حافظان نظم و امنیت ایران در کنف قرآن + فیلم
کد خبر: 4104344
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
گزارش ایکنا از جلسه آموزش قرآن فاتب با حضور حبیب مهکام

حافظان نظم و امنیت ایران در کنف قرآن + فیلم

وجه بارز قاریان و حاضران جلسه آموزش قرآن فاتب، رشادت‌ و فداکاری‌ آنها برای امنیت، پویایی و اقتدار ایران اسلامی است؛ کلاسی با حضور حبیب مهکام که در کنار درس قرآن، قرآنی زندگی کردن را هم آموزش می‌دهد.

به گزارش ایکنا، قطعاً همه ما برای یک بار هم که شده تجربه حضور در یک محفل و کلاس قرآنی را داشته‌ایم، اما کم پیش می‌آید در کلاسی قرآنی حضور یابیم که مشخصه قاریان، حافظان و حاضران در آن رشادت‌ و فداکاری‌ برای امنیت، اعتماد، پویایی و اقتدار جامعه باشد؛ جایی که کارکنان آن مظهر اقتدار و برقرارکننده امنیت اجتماعی باشند و نیز عظمت و قدرت ایران منبعث از تلاش‌های سترگ و دلاورمردی‌های بزرگ این افراد دانسته شود.

این کلاس و محفل قرآنی جایی است که حاضران غیور و سبزپوش آن خدمات ارزنده‌ای را با تکیه بر اصول اسلامی به مردم ارائه می‌کنند و در این راه به امین مردم معروف شده‌اند. در کنار این وظایف، آنان برای انس بیشتر با قرآن و حرکت در مسیر قرآن در محفل و کلاسی شرکت می‌کنند که آموزش قرآن و معارف آن را استاد حبیب مهکام، یکی از پیشکسوتان جامعه قرآنی، برعهده دارد.

حبیب مهکام

از آنجا که مجموعه عظیم نیروی انتظامی مسئولیت حساس تأمین امنیت و آرامش را برای مردم در اقصی نقاط کشور برعهده دارد، ضروری است که در ابتدا خود از لحاظ معنوی، اعتقادی و بصیرتی ساخته شود و چه کلامی اثربخش‌تر و نورانی‌تر از قرآن و معارف اهل بیت(ع) می‌تواند این امر را محقق کند.


گزارش تصویری جلسه آموزش قرآن حبیب مهکام در فراجا


از آنجا که قرآن کلامی برتر، ارجمند و نافذ است که در کنار اهل بیت عصمت و طهارت، به‌ عنوان دو ثقل وزین و گرانبها تأمین‌کننده سعادت بشر هستند، با تلاش و همت سازمان عقیدتی ـ سیاسی ستاد فرماندهی تهران بزرگ و با هدف تحقق پلیس تراز قرآنی و افزایش انس با قرآن هر هفته کلاس و محفل انس با قرآن با تدریس حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان، برای کارکنان و سربازان وظیفه این ستاد در حسینیه چهارده معصوم(ع) برگزار می‌شود. استقبال خوب کارکنان ناجا و سربازان وظیفه از این کلاس قرآنی ما را بر آن داشت تا گزارشی هر چند کوتاه از آن تهیه و منتشر کنیم.

فاتب
وقتی که وارد این محفل می‌شویم، اولین چیزی که می‌بینیم نظم آن و حضور پرشور سربازان، کارکنان، کارمندان و فرماندهان ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ است. قدم اول اینان در کنار گرفتاری‌ها و مشقت‌های کار، لختی آرامش هر چند کوتاه در کنار قرآن و دل دادن به آن برای ادامه مسیر است.

شروع این محفل و کلاس قرآنی با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی حبیب مهکام، همراه بود و بعد از آن، کلاس با نکته‌ها و درس‌هایی آموزشی در خصوص ترجمه، درک و مفاهیم قرآن و همراهی حاضران و تکرار از سوی آنان ادامه یافت.

حاضران در این کلاس جدا از اینکه فرصتی را برای انس بیشتر با قرآن و بهره‌گیری از الگو‌های قرآنی پیدا می‌کنند، با تشویق‌های گرم استاد جلسه، شور و شوق بیشتری را برای ادامه فعالیت‌ خود و حضور در جلسات بعدی به دست می‌آورند. در خلال این کلاس نیز سؤالاتی از حاضران از سوی استاد جلسه پرسیده می‌شود که در صورت پاسخ درست یا تلاوت مورد پسند، با تشویق حضار هدیه‌ای تبرکی از سوی حبیب مهکام به آن‌ها اعطا می‌شود.

