حرم مطهر شاهچراغ (ع) باید کانون اصلی گردشگری در فارس باشد
کد خبر: 4169126
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

حرم مطهر شاهچراغ (ع) باید کانون اصلی گردشگری در فارس باشد

امام جمعه شیراز با اشاره به اهمیت جایگاه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) در استان فارس و شهر شیراز، گفت: حرم مطهر شاهچراغ (ع) باید کانون اصلی گردشگری در فارس باشد و برای تحقق این امر باید سازماندهی اطراف حرم توسط مسئولان انجام شود.

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۲۴ شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شهر شیراز با بیان اینکه مسئله امامت و ولایت را مهم‌ترین امور معرفتی و ایمانی پایه انقلاب اسلامی دانست و گفت: غفلت از مسئله امامت و ولایت باعث می‌شود که روح این حرکت انقلابی از دست ما برود. 
 
وی افزود: ولایت فقیه بر پایه ولایت معصومین شکل گرفته است و در قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی اصل امامت و سایر اصول اعتقادی دینی ما به عنوان اصول غیرقابل تغییر ذکر شده است که یکی از این اصول مسئله امامت است.
 
آیت الله دژکام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مکرر بر مسئله ایمان و امید تاکید می‌کنند، اظهار کرد: ارتباط مسئله امامت با ایمان و ارتباط امامت با امید باید مورد توجه ما باشد که جزء اعتقادات رسمی ما بوده اند، ولی دشمن گاهی شیطنت می‌کند و مطالبی پخش می‌شود که مقداری ممکن است کسانی که تجربه در این مسائل ندارند، متزلزل شوند، اما آنکه باور دینی اش عمیق و بر پایه اعتقادات ناب اسلامی شکل گرفته است غیر ممکن است در اینجا دچار لغزش شود. 
 
امام جمعه شیراز تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید که «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى»، یعنی اگر به محکمترین ریسمان ایمان چنگ بزنیم هرگز نخواهد گسست و حتما به نتیجه می‌رسیم.
 
نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه محکمترین ریسمان برای رسیدن به خداوند از نظر پیامبر گرامی اسلام، تاکید کرد: حضرت محمد (ص) فرمودند لَکِنْ اَوْثَقُ عُرَی الْاِیمَانِ الْحبّ فِی اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِی الله، محکم‌ترین ریسمانی که می‌توانید به آن چنگ بزنید و شما را در آخرت نجات دهد این است که دوستان خدا را دوست بدارید. این ایام، پایان ماه صفر است و ما قدر محرم و صفر را نمی‌دانیم، این دو ماه صحنه‌ای است که محبت ما را به دوستان خدا می‌رساند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: عشق با امام حسین (ع) و روضه اهل بیت است و از این محکمتر ریسمانی برای نجات پیدا نمی‌کنید. این دو شب آخر ماه صفر انسان حس می‌کند که محبت و رأفت شامل حالش می‌شود وقتی متوسل به امام رضا (ع) می‌شود. امشب ذیل عنایت امام رئوف بیایید و از خدا بخواهید که از اینجا بدون اینکه برات نجات از جهنم بدهد بیرونمان نکند.
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با اشاره به اینکه محکمترین ریسمان الهی ریسمان امامت و ولایت است، گفت: این موضوع را پیامبر اکرم فرموده است و از دشمنانشان بَری باشید و لعنت کنید هر چه ظالم بود به پیامبر و اهل بیت پیامبر که این بغض ما را نجات می‌دهد. آن‌ها جایشان جهنم است و وقتی ما از آن‌ها متنفر هستیم یکجا با آن‌ها محشور نمی‌شویم.
 
آیت الله دژکام ادامه داد: قاتلان امام حسین (ع) که این همه لعنت می‌کنیم برای همین است، ظالمان به امام حسن مجتبی (ع) که به جنازه مطهر پسر پیغمبر در مدینه ۶۰ تیر چوب زدند. ما از آن‌هایی که این ظلم‌ها را انجام دادند بری هستیم از این رو محبت دوستان خدا، موالات دوستان خدا و دشمنی دشمنانشان این محکمترین رشته ایمان است.
 
