مردم تمامیت ارضی و استقلال کشور را مطالبه کنند
کد خبر: 4105643
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

مردم تمامیت ارضی و استقلال کشور را مطالبه کنند

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تأکید بر وحدت ملت ایران اسلامی و همچنین مطالبه‌گری جامعه در شرایط کنونی گفت: یکی از مطالباتی که همه مردم باید داشته باشیم تمامیت ارضی و استقلال کشور است.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 18 آذرماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به خطبه 191 نهج‌البلاغه اظهار کرد: تقوا بدین معناست که انسان وقتی بخواهد ارزشمند و قیمت‌دار باشد، باید به این شرط خودش را قیمتی کند که هر یک از اعضا و جوارحش ترمز کامل داشته باشد، چشم، دست، پا، زبان، گوش و حتی فکرش را کنترل و به اصطلاح برای آنها ترمز داشته باشد.

وی با اشاره به رعایت حقوق همسایه گفت: امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند: «از ما نیست کسی که همسایه‌اش از دست مزاحمت‌های او در امان نباشند.» همسایه اعم از دور و نزدیک، همه، عرفاً همسایه هستند و حقوق همسایه شامل اخلاقی و الزامی می‌شود که مسلمان و کافر را در بر می‌گیرد و هیچ فرقی هم نمی‌کند. 

مدرسی افزود: حقوق اخلاقی مثل دعا کردن برای همسایه به مانند حضرت زهرا (س)، صدقات مستحبی را به همسایگان اختصاص دهیم یا مثلاً از باغی، باغچه‌ای اگر میوه‌ای و محصولی وجود دارد، برای آنها ببریم. حتی در صدقات واجب مثل زکات فطره، همسایه نیازمند بر دیگران اولویت دارد. برخی هم حقوق الزامی وجود دارد، حفظ حرمت همسایه، عدم مزاحمت برای همسایگان، جلوگیری از ضرر به اموال و خانه همسایه و همچنین اجازه پرسیدن برای استفاده از دیوار مشترک نیز از دیگر حقوقی است که از لحاظ شرعی باید به آن توجه کرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد، افزایش رزق، آبادی محله، افزایش طول عمر و ... را از آثار رعایت حقوق همسایه برشمرد و بیان کرد: در حقیقت وقتی انسان همسایه‌داری می‌کند اگر مشکلی برای او پیش می‌آید، همسایه‌ها به کمک او می‌آیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امر جامع اصطلاحی در قرآن وجود دارد که باید کاملاً به آن توجه کرد و آن عبارت است از امر مهم و دارای ضرورتی که همه جامعه باید با آن همکاری داشته باشند تا نفع عمومی حاصل شود. این امر جامع مصادیقی دارد که اولاً رهبری و جلودار جامعه باید تشخیص دهد، امروز امر جامع نظام جمهوری اسلامی است که همه باید دست به دست هم داده و آن را حفظ کنیم.

مدرسی با اشاره به اقدام مهم بازاریان و کسبه‌ای که عقلانیت به خرج داده و اجازه ندادند کشتی جمهوری اسلامی ایران آسیبی ببیند اضافه کرد: نباید در مسیر امر الهی واهمه داشته باشیم و کوتاه بیاییم. 

وی ادامه داد: راه چاره برای جلوگیری از این فشارهایی که اکنون وجود دارد، عبارت است از وحدت و همچنین مطالبه‌گری جامعه و آنچه در رابطه با موضوعاتی است که مورد هدف و مطالبه دشمن قرار دارد. یکی از مطالباتی که همه مردم باید داشته باشیم تمامیت ارضی و استقلال کشور است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به میزبانی استان از شهدای گمنام بیان کرد: همه مردم آماده استقبال از شهدا در روز 24 آذرماه از این گل‌های معطر و پرپر باشند.

انتهای پیام
captcha