جرم‌انگاری جلوگیری از آموزش سواد برای کوکان آری؛ برای بانوان خیر
کد خبر: 4108689
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تبیین کرد؛

جرم‌انگاری جلوگیری از آموزش سواد برای کوکان آری؛ برای بانوان خیر

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به اینکه آیا با مجلس شورای اسلامی برای جرم‌انگاری جلوگیری از یادگیری سواد از سوی والدین، همسر، کارفرما و... رایزنی شده است، گفت: در رایزنی‌هایی که با مجلس داشتیم، جلوگیری از آموزش سواد برای کودکان از سوی والدین جرم‌انگاری شده است ولی برای بزرگسالان جرم‌انگاری نمی‌تواند رخ دهد مگر در حوزه بانوان که آن هم به دنبال ایجاد مشوق هستیم تا این مسئله را حل کنیم.

نشست خبری سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری، علیرضا عبدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امروز چهارشنبه ۳۰ آذر در سالن جلسات سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد.

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در این نشست با اشاره به فرمان امام خمینی(ره) در  ۷ دی ۱۳۵۸ مبنی بر تأسیس نهضت سوادآموزی بیان کرد: امام بحث سواد را جزو بالاترین حوائج می‌دانستند. عمق نگاه امام(ره) در مسیر رسیدن یک جریان انقلابی در این راهبرد اساسی دیده می‌شود که باید علم در نقطه اوج خود باشد و برای این اتفاق همه باید حضور داشته باشند و برای تحقق آن از خود گذشتگی کنند.

وی ادامه داد: امام(ره) یاد دادن سواد را یک جریان تکلیفی می‌دانند و معتقد بودند که برای تحقق این امر دستگاه‌ها باید حضور پیدا کنند. نهضت سوادآموزی یکی از موفق‌ترین نهادهای تأسیسی امام خمینی(ره) بوده است. در سال ۱۳۵۵ جمعیت باسواد کشور ۴۸ درصد بود و امروز به ۹۸ درصد رسیده است که نشان از رشد فزاینده سواد در کشور دارد.

عبدی در رابطه با رشد سواد بین جمعیت روستایی کشور بیان کرد: در حوزه طبقات اجتماعی که تقسیم‌بندی شهری و روستایی می‌شود، فاصله سواد بین شهری و روستایی از 34 و نیم درصد به 11 درصد رسیده است و این رشد وابسته به جریان و تلاش‌های مردمی بوده است؛ از همه کسانی که با نهضت همکاری کردند تشکر می‌کنم. فاصله بسیار زیادی بین زنان و مردان باسواد در سال ۱۳۵۵ بود که امروز این فاصله بسیار کاهش پیدا کرده و به عدد ۶ درصد رسیده است.

وی در ادامه آمار بی‌سوادان کشور را اینگونه شرح داد: بی‌سوادان مطلق در گروه سنی 10 تا 49 سال یک میلیون و 700 هزار نفر، نوسوادان که تا سوم ابتدایی خواندند، دو میلیون و پنجاه هزار نفر است.

آموزگار و نوشت‌افزار رایگان برای سوادآموزان

عبدی با بیان اینکه از همه افرادی که بی‌سواد یا کم سواد هستند درخواست می‌کنم که به سرعت خود را به غافله باسوادان کشور برسانند، ادامه داد: علاوه بر اینکه یادگیری سواد یک تکلیف است، اگر بخواهیم در مسیر اعتلای ایران اسلامی گام برداریم باید بی‌سوادی و کم‌سوادی را در اولویت قرار دهیم. در این راه هیچ سدی وجود ندارد حتی اگر یک نفر هم مشتاق است که سواد بیاموزد در هرجای کشور که باشد نهضت سوادآموزی تلاش می‌کند تا به آن فرد آموزش دهد. حتی حاضر هستیم که کتاب، آموزگار و نوشت‌افزار رایگان بدهیم تا این افراد باسواد شوند.

رئیس نهضت سوادآموزی با اشاره به سازمان‌هایی که در راه سوادآموزی کمک کننده این سازمان هستند بیان کرد: جهادکشاورزی، زندان‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح از جریان‌هایی بودند که به نهضت سوادآموزی کمک کردند و باعث رشد سواد در کشور شدند. هیچ بی‌سوادی نیست که وارد چرخه نظام وظیفه شود و باسواد آنجا را ترک نکند. در زندان‌ها هیچ بی‌سواد و کم‌سوادی نیست که فرصتی برای سوادآموزی و تکمیل مراحل مختلف سواد نداشته باشد.

عبدی در رابطه با دوره‌های سوادآموزی شرح داد: ما سه پایه تحصیلی سواد، انتقال و تحکیم داریم. سواد به معنای کسی که بی‌سواد مطلق است و تا سوم ابتدایی آموزش می‌بیند، دوره انتقال به معنای دوره سوم تا ششم ابتدایی و دوره تحکیم به دلیل اینکه احتمال رجعت به بی‌سوادی بالاست برای تثبیت یادگیری است.

وی ادامه داد: اکنون نهضت در دوره انتقال و تحکیم به سمت سوادهای تابعی رفته است. سواد تابعی به این معناست که شما چیزی را می‌خوانید که با اقتضائات مختلف زندگی افراد ارتباط دارد. ما برای کارمندان، کارگران، کشاورزان، اصناف، زندانیان و... کتاب‌های مخصوص به خود چاپ کردیم. برای مثال، 12 جلد کتاب در حوزه زنان و دختران عشایر چاپ کردیم که هر بانوی عشایری که سواد آموخته و می‌خواهد سواد خود را رشد دهد و تثبیت کند، می‌تواند کتاب‌های تقویتی و تحکیمی را داشته باشد.  

