژه نسل جوان اهل تأمل، منطق و عقلانیت هستند و هر جا اقدامات تبیینی اقناع‌کننده انجام گرفته، آن را پذیرفته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و امام جمعه ورامین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره لزوم جهاد تبیین برای شفاف‌سازی وضعیت کشور و جدا کردن صف معترضان از اغتشاشگران گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند مسئله جهاد تبیین یکی از ضرورت‌های امروز کشور در قبال نسل جدید است. این نسل دوران انقلاب و دفاع مقدس و حضرت امام(ره) را ندیده و خیلی از حقایق برای او ملموس نبوده و شاید مسائلی را شنیده و خوانده باشد و شاید هم اصلا نشنیده و نخوانده باشد، لذا باید ابتدا متوجه شد که با چه نسلی روبرو هستیم.

وی با تأکید بر کوتاهی دستگاه‌های مسئول در این زمینه گفت: یکی از سؤالات این است که نظام آموزش و پرورش تا چه اندازه این واقعیت‌‌ها و مفاهیم را وارد کتاب‌های درسی کرده است، در حالی که برای نمونه چندین بار از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده که اسناد لانه جاسوسی وارد متون درسی مدارس و دانشگاه‌ها شود و از طرفی نکته مهم دیگر ارائه جذاب این مطالب برای نسل جدید است. یعنی صرف ارائه مطالب هم کافی نیست و باید به کیفیت ارائه نیز توجه کرد.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام محمودی اظهار کرد: سؤال دیگر از مجموعه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که تا چه اندازه توانسته‌اند این مسائل را هنرمندانه تصویر کرده و در قالب کتاب، فیلم و هنر به نمایش بگذارند. لذا باید ضعف خود را در این رابطه پذیرفت و دستگاه‌های حاکمیتی و عناصر تأثیرگذار در زمینه جهاد تبیین کوتاهی کرده‌اند و این کوتاهی زمینه گستاخی دشمنان را برای تحریف واقعیت‌های انقلاب فراهم کرده و آنها به ویژه از طریق فضای مجازی رها جنگ آشکاری را علیه ارزش‌های انقلابی شکل داده‌اند.

احاطه‌شده در فضای جنگ روایت‌ها   

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران یادآور شد: واقعا امروز ما در فضای جنگ روایت‌ها هستیم و دشمنان می‌خواهند به روایت باطل خود لباس حق بپوشانند واینها ما را با مسائلی مانند اتفاقات اخیر مواجه کرده است. ‌

حجت‌الاسلام محمودی با تأکید بر اینکه امروز هم مهمترین دارو و درمان برای این معضلات جهاد تبیین و روشنگری بهنگام است، گفت: در حوادث اخیر اگر رسانه‌های ما به موقع اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی می‌کردند شاید خیلی از اتفاقات نمی‌افتاد. امروز از نظر کارشناسی یکی از ایرادات این است که افکار عمومی به موقع اطلاعات لازم را دریافت نکرده و این فرصت را برای موج‌سواری رسانه‌های بیگانه معاند فراهم کرده و حال ما تازه در موضع دفاع و پاسخگویی قرار گرفته‌ایم در حالی که رهبر معظم انقلاب بر هجوم متقابل به جنگ ترکیبی دشمن تأکید کرده‌اند که به معنای داشتن موضع فعال، آفندی و تهاجمی است.

وی تصریح کرد: لذا این ضعف اساسی ماست و دستگاه‌های تصمیم‌گیر نظام باید این موضوع را جدی بگیرند تا در حوزه حوادث اجتماعی، مسائل فرهنگی و وقایع سیاسی دستگاه‌های ذی‌ربط به موقع و به صورت قرارگاهی امور را هدایت کنند و این همان عمل در راستای جهاد تبیین است.

تجربه مثبت تاریخی

امام جمعه ورامین بیان کرد:‌ امروز تمام دستگاه‌های مربوط به حوزه‌های فرهنگی، فعالیت‌های دینی، علمی و حوزه‌های مرتبط با جوانان باید این فعالیت تبیینی و روشنگرانه را به صورت جدی دنبال کنند تا در چنین وقایع و حوادثی آسیب‌ها به حداقل برسد و این تفکیک صفوف معترضان و اغتشاشگران به سرعت اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام محمودی ابراز کرد: تجربه گذشته هم نشان داده مردم ایران به ویژه نسل جوان اهل تأمل، منطق و عقلانیت هستند و هر جا اقدامات تبیینی اقناع‌کننده انجام گرفته، آن را پذیرفته‌اند. لذا تنها راه موفقیت ما و عبور از اینگونه بحران‌ها جهاد تبیین و ارتقای سطح بینش و آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم است که نیازمند توجه ویژه مسئولان به این مسئله و برنامه‌ریزی در این رابطه است.

حضور مسئولان در جمع معترضان  

حجت‌الاسلام محمودی درباره تأثیر حضور مسئولان در جمع معترضان واقعی و شنیدن مطالبات مردم در ممانعت از منحرف شدن اعتراضات به مسیر آشوبگری و اغتشاش و کاهش التهابات گفت: حضور مسئولان به مانند روشنگری و اطلاع‌رسانی درست کارکرد مهم و مثبتی در این نوع اتفاقات دارد و زمینه سوء استفاده را از نفوذی‌ها و کسانی که به طور سازماندهی شده در این حوادث در پی آشوب هستند، می‌گیرد.

وی اظهار کرد: البته مسئولان در رده‌های مختلف بعضا این کار را کرده‌اند اما در سطح کلان و تقابل رسانه‌ای با بمباران تبلیغاتی رسانه‌های معاند ما تا حدی فرصت را از دست داده‌ایم اما اگر از ابتدا مسئولان میان معترضان می‌رفتند و سخنان آنها را می‌شنیدند و جریان رسانه‌ای ما نیز به‌هنگام و کامل اطلاع‌رسانی می‌کرد از گستره و دامنه اعتراضات و تداوم آنها کاسته می‌شد.

حجت‌الاسلام محمودی در پایان ابراز کرد: معترضان همین مردم خود ما هستند که به هر دلیلی خبری را شنیده و احساساتشان تحریک شده و هدفشان روشنگری پیرامون این اتفاق بود و شاید رسانه‌های ضد انقلاب از همین خلأ استفاده کرده و با انتشار و انعکاس اخبار دروغ و منحرف‌کننده جهت اعتراضات را به سمت مسائل دیگر از جمله تخریب اموال عمومی، اغتشاش و توهین به مقدسات سوق دادند.

انتهای پیام
captcha