تجاری‌سازی هنرهای قرآنی با تمرکز بر حرفه عروسک‌سازی + صوت
کد خبر: 4117277
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۶
مظفری در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد:

تجاری‌سازی هنرهای قرآنی با تمرکز بر حرفه عروسک‌سازی + صوت

مسئول گروه یاس نبی‌اکرم(ص) بر ضرورت تجاری‌سازی هنرهای قرآنی با تمرکز بر حرفه عروسک‌سازی تأکید کرد و گفت: این حرفه از بازار کار خوبی برخوردار بوده و هنرجویان می‌توانند در بازار کار کسب درآمد کنند.

مهدی مظفری عروسک ساز

یکی از هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی تیمی متشکل از اعضای موسسه فرهنگی یاس نبی‏ اکرم(ص) است که با ایده بارآفرینی داستان‏‌های قرآنی از زبان حیوانات مطرح شده در قرآن کریم برای کودکان مشغول به فعالیت هستند و در روند پیشبرد اهداف این تیم یک دوره‏ی آموزشی عروسک‏سازی با رویکرد قرآنی در مرکز رشد ترتیب داده شده است و ما به همین بهانه مصاحبه‏‌ای را با مهمدی مظفری مسئول گروه یاس نبی‏اکرم (ص) ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن را می‌‏خوانید.

مهدی مظفری، مسئول گروه یاس نبی‌اکرم(ص) در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه این گروه به صورت حرفه‌ای در حوزه نمایش فعالیت دارد، اظهار کرد: برای اینکه ما بتوانیم داستان‌های قرآنی را کار کنیم نیاز به یک سری عروسک داشتیم، لذا برای اینکه به عروسک‌های مورد نیاز در این حوزه دست پیدا کنیم تصمیم بر این شد به بخشی از گروه، عروسک‌سازی را بیاموزیم و در این راستا از کانون پرورش فکری کودکان کمک گرفتیم و این کانون هم خانم لطفی‌نژاد را به ما معرفی کردند تا او به عنوان آموزش‌دهنده عروسک‌سازی با حضور در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی به هنرجویان قرآنی مباحث عروسک‌سازی را آموزش دهد.

وی افزود: چند کار در این حوزه انجام شده، یعنی کاری که داستان قرآنی داشت و به طور جدی نیازمند عروسک بود، لذا برای اینکه دست‌یافتنی شود از گروه یاس نبی‌اکرم(ص) تعدادی از اعضا را انتخاب کردیم تا عروسک‌سازی را فرا بگیرند و خودشان هم نسبت به این موضوع تمایل نشان دادند. بعد از اینکه اینها عروسک‌سازی را فرا گیرند، دسترسی‌ها برای اینکه بتوانیم ایده‌هایمان را به عروسک تبدیل کنیم تسهیل خواهند شد.

مسئول گروه یاس نبی‌اکرم(ص) بیان کرد: هدف ما این است که داستان‌های قرآنی را با این عروسک‌ها در مکان‌های مختلف به اجرا درآوریم و این طرح فعلاً به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

تجاری‌سازی ایده‌های عروسک‌سازی قرآنی

مظفری با بیان اینکه قرار است ایده‌های عروسک‌سازی قرآنی را به مرحله تجاری‌سازی درآوریم، اظهار کرد: نخستین هدف تعیین‌شده این است که گروه عروسک‌ساز که وقت گذاشته از نظر مالی تأمین شود. مزیت نهفته در این کار مربوط به کسب درآمد هنرجویان قرآنی است که هنر عروسک‌سازی را فرا گرفته‌اند و بعدها می‌توانند همین هنر را ادامه دهند و از این طریق آن کسب درآمد کنند و مزیت دوم مربوط به فروش محصولات و آثار نمایشی قرآنی است، یعنی آثار نمایشی که به وسیله این عروسک‌ها خلق شده را به ارگان‌های مختلف خواهیم فروخت.

وی در رابطه با پیش‌بینی بازار فروش و میزان استقبال از عروسک‌های قرآنی گفت: خانم لطفی‌نژاد یکی از عروسک‌سازان حرفه‌ای هستند و آنقدر وقت او پر است که در تحویل سفارشات دو تا سه ماه زمان نیاز دارد و لذا این موضوع نشان‌دهنده بازار کار مطلوب حرفه عروسک‌سازی است و در حوزه عروسک‌سازی قرآنی می‌توان بازار فروش خوبی را پیش‌بینی کرد. یکی از ملاحظات حرفه عروسک‌سازی قرآنی این است که نمی‌توان در آن تعدادسازی کرد بلکه باید سفارش کار گرفت و مطابق کاری که قرار است ساخته شود عروسک را بسازیم، پس مدل کاری حرفه‌ عروسک‌سازی قرآنی با دیگر جنبه‌های عروسک‌سازی تفاوت دارد و لذا نمی‌توان به صورت وارداتی در این حوزه عمل کرد بلکه حتماً باید سفارش کار داشت.

لزوم تجاری‌سازی هنرهای قرآنی با تمرکز بر حرفه عروسک‌سازی + صوت

مسئول گروه یاس نبی‌اکرم(ص) یادآور شد: اخیراً از سمت شهرداری سفارش کاری را داشتیم مبنی بر اینکه در 70 مهدکودک وابسته به شهرداری  70 داستان قرآنی را به نمایش بگذاریم و انجام هم دادیم که مورد استقبال واقع شد.

مظفری تأکید کرد: اگر ما بتوانیم قرآن را با همان ادبیاتی که خداوند متعال بیان کرده و حضرت محمد(ص) دریافت کرده بیان کنیم به راحتی خواهیم توانستیم حتی با کسی که اصلاً به خداوند اعتقاد ندارد ارتباط برقرار کنیم و با او سخن بگوییم.

وی گفت: چرا در بعضی اوقات موفق نبوده‌ایم؟ علتش این است، نوع خوبی از ادبیات بکار گرفته نشده یا اینکه شخص به طور کامل معاند است. امام حسین(ع) در کربلا وقتی سخن می‌گفتند یک سری هلهله می‌کردند و یکی از اصحاب از ایشان می‌پرسد، ای فرزند رسول‌ خدا، شما امام هستید، چرا هلهله می‌کنند؟ امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند، آنقدر در شکم‌هایشان مال حرام وجود دارد که صدای من را نمی‌شنوند. لذا گاهی قشر معاند صدا را نمی‌شنود ولی اگر غیر از معاندان باشند می‌توان حرف را مطرح کرد، به شرط اینکه نقل‌کننده، فرد را بفهمد و بتواند برای این قشر خوب حرف زد.

با کودک، کودکی کنیم

مسئول گروه یاس نبی‌اکرم(ص) ادامه داد: مخاطب ما کودکان هستند و این کودک، خشونت را متوجه نمی‌شود و باید طبق فرموده رسول اکرم(ص) با کودک، کودکی کرد و وقتی می‌خواهیم با او سخن بگوییم باید شبیه او شد و هرگز از بالا به کودک نگاه نکنید. ما این فرموده پیامبر اسلام(ص) را اجرا کردیم و با اعضای گروه در یکی از پارک‌ها، حاضر و با کودکان مشغول انجام بازی شدیم. روزهای اول خیلی سخت بود و کودکان می‌گفتند اینها کی هستند؟ ولی آنقدر این اتفاق ادامه یافت تا اینکه وقتی یکی از اعضای گروه ما را می‌دیدند سریعاً با او احساس راحتی و صمیمیت می‌کردند و علتش هم این است که اعضای گروه خود را پایین‌تر از کودکان آوردند یعنی اگر طرف مقابل 10 سال سن داشت عضو گروه، خود را هشت ساله نشان داد و به همین دلیل توانستند به راحتی ارتباط برقرار کنند.

به گفته وی، اگر داستان‌های قرآنی را بتوان از این شیوه برای کودکان بازگو و بیان کرد به راحتی می‌توان کودکان را جذب کرد.

کد
انتهای پیام
captcha