6 جایزه بین‌المللی نهضت سوادآموزی

عبدی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی به لحاظ دینی و تکلیفی مسیر فوق‌العاده‌ای را پیش رفته اضافه کرد: نهضت سوادآموزی از نگاه بین‌المللی یکی از نهادهای پیشروی ایران اسلامی بوده است که شش جایزه بین‌المللی را دریافت کرده است. نهضت یک جریان آموزشی غیررسمی است و در دنیا کشورهای اندکی هستند که جریان غیررسمی آنها بتواند به این میزان بالنده باشد. یکی از نقاط عطف جمهوری اسلامی ایران همین جریان بالنده غیررسمی است.

وی تأکید کرد: مأموریت اول نهضت در چند سال آینده ریشه کن کردن  بی‌سوادی مطلق است که به سرانجام خواهد رساند. به همین منظور درخواست می‌کنیم که نخبگان جلو بیایند تا تعریف کنند که گام دوم نهضت بر مبنای تعریف جدید سواد چگونه و چه شکل باید باشد. دانشگاهیان این موضوع را از جریان مدیریتی کشور مطالبه کنند و در طراحی و تعاریف آن کمک کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما بر مبنای گام دوم انقلاب اسلامی که تدوین شده است باید روز به روز به سمت علمی‌تر شدن و تحکیم و تعمیق علم پیش برویم. نقش آینده نهضت سوادآموزی را تعریف کنند. من دست تقاضای خود را به سمت جامعه نخبگانی کشور دراز می‌کنم.

ریشه‌کن کردن بی‌سوادی

وی با بیان اینکه اهل رسانه به مسائل مهم کشور ضریب می‌دهند ادامه داد: من از اهالی رسانه درخواست دارم که در ریشه کن کردن بی‌سوادی به نهضت سوادآموزی کمک کنند. هرجا که سواد مردم رشد پیدا کرده، کشور رشد کرده است.

عبدی خبر داد: در انتهای این هفته جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی برگزار خواهد شد که بیش از شش سال است که شورای عالی جلسه‌ای نداشته است. امیدوارم ما در این دولت بحث سرانجام بخشی بی‌سوادی را جشن بگیریم.

وی برنامه‌های این سازمان در هفته نهضت سوادآموزی را شرح داد و گفت: دیدار با خانواده‌های شهدای منصوب به جریان سوادآموزی کشور، یادواره ملی شهدای نهضت، تجدید میثاق با حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از جمله این برنامه‌هاست.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: از تمامی دستگاه‌ها درخواست می‌کنیم که در موضوع سوادآموزی مشارکت کنند و نقش پرشتابی را ایفا کنند. همچنین در طرح تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مدرسه به عنوان کانون تربیت محله است و باید نقش ویژه خود را ایفا کند. ما کل ایران را به عنوان مدرسه برای سوادآموزی تلقی می‌کنیم و در کنار آن فناوری‌های نو هم قرار است به نهضت سوادآموزی کمک کنند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ریشه‌کن کردن بی‌سوادی تا انتهای دولت سیزدهم وعده بزرگی است که امکان رخ دادن آن وجود ندارد گفت: اگر نهادها و دستگاه‌ها کمک نکنند امکان ریشه‌کن شدن بی‌سوادی کشور وجود ندارد. نهضت سوادآموزی بودجه و درآمد زیادی ندارد و به حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نیاز داریم. اگر وفاق اتفاق نیفتد و انسداد بی‌سوادی رخ ندهد و اعتبارات لازم تخصیص پیدا نکند، این مشکل پابرجا خواهد بود و بی‌سوادی ریشه کن نخواهد شد.

حمایت از کودکان کار برای آموزش سواد

عبدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا نهضت سوادآموزی برای کودکان کار و اتباع خارجی هم برنامه‌ای دارد گفت: نهضت سوادآموزی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم‌نامه دارد و اکنون از کودکان کار حمایت می‌کنیم اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه‌های خود را اعلام کنند. آموزش دادن وظیفه ماست اما ارگانی که باید کودک کار را از چهارراه به سر کلاس بیاورد، بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. برخی از این افراد شناسنامه ندارند در نتیجه امکان آموزش وجود ندارد و برای دریافت کارنامه نیاز به شناسنامه‌ است. در رابطه با اتباع خارجی نیز به همین شکل است. در چند سال گذشته با آمار امسال نزدیک به 900 هزار نفر از اتباع خارجی را باسواد یا کم‌سوادی آنها را تا دوره ابتدایی ادامه دادیم و از بی‌سوادی خارج کردیم.

جرم‌انگاری جلوگیری از آموزش سواد

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا با مجلس شورای اسلامی برای جرم‌انگاری جلوگیری از یادگیری سواد از سوی والدین، همسر، کارفرما و... رایزنی شده است گفت: طی دو سال گذشته در رایزنی‌هایی که با مجلس داشتیم، جلوگیری از آموزش سواد برای کودکان از سوی والدین جرم‌انگاری شده است ولی برای بزرگسالان جرم‌انگاری نمی‌تواند رخ دهد مگر در حوزه بانوان که آن هم به دنبال ایجاد مشوق هستیم تا این مسئله را حل کنیم.

انتهای پیام
captcha