اصغر طاهریان، معاون تربیت و آموزش عقیدتی ـ سیاسی فاتب، درباره این کلاس قرآنی به ایکنا گفت: کلاس آموزشی، ترجمه، درک و مفاهیم قرآن کریم سه‌شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۹ صبح با حضور جمعی از قاریان، حافظان و علاقه‌مندان پایور وظیفه و کارکنان در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برگزار می‌شود.

فاتب

وی افزود: این کلاس و سایر برنامه‌های قرآنی فراجا براساس ابلاغیه معاونت تربیت و آموزش ستاد عقیدتی ـ سیاسی فراجا در همه استان‌ها و در تهران به طور منظم برگزار می‌شود و به جز کلاس ترجمه و درک مفاهیم قرآن، سایر برنامه‌های قرآنی اعم از ارتقای سطح تلاوت قرآن ویژه کارکنان پایور و وظیفه، کلاس حفظ و دیگر برنامه‌های قرآنی نیز در طول هفته در ستاد و سایر رده‌های تخصصی برگزار می‌شود. امیدواریم قدمی را در راستای مهجوریت‌زدایی از قرآن برداریم.

معاون تربیت و آموزش عقیدتی ـ سیاسی فاتب در خصوص برگزاری کلاس‌های مختلف قرآنی گفت: با توجه به سهمیه‌ای که معاونت تربیت و آموزش سازمان عقیدتی ـ سیاسی برای ما تدوین می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنیم و همچنین ارزیابی که از سطح تلاوت کارکنان و پایور وظیفه انجام می‌شود به تناسب سطح تلاوتشان در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. عزیزانی که سطح بالاتری داشته باشند، برای مهارت‌آموزی و گذراندن دوره‌های تخصصی و آموزشیاری قرآن به شهر مقدس قم اعزام می‌شوند و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی گواهینامه معتبر تخصصی دریافت می‌کنند.

طاهریان در خصوص شیوه‌های جذب کارکنان و سربازان وظیفه به کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی گفت: موضوع مهمی که در این حوزه وجود دارد نگرش و هدفی است که ما از برگزاری این دوره‌ها دنبال می‌کنیم. از این مهم نباید غافل شویم که هر چند این کلاس‌ها و برگزاری آن مهم و اثرگذار است و دوستان با قرآن مأنوس می‌شوند، اما این کلاس‌ها در هر سطح تخصصی و فنی یک ابزار و مقدمه‌ای برای نیل به عمل به فرامین و دستورات الهی است با توجه به شرایط جامعه، همین که دوستان در این کلاس‌ها حاضر می‌شوند یک توفیق الهی است.  

وی با تأکید بر اینکه قرآن، کتاب سازندگی است و از انسان صیانت می‌کند، افزود: به سبب وظیفه و ایجاد انگیزه برای کارکنانی که در آزمون‌های حفظ قرآن کریم شرکت می‌کنند و امتیاز لازم را دریافت می‌کنند، از یک تا چهار هفته مرخصی تشویقی به تناسب میزان محفوظاتشان در نظر گرفته شده است. اگر عوامل پایور حضور منظم داشته باشند و در طول برگزاری دوره به تناسب تشخیص استاد کلاس، ارتقا پیدا کنند، از سوی هیئت‌رئیسه عقیدتی ـ سیاسی فاتب تشویق می‌‌شوند.

در ادامه با محمدحسین شریفان، یکی از سربازان وظیفه حاضر در این کلاس قرآنی، گفت‌وگو کردیم و از وی در خصوص انگیزه حضورش پرسیدیم و اینکه چه پیشنهادی برای استقبال بیشتر سربازان وظیفه از این‌گونه برنامه‌ها دارد، وی پاسخ داد: سربازی یکی از بخش‌های مهم و حساس زندگی پسران جوان ایرانی است، چراکه که طی آن از محیط خانواده جدا می‌شوند و در یک محیط ویژه زندگی خود را طی می‌کنند. محیطی که گاهی نظامی است و مهلت خوبی است که انسان به دلیل تنهایی بیشتر بر روی خود و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی‌اش کار کند.

وی ادامه داد: توجه ویژه به معنویات و مقولات دینی به خصوص تلاوت و حفظ قرآن یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند در این دوره موجب امتنان قلبی، تعالی نفس و کمال روح سرباز شود. مجموعه عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همت و اهتمام خوبی را در حوزه قرآن‌پژوهی، تفسیر قرآن و موارد عقیدتی دارد و سربازان با علاقه خوبی این کلاس‌ها را دنبال می‌کنند.

