تولد امام علی(ع) در کعبه جزء گزارشات متواتر اهل سنت است
کد خبر: 4119028
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
عزالدین رضانژاد:

تولد امام علی(ع) در کعبه جزء گزارشات متواتر اهل سنت است

حجت‌الاسلام و عزالدین رضانژاد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: چند نفر از علمای اهل سنت گفته‌اند فاطمه بنت اسد اولین زن هاشمیه است که برای یک مرد هاشمی در کعبه فرزند به دنیا آورد؛ از جمله حاکم نیشابوری در مستدرک این مطلب را آورده است.

عزالدین رضانژادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عزالدین رضانژاد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و از اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، 12 بهمن ماه در نشست علمی «پاسخ به شبهات ولادت امام علی(ع) در داخل کعبه» با اشاره به اهمیت انتخاب این موضوع، گفت: اصل اینکه بنده قرار شد درباره این موضوع سخن بگویم به این علت است که  در ترم تحصیلی گذشته درسی به نام شبهات کلامی برای طلاب غیرایرانی داشتم و از طلاب استفسار کردم و خود آن‌ها تمایل داشتند که یکی از موضوعات مورد نیاز پاسخ به شبهات در این زمینه است. 

وی  افزود: این شبهه، شبهه قدیمی است گرچه ادبیات پرداختن به آن جدید است و شبهه این است که شما می‌گویید علی(ع) در کعبه متولد شد و کعبه خانه خدا و مسجد است و مگر خانه خدا را می‌توان نجس کرد در حالی که طهارت آن لازم است و زایمان، آلودگی دارد و این با نظافت و تطهیر مسجد در منافات است بنابراین مطرح کردن تولد امام علی(ع) در کعبه، اهانت به آن است.

رضانژاد با بیان اینکه هر ساله در آستانه ولادت امام علی(ع)، شبکه‌های وهابی چند نقل براساس منابع خودشان مطرح می‌کنند، گفت: در صحیح مسلم آمده است که مولود کعبه، حکیم بن حزام است؛ ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه آورده است که اولین فردی که در کعبه به دنیا آمد حزیم است و روایت مرتبط با ولادت علی در کعبه، قابل اعتنا نیست و ضعیف است. 

رضانژاد اظهار کرد: بنابراین درون‌مایه سخنان شبهه‌‍‌افکنان برخی حرف‌هایی است که در کتب اهل سنت وجود دارد و آن‌ها همین حرف‌ها را علم می‌کنند و می‌گویند اگر کسی هم در کعبه متولد باشد علی(ع) نیست. تحلیل اینکه چرا اصولا حکیم بن حزام را مطرح کرده‌اند نیازمند فرصت دیگری است. این شخصیت، ساختگی است و توسط مصعب، زبیر و ... طرح شده است و باید کینه‌ها نسبت به بنی هاشم و گرایشات قومی قبیلگی را جزء اهداف مطرح‌کردن این فرد بدانیم. به عباراتی روایتی ساخته شد آن هم از سوی کسانی که بعدا با امیرمؤمنان(ع) درگیر شده و جنگ‌هایی را ساختند که علامه جعفر مرتضی در آثارش به این موضوع پرداخته‌اند. 

وی افزود: چند نفر از علمای اهل سنت گفته‌اند فاطمه بنت اسد اولین زن هاشمیه است که برای یک مرد هاشمی در کعبه فرزند به دنیا آورد؛ نکته دیگر اینکه وقت زایمان را عمدتا بعد از نماز عشاء اعلام کرده‌اند همچنین گفته شده اولین نامگذاری در بین مسلمین و دادن لقب اسد به یک بچه،  از طرف فاطمه بنت اسد بوده است یعنی هنگام زایمان، پدر فاطمه بنت اسد در مکه نبود و فاطمه تفال به نام پدر زده و نام امام(ع) را اسد گذاشته است. 

تاکید علمای اهل سنت معاصر بر ولادت علی(ع) در کعبه

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه در بین آرای اهل سنت علاوه بر تصریحی که از گذشتگان در خصوص تولد امام در کعبه داریم معاصرین هم مورد توجه قرار داده و از جمله برخی سلفی‌ها هم تصریح کرده‌اند که مولود کعبه، علی(ع) است و علاوه بر اینها از علمای حاضر اهل سنت در ایران هم بر این مسئله تاکید کرده‌اند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه علمای شیعه هم از قرون اولیه داستان ولادت امام علی(ع) در کعبه را ذکر کرده‌اند اظهار کرد: از جمله شیخ صدوق داستان ولادت امام(ع) را در سه کتاب خود آورده است؛ مرحوم نجاشی هم در رجال و در صفحه 392 و سیدبن طاووس از صدوق در کتاب الیقین نقل کرده است. شیخ مفید در الارشاد، طبرسی در اعلام الوری، ابن شهر آشوب  در مناقب، قطب راوندی در الخرائج، علامه حلی در کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع) هم  نقل کرده‌اند که البته برخی دیدگاه‌ها، دیدگاه خود این عالمان است و برخی موارد هم مبتنی بر روایات است. 

