مدیریت حفاظ؛ استارتاپی از برونئی برای آموزش قرآن
کد خبر: 4103600
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

مدیریت حفاظ؛ استارتاپی از برونئی برای آموزش قرآن

مدیریت حفاظ در سال 2016 تأسیس شد و در حال حاضر بیش از صد مربی ماهر را مدیریت می‌کند. به گفته مسئولان این استارتاپ،‌ این اساتید از صلاحیت بالایی برخوردار بوده و از سوی شورای مذهبی برونئی مجوز تدریس قرآن مورد تأیید دارند.

به گزارش ایکنا،‌ یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر رشد زیادی در حوزه آموزش داشته است، نظام آموزش راه دور و آموزش از طریق اینترنت بوده که در بسیاری حوزه‌های آموزشی به طور کامل جایگزین روش‌های سنتی آموزش که بر مبنای آموزش مستقیم و حضوری شده است.

در حوزه مسائل دینی، شیوع کرونا و قرنطینه باعث شد که بسیاری از اماکن مذهبی از اپلیکیشن‌های موبایلی و برنامه‌های اینترنتی استارتاپ‌ها برای ارتباط گرفتن بین افراد جامعه دینی خود استفاده کنند. این برنامه‌ها طیف متنوعی از خدمات را از ارائه خدمات دینی و حضور در مکان‌های مذهبی مانند کلیسا و مساجد تا آموزش مسائل دینی را در بر می‌گیرند.

آموزش قرآن در حوزه آموزش مسائل دینی اسلامی یکی از بخش‌هایی است که بسیار مورد توجه و تاکید است و در این زمینه استارتاپ‌های متنوعی در کشورهای اسلامی وجود دارند که تمرکز خود را بر موضوع آموزش قرآن و مسائل دینی گذاشته‌اند. برونئی یکی از کشورهای اسلامی است که با توجه به اسلامی بودن و حمایت دولت این کشور از استارتاپ‌ها خانه برخی از استارتاپ‌های قرآنی شده است.

گروهی از اساتید در استارتاپ قرآنی برونئی

یکی از این استارتاپ‌‌ها که در حوزه آموزش قرآن در برونئی تاسیس شده استارتاپ مدیریت حُفاظ (Al-Huffaz Management) است که علاوه بر برونئی در برخی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا موفق ظاهر شده است.

مدیریت حُفاظ در سال 2016 تأسیس شد و در حال حاضر بیش از صد مربی ماهر را مدیریت می‌کند. به گفته مسئولان این استارتاپ،‌ این اساتید از صلاحیت بالایی برخوردار و مجوز تدریس قرآن را دارند که توسط شورای دینی برونئی تأیید شده است. دانش‌آموزانی که از خدمات این استارتاپ‌ استفاده می‌کنند در محدوده سنی 2 تا 70 سال  هستند. از طریق اپلیکیشن این استارتاپ،‌ فراگیران علاوه در برونئی، در استرالیا و بریتانیا از خدمات ارائه شده توسط مدیریت حُفاظ بهره می‌برند.

آموزش سیال قرآن به فراگیران

اساس کسب و کار مدیریت حفاظ این است که خدمات آموزشی مبتنی بر اسلام را به عموم مردم و عمدتاً از طریق کلاس‌های خصوصی در خانه‌های افراد یا ترجیحاً ماهانه 4 بار در مساجد ارائه می‌دهد. یکی از مزایای این نوع تدریس، سیال بودن و انعطاف‌پذیری مکان و زمان و همچنین سن و جنسیت برای مربیان و دانش‌آموزان است. یعنی می‌توان مربیان و همچنین زمان و مکان را بسته به در دسترس بودن خود انتخاب کرد. بیشتر مربیان قرآن دانش‌آموخته رشته‌های دینی از دانشگاه‌های داخلی و خارجی هستند.

قرآن آموز اهل برونئی در حال آموزش

مدیریت حُفاظ نه تنها خدمات آموزش قرآن و قرائت، بلکه کلاس‌های زبان عربی و سایر موضوعات مرتبط اسلامی را در صورت درخواست فراگیران به آنها ارائه می‌کند. علاوه بر خدمات مبتنی بر آموزش قرآن، این استارتاپ در مورد مسائلی مانند اعزام مبلغ،‌ امام جماعت و مسجد و انجام خدمات مراسم دینی هم فعالیت دارد.

به گفته مدیریت حُفاظ، این استارتاپ یک شرکت اجتماعی است که مدیران جوان را از طریق پروژه‌های سازماندهی شده مختلف مانند اردوها، خدمات اجتماعی، برنامه‌های آموزشی، گفت‌وگوهای انگیزشی، مسابقات فرهنگی اسلامی و غیره در راستای چشم‌انداز 2035 برونئی متحد می‌کند. بیش از 500 نفر در فعالیت‌هایی این استارتاپ شرکت کرده‌اند.

استارتاپی برای همه مردم

مؤسس و مدیر اجرایی استارتاپ حُفاظ برعهده حاجی محمد لقمان است که مدیریت این استارتاپ را از زمان تأسیس آن برعهده دارد. او در مصاحبه‌ای که در سال 2018 با وب‌سایت  Borneo Bulletin  داشت در مورد انگیزه خود برای تأسیس این استارتاپ گفت که آرزوی او این بود افراد بیشتری در جامعه با سواد قرآنی تربیت شوند و معتقد است که استارتاپ او می‌تواند به او در رسیدن به این هدف کمک کند.

حاجی محمد لقمان، مؤسس و مدیر اجرایی استارتاپ حُفاظ

لقمان ابراز امیدواری کرد که برای کمک به ورود معارف قرآنی به خانه‌های مردم دانش‌آموختگان بیشتری به او ملحق شوند و گفت که تلاش می‌کند دانش اسلام را به غیر مسلمانان عرضه کند تا بدانند اسلام دینی است که صلح را ترویج می‌کند.

لقمان تصریح کرد: علاوه بر این‌ها،‌ استارتاپ حفاظ، با استخدام دانش‌آموختگان بیشتر در کاهش نرخ بیکاری در این کشور کمک خواهد کرد.

بنیان‌گذار مدیریت حفاظ گفت: آرزو دارم برای همه مسلمانان برونئی این امکان را فراهم کنم که روزی بتوانند قرآن را با سهولت، قرائت و حفظ کنند.

بسته‌های آموزشی این استارتاپ به دو گروه تقسیم شده که یکی برای آموزش قرآن در منازل دانش‌آموزان و دیگری در محل تدریس قرآن ـ محل سکونت معلم ـ است.

او توضیح داد که می‌خواهد شرکتش یک شرکت جهانی برای آموزش قرآن به مردم در سراسر جهان باشد و امیدوار است تعداد بیشتری از غیر مسلمانان درک بهتری از اسلام داشته باشند.

لقمان می‌گوید: برونئی‌ها در منطقه بهترین تسلط بر زبان انگلیسی را دارند و بدون شک، مؤسسات اسلامی اینجا هر ساله تعداد ثابتی از دانش‌آموختگان قرآنی را تربیت می‌کنند.

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha