«میهمان ناخوانده» نقد سرمایه‌داری است
کد خبر: 4111160
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

«میهمان ناخوانده» نقد سرمایه‌داری است

گارگردان فیلم کوتاه «میهمان ناخوانده» خبر داد که این فیلم با قالبی داستانی جامعه سرمایه‌داری را نقد می‌کند.

مرضیه فخار، فیلمساز کوتاه به ایکنا گفت: «مهمان ناخوانده» فیلم جدیدم است که مراحل تدوین را طی می‌کند. این اثر در زمانی 30 دقیقه‌ای تولید شده و در آن به اتفاقات روز جامعه توجه می‌شود. این کار به نقد نظام سرمایه‌داری پرداخته و آن را آسیب این روزهای جامعه می‌داند. این کار در چهار جلسه تصویربرداری شده است.

وی افزود: فیلمبرداری این فیلم سه هفته پیش در غرب تهران انجام شده است. هزینه این کار به صورت شخصی از طرف تهیه‌کننده، مسلم سالاری تامین شده است. انگیزه ساخت این فیلم کوتاه از اتفاقات پیرامون ما در جامعه وام گرفته است. در روزگار فعلی برخی از مشکلات در پیرامون ما به واسطه فرهنگ سرمایه‌داری در جامعه شکل گرفته است.

این فیلمساز بیان کرد: «میهمان ناخوانده» درباره خانواده‌ای است که می‌خواهند تولد دخترشان را جشن بگیرد. پدر خانواده، دختر را بیرون می‌برد تا دیگران خود را برای غافلگیری او آماده کنند. در این زمان با رود غریبه‌ای به خانه اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد که داستان را به سمت نقد اجتماعی می‌برد. برای اینکه در فیلم دستخوش شعارزدگی نشوم نقدهایم در قالب داستان روایت کرده‌ام.

فخار در پاسخ به این سوال که آیا با ساخت این فیلم در پی جریان‌سازی بوده است، گفت: این تصوری اشتباه است که از فیلمساز توقع داشته باشیم تغییر در جامعه به وجود آورد. فیلمساز باید دردهای جامعه را شناسایی کرده و آن را تصویر کند. با این توضیح من تنها مشکلاتی که پیرامونم دیده‌ام را نشان داده‌ام.

فخار تاکید کرد: «میهمان ناخوانده» دهمین تجربه فیلمسازی من است. قبل از آن تصمیم داشتم فیلمی بلند را جلوی دوربین برم اما شرایط روز جامعه باعث شد به این حوزه ورود نکنم البته اینکه فیلم کوتاه است یا بلند، اهمیتی ندارد بلکه آنچه مهم است پیامی است که در کار مد نظر است.

محمد خاتون‌آباد، جلیل صمدیان، فاطمه فرزین، فوژان حمیدپور، عطیه شاهب، سوگند سیدیوسف، اندیا رضایی، امیر عینی، سام عرب یارمحمدی، آوش محمددوست و آیلین ایمانی در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته‌اند. دیگر عوامل فیلم «مهمان ناخوانده» عبارتند از: زهرا کاظمی (دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز)، فرزانه محبوبی (منشی صحنه)، صالح رضازاده (تصویربردار)، امید حجار (دستیار تصویر)، امیرعلی شهلایی (صدابردار)، سارا گودرزی (دستیار صدا)، مائده اسکندری (گریمور)، ستاره قراگوزلو (طراح صحنه و لباس)، فاطمه محمدی (دستیار صحنه)، مهرداد کرمی (مدیر تولید)، امید غفوری (مدیر تدارکات)، محسن گودرزی (دستیار تدارکات)، محمدنجف شهرستانکی (تدوین، اصلاح نور و رنگ، صداگذاری)، احمدرضا حجارزاده (روابط‌عمومی و مشاور رسانه).

انتهای پیام
captcha