بازداشت ۱۰ جوان شیعه در عربستان
کد خبر: 4118780
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

بازداشت ۱۰ جوان شیعه در عربستان

نظامیان سعودی با یورش به مناطق القطیف و العوامیه، 10 نفر از جوانان شیعه را بازداشت کردند.

به گزارش ایکنا، ایرنا نوشت: نظامیان ارتش عربستان سعودی، صبح دیروز به مناطق القطیف و العوامیه واقع در شرق این کشور یورش برده و 10 نفر از ساکنان این مناطق شیعه‌نشین را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

وبسایت «لجنة الدفاع عن حقوق الإنسان» در این باره گزارش داد: نیروهای امنیتی رژیم سعودی صبح روز دوشنبه با تعدادی خودروی زرهی به منطقه «القطیف» و تعدادی از منازل شهرک‌های «العوامیه»، «حفر الباطن» و «ام الحمام» (شرق عربستان) یورش بردند.

این بازداشت‌ها پس از حملات خشونت‌آمیز نظامیان سعودی و ایجاد رعب و وحشت در دل ساکنان مناطق نامبرده صورت گرفت؛ به ویژه اینکه این نهادها بدون ارائه هیچ‌گونه دستورات قضایی و خارج از چارچوب قانون، اقدام به یورش و دستگیری شهروندان کرده‌اند.

به دنبال اعتراضات و تظاهرات گسترده به خصوص در مناطق شیعه‌نشین شرق عربستان در سال 2011 برای مطالبه برابری، عدالت اجتماعی و پایان دادن به تبعیض و آزار و اذیت فرقه‌ای، مقامات امنیتی عربستان معمولاً به صورت سیستماتیک مردم این مناطق را هدف حملات و بازداشت‌ها و بعضا اعدام‌ها قرار می‌دهند.

مردم شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها نسبت به اقدامات سرکوب‌گرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شده‌اند.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان و ساکن القطیف، یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۴ به اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.

انتهای پیام
captcha