امام جمعه شیراز با اشاره به احادیث اهل بیت (ع)، اضافه کرد: امام رضا (ع) فرمودند «لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال»، اگر کسی می‌خواهد مؤمن باشد سه ویژگی باید درون اون جود داشته باشد که یک ویژگی صفات الهی است که باید در او هم پیدا شود، سنت پروردگار عالم این بوده که سِر می‌پوشاند و سِر بندگانش آشکار نمی‌کند.
 
نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: خدا سِر بندگانش را می‌پوشاند و ما هم اگر مطلع شدیم باید بپوشانیم. مردم، پیش می‌آید که انسان بر امری مطلع می‌شود که طرف مخفی کرده است و سِر مردم را فاش نکنید. این نکته برای کسانی که فعال سیاسی و اجتماعی هستند بسیار مهم است، گاهی می‌خواهند کار خوبی انجام دهند، ولی نتیجه این می‌شود که آبروی مؤمن برده می‌شود.
 
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر حفظ آبروی مومنان، اظهار کرد: بنده نمی‌گویم برخورد با خلاف نشود و قاضی باید برخورد کند و برخورد قانونی وظیفه است و کسی که مطلع شده به مجریان قانون اطلاع دهد تا برخورد کنند، اما اگر همه جا پخش کند آبروریزی می‌شود و آبروی مؤمن را که نمی‌توان برد. حق نداریم و به سادگی نیست که آبروی مؤمن برده شود و امام رضا (ع) می‌فرماید اگر می‌خواهید مؤمن باشید سِر بندگان را بپوشانید.
 
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و ارزش‌ها و اخلاقیات هم است، گفت: در فقه ما جایی مشخص شده است و برخی خیال می‌کنند حرف ما بی قاعده است، خیر در فقه کسانی هستند که خدا فرموده دیگر مرز نگه نمی‌دارند و ایراد ندارد بیان کنید و اعلام شود، ولی جای خاصی است و فقیه، مجتهد و قاضی است که باید تشخیص دهد. نه اینکه هر کسی آبرو ببرد و این کار اشتباه را نکنیم و قیافه انقلابی بودن هم نگیریم، انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و ارزش‌ها و اخلاقیات هم است و در دنیایی که همه از این موارد اخلاقی خداحافظی کرده اند ما می‌گوییم به این ارزش‌ها برگردید.
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری افزود: مدارا کردن با مردم یکی از رفتار‌های حسنه پیامبر گرامی اسلام (ص) است که پیراوان آن حضرت باید الگو بگیرند و ما نیز باید این ویژگی را داشته باشیم، مدارا لازم است برای این که جامعه سامان پیدا کند. 
 
آیت الله دژکام با بیان اینکه صبر در سختی‌ها از رسوم ائمه اطهار (ع) است، گفت: امام رضا (ع) می‌فرماید از ما اهل بیت صبر در سختی‌ها را یاد بگیرید؛ این همه در ماه محرم و صفر صبر امام حسین (ع) را گفتیم خود ما هم باید صبر داشته باشیم همچنین رهبر معظم انقلاب فرمود اگر مقاومت کنید قله‌ها را فتح خواهید کرد و مقاومت به معنای صبر است.
 
نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: صبر، مقاومت و ایستادگی را برای مقابله با همه دشمنان خدا در رفتار و کردار خود بیاوریم و عملیاتی کنیم و انشاالله شاهد فتح قله‌های انقلاب که زمینه ساز ظهور است باشیم.
 
خطیب نماز جمعه شیراز در خطبه دوم با بیان اینکه ناظر به وضعیت شهر و استانمان که لازم است گاهی به عنوان مطالبه عمومی این مطالب را در خطبه اعلام کنیم، گفت: گرچه همه پیگیر وضعیت موجود و حل و رفع مشکلات هستیم و غیرممکن است کسی نسبت به وضعیت شهر خود بی‌تفاوت باشد، اما گفتن این‌ها در خطبه به معنای این است که مطالبه عمومی نسبت به برخی از مسائل انجام شود و نتیجه‌اش این باشد که مدیران محترم با جدیت بیشتر پیگیری کنند و به فکر حل مشکل بیشتر باشند.
 