شریفان اظهار کرد: توجه به مسائل دینی و تلاوت قرآن در ابتدای صبح موجب افزایش روحیه و حال خوب در فرد می‌شود که در ادامه کارش قطعاً اثرگذار خواهد بود و انگیزه فعالیت وی را افزایش می‌دهد. البته طبیعت نفس انسانی این است که هر وقت مورد تشویق و مرحمتی از جانب دوستان قرار گیرد، قطعاً مشتاق‌تر می‌شود؛ لذا به عنوان پیشنهاد اگر فرماندهان محترم بتوانند اهتمام بیشتری به موارد تشویقی برای حضور و جذب بیشتر سربازان به این کلاس‌ها داشته باشند، خالی از لطف نیست.

کلاس متفاوت قرآنی از جنس نظم و امنیت + فیلم / خوانده شد

مهدی سحری، مسئول دارالقرآن عقیدتی ـ سیاسی ستاد فرماندهی تهران بزرگ نیز با اشاره به برنامه‌های دارالقرآن عقیدتی ـ سیاسی ستاد فرماندهی تهران بزرگ گفت: در طول خدمت برای کارکنان، سربازان و خانواده‌های کارکنان برنامه‌های متعدد قرآنی برگزار می‌شود که این جلسات شامل محفل انس با قرآن، کلاس‌های آموزشی و نشست‌های قرآنی و نیز فضاسازی معنوی و محیطی است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت پلیس تراز جامعه قرآنی بدون شناخت و معرفت و عمل به آموزه‌های قرآن و عترت امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: مطالبه مقام معظم رهبری از مسئولان و فرماندهان انتظامی ارتقای سطح معنویت و بصیرت دینی و انقلابی و آموزش برخورد حکیمانه پلیس با مردم و در یک جمله تربیت پلیس تراز جامعه اسلامی و قرآنی است؛ لذا برای تحقق منویات معظم‌له برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم.  

سحری ادامه داد: فضاسازی معنوی با بهره‌گیری از آیات منتخب قرآن، تولید و انتشار محتوا‌های قرآنی در فضای مجازی و کانال‌ها و نیز برگزاری دوره‌های تربیت مربی و آموزشیار قرآن که در طول سال برای کارکنان، سربازان و خانواده‌ها اجرا می‌شود از دیگر برنامه‌های عقیدتی ـ سیاسی ستاد فرماندهی تهران بزرگ در این عرصه است.
حبیب مهکام
در پایان این محفل نیز به سراغ حبیب مهکام رفتیم و از وی در خصوص این جلسات در ستاد فرماندهی تهران بزرگ پرسیدیم که با این شعر سخن خود آغاز کرد و گفت: بخوان قرآن که دل آرام گیرد/ بخوان تا جان ز جانان جان گیرد. با توجه به آیه ۲۰ سوره مزمل که می‌فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ... فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ»، برای همه مسلمانان لازم است به اندازه‌ای که می‌توانند با قرآن انس بگیرند، چراکه قرآن کتاب زندگی برای این دنیاست.

وی افزود: قرآن‌خوانی و قرآن‌دانی، که در نهایت عمل به دستورات حیات‌بخش قرآن است، برای همه مکلفان یک امر الزامی به قدر توان است، لکن عموماً در نیروی‌های مسلح و خصوصاً در نیروی انتظامی این امر جلوه بیشتری داد؛ به ویژه در نیروی انتظامی تهران بزرگ که بنده از سال ۱۳۶۰ افتخار همکاری با این عزیزان را دارم.

مهکام گفت: عقیدتی ـ سیاسی ستاد فرماندهی تهران بزرگ انصافاً در رابطه با قرآن فعالیت‌های چشمگیر و قابل تحسینی را انجام داده است. بنده نزدیک به دو سال است که افتخار دارم در حسینیه چهارده معصوم(ع) به‌ عنوان شاگرد مکتب قرآن و اهل بیت(ع) در خدمت قرآن و این عزیزان باشم.

پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن اینگونه نیست که تنها با چند جلسه به آن اکتفا کرد، اظهار کرد: باید به سمت قرآنی فکر کردن و سبک و رنگ زندگی قرآنی داشتن حرکت کنیم. اولین قدم در این مسیر تلاوت قرآن به قدر توان و همراه با رعایت قواعد تجوید، زیباخوانی و مواردی است که برای ما الزامی است، چراکه تأکید شده است که قرآن را با تجوید بخوانید. شما را به سوی قرآن‌ خواندن، قرآن را فهمیدن و به آن عمل کردن طبق سفارش پیامبر اکرم(ص) دعوت می‌کنم که فرمودند: «قرآن را قرائت کنید و به دستورات آن عمل کنید.»

انتهای پیام
captcha