بستر اعتراضات مردمی در نمازهای جمعه فراهم شود
کد خبر: 4111149
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

بستر اعتراضات مردمی در نمازهای جمعه فراهم شود

انتقاد از کسانی که استفاده از هر وسیله‌ای حتی تعطیلی احکام اسلامی برای حفظ نظام را مباح می‌شمارند، عوارض عدم پاسخ‌گویی به شبهات جوانان، فراهم کردن بستر اعتراضات به حق مردمی در نمازهای جمعه و آمادگی ستاد برای ساماندهی به اعتراضات، از مهمترین محورهای سخنان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره بینش معروف بود.

به گزارش ایکنا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سیدمحمدصالح هاشمی‌گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نهمین نشست دوره بینش معروف و در تشریح کیفیت استخدام وسیله به عنوان یکی از ابزارهای پیام‌رسانی گفت: در اسلام هدف وسیله را توجیه و مباح نمی‌کند و حق نداریم برای امر به معروف و نهی از منکر از هر وسیله نامشروعی استفاده کنیم.

وی با انتقاد از تفکراتی که استفاده از هر وسیله‌ای را برای صیانت از نظام مباح می‌شمارند و به بهانه حفظ نظام، به دنبال تعطیلی احکام اسلام هستند، گفت: اولا حفظ نظام اسلامی با احیای احکام الهی محقق می‌شود و به بهانه حفظ نظام نمی‌توان حکم خدا، مشکلات و بی‌هویتی جامعه و عدم مسئولیت‌پذیری در رفتار مدیریتی را نادیده گرفت.

هاشمی‌گلپایگانی با اشاره به اینکه بعضی از مدیران خود را معادل نظام می‌دانند، گفت: وقتی یک مسئول را مورد انتقاد قرار می‌دهیم، می‌گویند نظام را تضعیف نکنید؛ آیا امر به معروف و نهی از منکر مسئولان حفظ نظام است یا تعریف و سکوت و مصلحت‌سنجی در قبال یک مدیر متخلف و بی‌مسئولیت؟!

هیچ مسئولی مبرا از امر به معروف و نهی از منکر نیست

وی تأکید کرد: نمی‌توانید به بهانه مصالح، یک سری مسئولان و مدیران را مبرای از امر به معروف و نهی از منکر تعریف کرده و اجازه نقد آن‌ها را به جامعه ندهیم چون بستن باب نقد عوارض ایجاد می‌کند و معنای واقعی تضعیف نظام همین است.

این استاد حوزه و دانشگاه، به استناد روایات بالاترین امر به معروف را انتقاد از یک صاحب قدرت بدون لکنت زبان عنوان کرد و افزود: دانشجوی ما الان جلوی ولی فقیه و رئیس‌جمهور مطلبش را مطرح می‌کند و تا وقتی این رویه است، نشان از سلامت جامعه در بالاترین ارکان دارد.

وی افزود: اگر برای منتقد یک مسئول، مسئله به وجود آوردید و تخطئه و تحریمش کردید، مرتکب منکر شده‌اید. افراد باید بتوانند کلام مبتنی بر استدلال و اندیشه و حقانیت خودشان را در مظهر اجتماع و صاحب قدرت ارائه کنند و اگر نتوانند، جامعه رو به اضمحلال فرهنگی خواهد رفت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شفافیت در تمامی عرصه‌ها را یک نیاز دائمی در جهاد تبیین برشمرد و افزود: اینکه عده‌ای یکجا بنشینند و برای بقیه ملت تعیین تکلیف کنند که حق ندارید درباره این موضوع نقد و سخنی مطرح کنید، به نظام لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه تنها خط قرمز به فرموده امیرمؤمنان(ع) آن هم در شرایط استثنایی مسئله امنیت ملی و اطلاعات جنگی است، افزود: ولی اگر در جامعه بخش عمده مسائل را امنیتی اعلام کردید تا نتواند کسی راجع به آن حرف و سخنی بزند، رسانه‌ها نتوانند مطلبی منتشرنکنند و متدینین حتی راجع به حجاب حرف نزنند، در واقع مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌ایم.

