خواب؛ راهی برای آموزش بلند‌مدت هوش‌های مصنوعی
کد خبر: 4101854
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

خواب؛ راهی برای آموزش بلند‌مدت هوش‌های مصنوعی

در مجله سایبرنما آمده است: دانشمندان یک مدل شبکه عصبی برای شبیه‌سازی پردازش حسی و یادگیری تقویتی را ساخته‌اند که دو وظیفه متمایز را آموزش می‌دهد.

خواب راهی برای آموزش بلند‌مدت هوش‌های مصنوعیبه گزارش ایکنا؛ مجله هفتگی «سایبرنما» در آخرین هفته آبان ۱۴۰۱ به معرفی آخرین و مهم‌ترین رخداد‌های تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیت آن‌ها در آینده بشریت پرداخته است.

مهمترین عناوین این مجله دیجیتالی از این قرار است؛ هوش‌هایی که به خواب می‌روند، قدرتمند‌ترین کامپیوتر کوانتومی IBM، هشدار اینترپل علیه چاپ سه بعدی سلاح‌های گرم، راهبرد ژنتیکی اسرائیل برای مدیریت بحران آینده غذا و راهبرد انگلستان برای توسعه سلاح‌های ارزان، اما کارآمد لیزری.

در یکی از مطالب با عنوان «آیا خواب راه‌حلی برای آموزش بلند‌مدت هوش‌های مصنوعی است» آمده است: ماشین‌ها بر خلاف انسان‌ها، نمی‌توانند امور متفاوت و متکثری را یاد بگیرند، بلکه آن‌ها صرفاً برای یک آموزش مشخص تربیت می‌شوند. محققان بر این عقیده هستند که خواب موهبت محوری ما انسان‌ها برای تثبیت یادگیری‌های مختلف در طول بیداری است و به همین دلیل دانشمندان مؤسسه علوم کامپیوتری چک، راه حلی ارائه داده‌اند که هوش‌های مصنوعی هم به یک نوع خواب ماشینی بروند تا یادگیری‌های مختلف را از آن طریق تثبیت کنند. تقلید از سازوکار‌های آگاهی و مغز انسان یکی از اصلی‌ترین راه‌های توسعه هوش مصنوعی است و در آزمایش انجام‌شده نیز، محققان به صورت مصنوعی خواب را به ماشین‌ها هبه کرده‌اند.

دانشمندان یک مدل شبکه عصبی برای شبیه‌سازی پردازش حسی و یادگیری تقویتی را ساخته‌اند که دو وظیفه متمایز را آموزش می‌دهد. سپس با استفاده از یک تکنیک خاص برای به خواب بردن هوش مصنوعی نتایج قابل قبولی در راستای آموزش همزمان وظایف مختلف به ماشین به دست آمد.

هفتادوپنجمین شماره سایبرنما را می‌توانید از اینجا بخوانید.

انتهای پیام
captcha