تواتر ولادت امام علی(ع) در کعبه

وی ادامه داد: آنچه برای ما مهمتر است گزارشات عالمان اهل سنت است. حاکم نیشابوری در مستدرک جلد سوم آورده است که «فَقَدْ تَوَاتَرَتِ الْأَخْبَارِ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ وَلَدَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ كَرَّمَ اللَّهُ وَجْهَهُ فِي جَوْفِ الْكَعْبَةِ: روایات درباره اینکه فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی(ع) را در دل کعبه به دنیا آورد متواتر است» (المستدرک، ج۳، ص۵۵). و می‌دانیم که اگر خبری متواتر بود حتی نیاز به بررسی سند ندارد؛ زیرا خود تواتر دلالت بر صحت خبر می‌کند.

رضانژاد گفت: اینکه برخی ذکر کرده‌اند رسم زنان بنی هاشم در مکه این بود که نزدیک زایمان کنار کعبه رفته و دستی به کعبه و شکم خودشان می‌کشیدند تا برای راحتی زایمان تبرک بشود و این عادت زنان هاشمی بوده است؛ این مسئله را می‌توان قرینه تاریخی نقل کرد که چرا فاطمه بنت اسد نزدیک کعبه رفت. فاطمه بنت اسد شبانه نزد کعبه آمد تا تبرک را انجام دهد بنابراین عادت زنان بود ولی گزارشی نقل نشده که کنار کعبه زایمان می‌کردند. 

استاد کلام حوزه علمیه گفت: برخی متون متاخر علمای هند مانند دهلوی می‌گوید در روز 15 رجب هر سال در کعبه باز شده و افراد وارد شده و ابتدا زنان داخل کعبه می‌رفتند و بعد مردان یا اینکه روز اول اختصاص به زنان داشت و بعد مردان در روزهای دیگر، اما آنچه مربوط به فاطمه بنت اسد این حضور همراه با گشودن در نیست و دیوار شکافته شده است و  این مسئله خیلی مهم است. اینکه دیوار گشوده شد باید بحث شود که آیا همان شب فاطمه بنت اسد با بچه بیرون آمد یا یک روز بعد یا سه روز بعد.

تبرک‌جویی به خانه ابیطالب(ع)

رضانژاد تصریح کرد: وقتی امام علی(ع) متولد شد طبیعتا او را به خانه بردند و جالب اینکه بعدا به خاطر تولد این مولود در منزل پدر، خانه‌ای که ایشان در آنجا بزرگ شد و رشد کرد برای بسیاری از افراد جنبه تبرک داشت و بعد از اسلام در آنجا مسجد مولد علی(ع) ساخته شد. البته برخی گفته‌اند که این مسجد، ساختگی است یعنی درست کردند تا بگویند اینجا محل تولد است ولی گزارشات دیگری هم در رد این موضوع وجود دارد. 

نقل ابن جوزی درباره تولد علی(ع) در کعبه

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)، اضافه کرد: سبط بن جوزی هم از جمله عالمان اهل سنت است که باز این مسئله را مطرح کرده که اولین مولود کعبه از بنی هاشم علی(ع) است؛ سبط بن جوزی به عنوان یکی از دانشمندان اهل سنت در کتاب تذکره الخواص صفحه دهم این طور نوشته که فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف می‌کرد. درد زایمان او را فراگرفت. در خانه کعبه به روی او باز شد. پس او داخل کعبه رفت و در آنجا فرزند خود را به دنیا آورد.

وی افزود: ابن صباغ مالکی در الفصوص و گنجی شافعی هم نقل دارند و هیچکدام هم نگفته‌اند که وقتی فاطمه بنت اسد با بچه بیرون آمد، آلوده بیرون آمد و تطهیر مسجد با مشکل روبرو بود و تاکید دارند که آلودگی خونی ذکر نشده و البته در برخی گزارشات آمده که پارچه‌ای داشته و با آن خودش را تطهیر کرده و بیرون آمده است.

رضانژاد بیان کرد: بستی معتزلی در کتاب المراتب آورده است که روایات صحیح از اهل بیت بیانگر آن است که فاطمه بنت اسد وقتی ولادت علی(ع) نزدیک شد چون عادت این بود که نساء بنی هاشم داخل مسجدالحرام و نزدیک کعبه می‌شدند نزدیک کعبه شد تا وضع حمل بر او آسان شود ولی فاطمه وارد کعبه شد و مولود او در آنجا ولادت یافت.

همچنین علی بن حسین مسعودی که در سال 246 هجری از دنیا رفته، کتاب معروفی به نام مروج الذهب و معادن الجوهر نوشته است. او یکی از عالمان شافعی مذهب است و با این وجود در جلد دوم این کتاب صفحه دوم، میلاد امام علی(ع) در کعبه را ثبت کرده است و نقل‌ها هم عمدتا اگر ورود به مسئله پاکی داشته‌اند گفته‌اند فاطمه بنت اسد، پاک از کعبه بیرون آمده است. 

انتهای پیام
captcha