چه تغییر رفتارهایی در فرزندان نگران کننده است
کد خبر: 4103359
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
قلدری مجازی/ ۹

چه تغییر رفتارهایی در فرزندان نگران کننده است

یک کارشناس سواد رسانه‌ای درباره تغییر رفتار فرزندان گفت: اگر استفاده مخفیانه از اینترنت در فرزندمان بیشتر شده است، قطعاً یک عامل نگران‌کننده است و باید روی این موضوع حساس شویم.

چه تغییر رفتارهایی در فرزندان نگران کننده استامروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شدید رسانه‌ها قرار دارد، بنابراین تربیت که از اصول اساسی و ضروری برای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه جوامع است، باید در رابطه با رسانه‌ها نیز به ویژه از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد. 

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «قلدری مجازی» اقدام کرده است تا والدین را با یکی دیگر از جنبه‌های تربیت رسانه‌ای آشنا کند. در این درس گفتار‌ها سیدسعید حسینی، کارشناس سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قلدری مجازی می‌پردازد.

سیدسعید حسینی در قسمت نهم از این مجموعه به موضوع «تغییر رفتار فرزندان» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

امروز می‌خواهیم در رابطه با علائم هشداردهنده قلدری سایبری صحبت کنیم. نشانه‌هایی که ممکن است حاکی از قربانی شدن فرزندم باشد؛ اتفاقاتی که اگر رخ بدهد، باید به این موضوع بیشتر فکر کنم و مقداری نگران شوم و به دنبال راهکار باشم.

1ـ فرزند من همیشه از اینترنت استفاده می‌کرد و خیلی خوشحال و راضی بود و عکس‌ها و فیلم‌ها را به من نشان می‌داد و وقتی از اینترنت استفاده می‌کرد، از آن لذت می‌برد اما الان دیگر اینطور نیست. یک مدت است با اینترنت کار می‌کند و استفاده‌اش را قطع نکرده است، اما خیلی ناراحت است و دیگر خوشی و شادی قبل را ندارد و آن موضوعات دیگر جذابیتی برایش ندارد. چه اتفاقی افتاده است؟! ممکن است قربانی شده باشد؟ چرا ارتباطش را قطع نمی‌کند؟ قطع نمی‌کند چون نگران است.

2 ـ قبلاً خیلی راحت در سایت‌ها ثبت‌نام و اطلاعاتش را منتشر می‌کرد و عکس و فیلم می‌فرستاد، اما اکنون این گونه نیست و وقتی می‌گویم این عکس را برای خاله‌ات بفرست، می‌گوید مامان ولش کن، این کار را نکن، خوب نیست. چی خوب نیست؟ نمی‌خواهم عکس و فیلمم را جایی بفرستم.

بیا در این سایت ثبت‌نام کنیم. نه نمی‌خواهم و علاقه‌ای ندارم در جایی ثبت‌نام کنم. در واقع حساسیت بیشتری نسبت به انتشار اطلاعاتش دارد. گاهی این اتفاق طبیعی است و گاهی نیز می‌بینیم اخیراً این طور شده و در این موضوع خود را بیشتر کنترل می‌کند. این موضوع قطعاً نشان‌دهنده حساسیت فرزند نسبت به اطلاعات شخصی خودش است.

3‌ ـ قبلاً وقتی برای گوشی‌اش پیامک می‌آمد، سر فرصت پیام‌ها را چک می‌کرد، اما اکنون به محض آمدن پیام، سریع سراغ گوشی‌اش می‌رود، یعنی نسبت به دریافت پیام‌ها حساس شده است. یعنی چه اتفاقی افتاده است؟ یعنی ممکن است، الان نگران باشد که نکند برایم پیام فرستاده است، نکند بخواهد عکسم را پخش کند، نکند تهدیدش بیشتر شده باشد. سریع و با نگرانی سراغ گوشی‌اش می‌رود. اما یک فرق دیگر هم دارد؛ استفاده مخفیانه‌اش از اینترنت بیشتر شده است.

ممکن است بسیاری از بچه‌ها این کار را انجام دهند. ممکن است نصف شب از خواب بیدار شوید و متأسفانه متوجه شوید فرزندتان از اینترنت استفاده می‌کند، این ممکن است، طبیعی باشد. اما اگر اخیراً بیشتر شده است و حتی در روز هم این کار را انجام می‌دهد و کنار ما نیست و در اتاقش بیشتر با گوشی‌اش کار می‌کند؛ بنابراین بیشتر دوست دارد مخفیانه از اینترنت استفاده کند. این قطعاً یک عامل نگران‌کننده است و باید روی این موضوع حساس شویم.

نمرات درسی فرزند من تا کنون در سطح عالی یا متوسط بود، اما اکنون نمراتش به شدت پایین آمده است. یعنی افت تحصیلی فاحشی پیدا کرده است. من به عنوان یک معلم و شما به عنوان یک ولی و یا به عنوان کسی که با نوجوان ارتباط دارید، وقتی می‌بینید فرزندتان نمراتش به شدت کاهش پیدا کرده است، باید حساس شوید. چه اتفاقی افتاده است؟ چه شده که این مسئله رخ داده است؟ چه نگرانی و ناراحتی برایش پیش آمده است؟

شاید این موضوع سایبربولینگ نباشد، اما قطعاً یک عامل نگران‌کننده است؟ چرا بچه من با این مشکل روبرو شده است؟ چرا اختلال در خواب، اشتها و سبک زندگی برایش ایجاد شده است؟ اختلال یعنی اینکه تکرار شود و طولانی‌مدت باشد. چرا این مشکل پیش آمده است؟

همه موارد را کنار هم قرار می‌دهیم. در این موقع ممکن است فرزندتان قربانی شده باشد و باید سعی کنیم راهی برای برقراری ارتباط پیدا کنیم؟ یا من به عنوان ولی و شاید هم از طرف خاله یا دایی و یا هر کسی که ارتباط نزدیک و دوستانه با او دارد، این ارتباط ایجاد شود. 

در کلیپ بعدی درباره راهکارهای حل این موضوع با شما صحبت خواهم کرد.

انتهای پیام
captcha