آیت الله دژکام با اشاره به فضای حرم مطهر و منطقه تاریخی شیراز، تاکیدد کرد: مسلم بدانید نه اینکه بنده بخواهم شعار دهم و با آماری که گرفته شده و بررسی‌هایی که شده است حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) نقطه اصلی گردشگری مذهبی در جنوب ایران بوده و در یک سال حدود ۱۶ میلیون نفر از این حرم مطهر زیارت می‌کنند و به فیض می‌رسند و این جمعیت زیادی است از این رو شما می‌دانید دیگر مراکز مهم گردشگری شهر ما بیشتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر گردشگر جذب نمی‌کند و اینجا مرکز است و فاصله را حساب می‌کنید نزدیک به ۳۲ برابر سایر مراکز گردشگری است.
 
نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) زائران از ۸ استان کشور در حرم مطهر حضور داشتند گفت: این زائران در این حادثه دردناک زخمی شدند یا شهید شدند از این رو ذهنیت این نباشد که ۱۶ میلیون شیرازی آمدند و رفتند؛ خیر، روزانه از گوشه گوشه کشور زائر داریم و همین قدر برای شما کافی است بدانید که در شهر اردبیل برای حضرت احمد بن موسی (ع) موقوفه قرار دادند و اگر رهبر معظم می‌فرمایند سومین حرم اهل بیت شیراز است، معنی‌اش این چیز‌ها است و غافل نشویم که شعاری داده شده بلکه یک واقعیت است که باید نسبت به این واقعیت وظیفه خود را درست انجام دهیم.
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری تاکید کرد: حرم مطهر باید کانون اصلی گردشگری در فارس و شهر شیراز باشد از این رو اگر به دنبال حضور گردشگران در تمامی اماکن تاریخی و فرهنگی باشیم باید در ابتدا باید آن‌ها را به شاهچراغ (ع) بیاوریم و از اینجا به سایر مراکز گردشگری بروند از این رو این کار تمهید می‌خواهد و باید ایستگاه باشد برای دیگر جا‌های شهر، همانطور که در مشهد مقدس از جلوی حرم برای دیگر مکان‌های گردشگری ایستگاه و امکان رفتن وجود دارد، اول به زیارت می‌رویم و در کنارش چیز‌های دیگری هم وجود دارد نه اینکه برعکس باشد. مدیران محترم شهر و استان با این نگاه باید اطراف حرم را آماده کنند.
 
امام جمعه شیراز با بیان اینکه دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) باید شکل بگیرد، اظهار کرد: مسیر‌های گردشگری از مبدأ حرم تعریف شود تا سپس به حافظیه و سعدیه و دیگر مراکز گردشگری هدایت شوند بنابراین نباید برخی عزیزان کم لطفی کنند و گویی متوجه قضیه نیستند و به نظرشان تعصب است؛ خیر، رهبر معظم در سفرشان به شیراز فرمودند اگر گردشگری را درست کار کنید شیراز نیاز به چیز دیگری نخواهد داشت.
 
