قرآن سرچشمه آشنایی با تقوای الهی است
کد خبر: 4114299
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

قرآن سرچشمه آشنایی با تقوای الهی است

امام جمعه قزوین با بیان اینکه قرآن چشمه جوشان و رحمت خداست، گفت: قرآن باعث می‌شود ما با تقوای الهی آشنا شویم، نسبت به آن شناخت پیدا کنیم، آن را بفهمیم و به آن عمل کنیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که جمعه، ۲۳ دی در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، گفت: یک چشمه جوشان و رحمت خدا که باعث می‌شود ما با تقوای الهی آشنا شویم، نسبت به آن شناخت پیدا کنیم، آن را بفهمیم و به آن عمل کنیم، قرآن کریم است. این چشمه رحمت بیانات نورانی رسول گرامی اسلام (ص) وجود دارد، هر چه این‌ها را بیشتر بشناسیم، بیشتر به مسئله مهم تقوا پی می‌بریم و شناخت پیدا می‌کنیم و همه همت می‌کنیم که جامعه ما با تقوا زیبا شود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: هر چه بدی می‌بینیم از بی‌تقوایی است، اگر در محیط خانواده، اعضای خانواده احترام یکدیگر را رعایت نکنند، علت آن بی‌تقوایی است، اگر در اداره مردم مورد تکریم قرار بگیرند، این محصول تقواست، آدم باتقوا و باشخصیت برای مردم حرمت قائل است.

تقوا موجب آرامش می‌شود

وی قزوین بیان کرد: هر کجا تقوا باشد آرامش است، هر کجا تقوا باشد امید، وحدت و خوشحالی هست، هر کجا تقوا نبود استرس، اضطراب و ناراحتی به جای آن می‌نشیند.

آیت الله عابدینی یادآور شد: مناسبتی که امروز در آن قرار داریم، میلاد بانوی بزرگ عالم است، پیغمبر (ص) آن گونه که باید شیرینی حضور مادر را احساس نکردند، حضرت زهرا (س) برای پدرشان مادری کردند، حضرت زهرا (س) ام‌الائمه بودند، یعنی همسر امیرالمومنین (ع) و مادر همه امامان پس از آن حضرت به حساب می‌آیند و معلم امامان نیز محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: همه امامان ما خودشان را شاگرد دانشگاه امام پرور حضرت صدیقه کبری (س) می‌دانند، اگر ما بخواهیم از میان فضائل بی‌شمار حضرت فاطمه (س) یکی را برشماریم، باید بگوییم آن حضرت دریای آرامش بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: این روز را به همه، علی‌الخصوص بانوان گرامی، مادران و همسران شهدا تبریک عرض می‌کنیم، تبریک یک لفظ نیست، تبریک یعنی خدایا ما فاطمه (س) را مرکز همه برکات می‌دانیم، تبریک یعنی خدایا برکات وجود فاطمه (س) را در دل‌های ما و در جامعه ما، در میان زنان ما، در نظام‌های آموزشی و تربیتی ما جاری کن.

وی تصریح کرد: یکی از برکات و ویژگی‌های حضرت زهرا (س) این بود که آن حضرت اهل ذکر بودند، یعنی همیشه و همواره با خدا ارتباط داشتند، آن حضرت با همه وجودشان و در همه لحظات خود را در محضر خدا می‌دیدند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: حضرت در هر شرایطی که قرار داشتند خودشان را بنده خدا و در پناه خدا می‌دیدند، خداوند می‌فرماید هر که از ذکر من روی برگرداند، با ذکر من همراه نشود، از برکت ذکر من در زندگی بهره‌ای نداشته باشد، نور الهی به او نرسیده است و نشاطی ندارد.

ذکر موجب آرامش انسان می‌شود

وی ادامه داد: وقتی کسی اهل ذکر شد نشاط و امید دارد، دیگران هم اگر به سختی و مشقت بیفتند این فردی که اهل ذکر است به آن‌ها آرامش می‌بخشد؛ حضرت زهرا (س) این چنین بودند، خداوند فرمود بدانید که برای رسیدن به آرامش، غیر از ذکر راهی وجود ندارد.

این مسئول افزود: اگر استرس، یأس و ناامیدی کسی را در برگرفته باشد، راه آن پناه بردن به ذکر است، با این راه آرام و راحت می‌شویم، زندگی‌مان از بحرانی بودن به آرامش می‌رسد و مرکز ذکر قرآن کریم است.

وی اظهار کرد: نماز ذکر است، همه جزئیات نماز در قرآن است، برخی از آداب و رسوم نماز را نیز از روایات یاد می‌گیریم، نماز جمعه ذکر است، خداوند می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا سر داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید، این کار برای شما بهتر است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خداوند در ادامه این آیات می‌فرماید وقتی نماز تمام شد به دنبال زندگی و معیشت خود بروید، ولی فضل خدا را دنبال کنید، درست است نماز تمام شده اما ذکر خدا تعطیل نشده است، ذکر باید مداوم باشد.

وی خاطرنشان کرد: حج ذکر است، وقتی مناسک و مراسم حج تمام می‌شود باز هم هر چه می‌توانیم باید نام و یاد خدا را در همه لحظات زندگی داشته باشیم. سپس خداوند فرمود اگر می‌خواهید موفق شوید باید زیاد با خدا همراه باشید، زیاد به قرآن پناه ببرید، لحظه‌ای خدا را فراموش نکنید، این باعث می‌شود که شما پیروز شوید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: نام امیرالمومنین (ع) تجلی همه خوبی‌ها و اسماءالله است و به ما آرامش می‌بخشد، نام ائمه (ع) و انبیاء ذکر است و قرآن نیز سراسر ذکر به حساب می‌آید.

مادری شریف‌ترین شغلِ عالم است

امام جمعه قزوین افزود: امام خمینی (ره) فرمودند این فرزند که در دامن مادر بزرگ می‌شود مسئولیت بالایی دارد و مادران بایستی به این مسئولیت انسان پروری افتخار کنند و بدانند والاترین و شریف‌ترین شغل عالم همین است.

وی گفت: امام راحل فرمود خدای تبارک و تعالی برای انسان پروری به انبیاء در طول تاریخ رسالت داد و این انسان‌پروری بر عهده مادر قرار داده شده است و باید جایگاه مادران را قدر بدانیم و احترام به جایگاه مادران را هر روز افزایش دهیم.

انتهای پیام
captcha