هاشمی‌گلپایگانی اعتراض و مطالبه‌گری را یکی از ابزارهای مشروع امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و با اشاره به بی‌توجهی به اصول مترقی قانون اساسی در ساماندهی به اعتراضات مردمی گفت: 43 سال بعد از آنکه اصل 27 قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح را به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد دانسته، تازه به این نقطه رسیده‌ایم که اعتراضات مردمی را ساماندهی کنیم.

این مقام نهاد مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه دلسوزان نظام واقعا نمی‌توانند متوجه این کم‌کاری‌ها شوند، گفت: نظام اسلامی اگر در درون خود سازوکار بروز و ظهور اعتراضات را طراحی نکند آتش زیرخاکستر شکل گرفته و مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود.

وی افزود: اگر معلمان، کارگران و اصناف دیگر در چهارچوب قانون، اعتراضات بحقی را مطرح کردند ضد ولایت فقیه و نظام نیستند و باید با رعایت تمامی جوانب این فرصت را برای آن‌ها مهیا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، یکی از عوامل دین‌گریزی را از دست دادن سنگرهای مطالبه‌گری و به تعبیر شهید مطهری پرخاشگری عنوان کرد و افزود: اگر به این مسئله مهم توجه نشود، دشمن این سنگر را به راحتی تسخیر می‌کند.

آمادگی ستاد برای ساماندهی اعتراضات قانونی مردم

هاشمی گلپایگانی از آمادگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای ساماندهی اعتراضات قانونی مردم در محل برگزاری نمازهای جمعه خبر داد و گفت: مطابق با قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر وظایفی در این ارتباط بر عهده ستاد نهاد شده است و طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمادگی خود را اعلام کردیم و اختصاص مکانی در مصلاهای نماز جمعه برای ساماندهی تجمعات مردمی هم پیشنهاد دیگر ستاد است.

وی توقع از نمازهای سیاسی - عبادی جمعه را به دلیل فلسفه وجودی آن بسیار بیشتر از وضعیت فعلی دانست و گفت: نماز جمعه یعنی محل اجتماع جامعه پس چرا نباید مردم در این مکان مقدس بتوانند حرف‌ها و اعتراضشان را مطرح کنند و تجمعات اعتراضی، بعد از نماز جمعه شکل بگیرد؟ باید این سنگر مقدس به سنگر مطالبات مردمی تبدیل شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواستار فراهم شدن فضایی برای طرح سؤالات و شبهات نسل جوان در نماز جمعه و پاسخ قانع کننده به آنها شد و تصریح کرد: حتما باید اغتشاشی رخ دهد تا بعد از کلی خسارت غیرقابل جبران و نگرانی و گرفتاری و اهدای ده‌ها شهید، بفهمیم مردم حرفی دارند و نسل جوان ما به دلیل کم کاری مسئولان و تهاجم فرهنگی دشمن در اعتقادات و رفتارش با مشکل مواجه شده است؟

این استاد حوزه و دانشگاه امکان حل و فصل مسائل جامعه اسلامی در نماز جمعه برای ایجاد انگیزه در مردم برای حضور پرشور علاوه بر ثواب تأکید کرد و افزود: مشکلات و درد و دل مردم در این نماز دشمن شکن مطرح شود و مسئولان مستقیماً پاسخگو باشند و یک مطالبه‌گری اجتماعی اتفاق بیفتد و مردم احساس کنند مشکلی از مشکلاتشان در این سنگر سیاسی - عبادی حل خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین با اشاره به اینکه بخشی از معلمان و دانش‌آموزان شبهه دارند و عده‌ای هم دنبال مخفی کردن آن به بهانه جلوگیری از تضعیف نظام هستند، افزود: آمار واقعی شاخص رشد یک جامعه برای برنامه‌ریزی است، ولی حتی می‌ترسیم آمار بدهیم که چند درصد دانش‌آموزان و دانشجویان ما فرضاً نمازخوان هستند و چند درصد نیستند تا بدانیم در چه وضعیتی قرار داریم و یک سال بعد به کدام نقطه باید برسیم و آیا مدیر فعلی می‌تواند اوضاع را بهبود ببخشد یا نفر دیگری باید جایگزین شود تا انگیزه‌ی کار و تلاش بین مدیران به وجود آید.

انتهای پیام
captcha