نظر بهارستان‌نشینان درباره تاثیرات عفو رهبری بر افزایش سرمایه اجتماعی
کد خبر: 4120170
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

نظر بهارستان‌نشینان درباره تاثیرات عفو رهبری بر افزایش سرمایه اجتماعی

موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان حوادث اخیر و محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، بازتاب‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشته است.

تأثیر عفو گسترده رهبری بر افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت حقوق شهروندی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه، 16 بهمن، با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو ده‌ها هزار نفر از مجرمان و محکومان حوادث اخیر و محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

انتشار این خبر و تشریح جزئیات آن موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و رسانه‌های معاند خارج‌نشین شده که در حوادث اخیر به دنبال ناامن‌سازی و تجزیه ایران اسلامی بودند.

تحلیلگران معتقدند این پیام می‌تواند موجب وحدت، انسجام و نشاط ملی شود ولی از زمانی که خبر موافقت رهبر انقلاب با عفو این تعداد از مجرمان و محکومان رسانه‌ای شده، دشمنان به ویژه عربستان سعودی و رسانه‌های وابسته به آن مانند ایران اینترنشنال در تلاشند آن را بی‌اثر و ناچیز جلوه دهند.

خبرنگار ایکنا به منظور بررسی ابعاد مختلف اثرگذاری این مهم، نظر تعدادی از نمایندگان مجلس را جویا شده که در ادامه می‌خوانید:

اسماعیلی: جوانان دلگرم شدند

مهدی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو تعدادی از محکومان و مجرمان حوادث اخیر را وحدت‌آفرین دانست و در این باره می‌گوید: دشمنان به هر بهانه‌ای درصدد ضربه به کشور و نظام اسلامی هستند و در اغتشاشات اخیر با تحریک احساسات برخی جوانان درصدد موج‌‍سواری و ضربه به نظام برآمدند.

وی می‌افزاید: عده‌ای از جوانان به محض اینکه از توطئه دشمن آگاه شدند سریعاً کنار کشیدند ولی آنهایی که تحت تأثیر القائات دشمن قرار گرفته بودند، مورد لطف مقام معظم رهبری قرار گرفتند. لازم است که جوانان در امر حفظ و صیانت از اقتدار و استقلال کشور در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند و مهر و محبتی که رهبر انقلاب از خود بروز داده‌اند می‌تواند به حضور فعالانه و گرم و صمیمی هرچه بیشتر جوانان در عرصه‌های مختلف منجر شود.

عباس‌زاده: عفو منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود

محمود عباس‌‎زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه مهمترین پشتوانه نظام سیاسی مردم‌سالار، سرمایه اجتماعی آن است، تأکید می‌کند: مشارکت مردم در همه عرصه‌ها بهترین و اثرگذارترین پشتوانه برای نظام به شمار می‌رود. من به مقوله عفو از سوی مقام معظم رهبری و حتی تکرار دوره‌‎ای آن اعتقاد دارم و باور دارم این بابی که ایشان گشوده‌اند برای تقویت سرمایه اجتماعی نظام بسیار مؤثر است.

نماینده مردم مشکین‌شهر تصریح می‌کند: اگر در مراحل مختلف به صورت مستمر و متناوب بخشی از مردم از حیث سابقه مسئله‌دار شوند، بر روی مشارکت و عملکرد و تصمیمات اینها در آینده اثرگذار بوده و به خودی خود با نظام زاویه پیدا خواهند کرد و سپس از دامنه سرمایه اجتماعی نظام کاسته می‌شود. پس یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای افزایش مشارکت اجتماعی اینگونه عفوهاست و امیدوارم از این سبک راهبردها در دایره‌های گسترده‌تر استفاده شود.

میرتاج‌الدینی: آینده جوانان برای رهبر انقلاب اهمیت دارد

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس عفو تعدادی از مجرمان و محکومان حوادث اخیر از سوی رهبر انقلاب اسلامی را مصداق بارز توجه ایشان به آینده نسل جوان می‌داند و در این باره عنوان می‌کند: رهبر انقلاب نشان دادند نظام اسلامی به نسل جوان علاقه‌مند است و با رأفت با آنها برخورد می‌کند.