آیت الله دژکام خطاب به مدیران و مسئولان استانی و شهری گفت: هر چه اشتباه می‌کنیم بس است و اینجا را به عنوان‌کانون و محور مدنظر قرار دهیم. اگر چنین بنایی داریم باید مسائل و مشکلات اطراف حرم مطهر که اولین آن معتادان هستند، برطرف شود. 
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: شهر شیراز زیباترین شهر‌های جهان از قدیم بوده و در کتاب شیرازنامه آمده است وقتی بغداد در دوره عباسیان در اوج بوده، شیراز چیزی کم از بغداد نداشت و ما ۷۰۰ _ ۸۰۰ سال مدعی هستیم که این شهر جزء شهر‌های مهم و زیبای دنیا است از این رو توقع داریم که مدیران اجتماعی و بخش‌های مختلف با هم اندیشی و هم افزایی این مشکل را برطرف کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: اسقاطی و ضایعاتی در اطراف حرم وجود دارند که برای تحقق موضوع گردشگری در حرم مطهر باید این مراکز تعطیل و به جای دیگری منتقل شوند؛ ضایعات فروشی که نباید در مرکز گردشگری شهر باشد بنابراین این موارد باید اصلاح شود و نیاز به جدیت و همت عالی دارد که ما در مسئولین زیاد داریم و دور هم‌جمع شوند و این را سامان دهند که برای شهر ما زیبا نیست. 
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس، سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان را مورد توجه قرار داد و گفت: توقع داریم هر بار که هیئت دولت می‌آیند برای استان و چهره استان یک تحول جدید رقم بخورد. در شورای اداری به مسئولان دستگاه‌ها گفتم هر مسئولی ببیند در دستگاه خودش کدام کار از همه مهمتر است و باید رایزنی شود، از دولت خواسته شود و دولت پای کار است و حتما حمایت می‌کند.
 
امام جمعه شیراز ادامه داد: در جلسه شورای اداری استان مطرح کردم که بعد از سفر رئیس جمهور مصوبات را نگاه میکنم و اگر کسی در زمینه مدیریت خودش کوتاه آمده جا دارد گلایه کنیم، اما یکسری مسائل است که جنبه خیلی کلان دارد از این رو ما امیدوار هستیم در سفر ریاست جمهوری با پیگیری‌هایی که استاندار محترم کردند و باز هم می‌کنند به نتیجه برسد.
 
آیت الله دژکام با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه کشور بنابوده مراکز استان‌ها با مراکز استان همجوار با جاده چهار بانده، بزرگراه و آزادراه بهم متصل شوند، اما ما هنوز تا آن اتصال رخ دهد خیلی فاصله داریم، گفت: کار‌هایی انجام داده‌اند، اما خیلی کار مانده است و تقاضای ما این است که روی این مسئله به صورت ویژه کار شود چراکه لازمه رونق در اقتصاد، جاده است.
 
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری وضعیت خط راه آهن در استان فارس را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در خطوط ریلی، بعد از ۸۰‌سال انتظار شیراز به اصفهان وصل شد، اما قاعده شیراز این نیست که نقطه پایان خط قرار گیرد چراکه باید به عنوان یک مرکز به دیگر نقاط متصل باشد از این رو برای راه اندازی راه آهن شیراز به سمت بوشهر در سفر رئیس جمهور اعلام شد که امیدواریم از طریق راه آهن به بندر بوشهر وصل شویم که به صورت تاریخی ما با بوشهر ارتباط تجاری داشتیم.
وی تاکید کرد: خواهان راه آهن شرق به غرب استان یعنی از کرمان به شیراز و اهواز است که این خط بسیار مهم بوده و امیدوارم رئیس جمهور به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند.
 
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه ۴۰ کیلومتر خط مترو در شیراز وجود دارد، ادامه داد: باید مردم بتوانند از ایستگاه مترو به حرم مطهر شاهچراغ (ع) دسترسی داشته باشند و شهرداری نیز قول مساعدت در این زمینه داده است، اما انتظار داریم در سفر ریاست جمهوری کلنگ بخورد و این مصوبه‌ای است که استاندار هم دستور دادند.
 
آیت الله دژکام وضعیت دانشگاه فرهنگیان استان فارس را مورد توجه قرار داد و گفت: در شیراز هم دختران و هم پسران دانشگاه فرهنگیان داریم و تعداد دانشجویان کم نیست، ولی امکانات این دانشجویان با سایر دانشگاه‌ها خیلی فاصله دارد و توقع داریم سریعا راه‌حلی برای این قضیه پیش بینی شود تا در آینده فضا‌های مربوط به خودشان را بسازند، اما تا ساخت و ساز شود خیلی زمان بر است.
 
نماینده ولی فقیه در فارس در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوار هستیم مسئله دانشگاه فرهنگیان به صورت ویژه مورد توجه ریاست محترم جمهوری در استان فارس قرار بگیرد و حرکت استان به سوی آبادی شروع شود.
انتهای پیام
captcha