نماینده مردم تبریز می‌افزاید: با این عفو بسیاری از جوانان دلگرم شدند و همچنین رهبری اجازه ندادند با اجرایی شدن دوران محکومیت آینده جوانان تحت تأثیر قرار گیرد و در نهایت هم اینکه به یک دست شدن جامعه در برابر دشمنان و وحدت‌آفرینی منجر می‌شود.

وحیدی: عفو رهبری تحرک‌بخشی اقتصادی و اجتماعی است

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات در این ارتباط اظهار می‌کند: عفو عمومی حرکت بسیار هوشمندانه‌ای است که محوریت وحدت نظام، تقویت اعتماد عمومی و ایجاد همدلی میان ملت به ویژه درآستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب را شاهد هستیم. همچنین عفو عمومی فرصت بسیار خوبی برای خلع سلاح دشمنان که به دنبال ایجاد تفرقه میان آحاد مردم ایران بودند را به وجود آورد و این عفو زمینه‌های تقویت و اقتدار نظام همزمان رأفت و رحمت اسلامی نظام را نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید: نگاه ویژه مقام معظم رهبری همزمان با جشنواره‌های فیلم فجر، تئاتر فجر، جشنواره‌های ورزشی و... انسجام ملی را تقویت می‌کند و دلِ بسیاری از خانواده‌ها با این عفو شاد شده است. در حوادث اخیر شکافی بین بزرگان خانواده‌ها و جوانان ایجاد شده بود که این عفو عمومی می‌تواند همدلی و صمیمیت را در لایه‌های مختلف اجتماعی تقویت کند.

وحیدی با تأکید براینکه عفو عمومی آثار اجتماعی و اقتصادی فراوانی را دارد، تصریح می‌کند: برخی از افرادی که مشمول این عفو نشدند به طور قطع جرم بسیاری سنگینی داشتند اما در عین حال ده‌ها هزار نفر از عفو عمومی برخوردار می‌شوند و تحرک‌بخشی اقتصادی و اجتماعی را در پی دارد.

گلرو: جمهوری اسلامی همیشه مدافع حقوق شهروندانش است

عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی و عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر با امنیت ملی ارتباط داشت، اظهار می‌کند: قطعاً با سرشاخه اغتشاشات اخیر برخورد جدی می‌شود ولی بودند افرادی که در این ماجرا غفلت کردند و ذهن و افکار آنها مورد هدف قرار گرفت، لذا به واسطه پایش دستگاه‌های مربوطه این افراد مورد عفو رهبری قرار گرفته‌اند.

وی می‌افزاید: موافقت رهبر معظم اتقلاب با عفو محکومان و مجرمان حوادث اخیر در بعد خارجی و داخلی پیامی را به همراه دارد. در بعد خارجی می‌تواند این پیام را داشته باشد جمهوری اسلامی ایران همیشه مدافع شهروندان خودش است حتی اگر جرمی و خطایی مرتکب شده باشند و همواره با نگاه بخشش حداکثری برخورد می‌کند و به جای برخورد قهری، برخورد مشوقانه و بخششی را در پیش گرفته است.

رئیس کمیته روابط خارجی بیان می‌کند: موافقت اخیر رهبر انقلاب اسلامی فرصت دخالت و سوءاستفاده را از دشمنان سلب کرد.

گلرو می‌گوید: در بعد داخلی این اقدام منجر به تقویت انسجام و وحدت ملی شده و نشان می‌دهد نظام قضایی به دنبال انتقام‌گیری و مجازات نیست بلکه به دنبال آگاه‌سازی دیگران نسبت به وضعیت موجود و اینکه مطالبه‌گری با اقدامات بی‌ثبات‌کننده کاملاً متفاوت است.

دلخوش: عفو گسترده نشان از بزرگی رهبر انقلاب دارد

کاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی با اشاره به اصل 110 قانون اساسی و جایگاه رهبری می‌گوید: رهبر معظم انقلاب اسلامی شخصی دلسوز و پیگیر مسائل مردم و مسلمانان هستند. عفو گسترده‌ای که ایشان دستور آن را دادند نشان از رأفت و بزرگی رهبر انقلاب دارد کما اینکه اخیراً به دختران کشور ما هم پیام دل‌شاد کننده و خشنودکننده‌ای را داشتند و در واقع دست دشمنان را کوتاه کردند. امروز این عفو گسترده در دهه فجر باعث شد خیلی از خانواده‌ها خوشحال شوند و این عفو شامل‌شان شود.

انتهای پیام
captcha