تطبیق‌گرایی و ملاقات‌گرایی؛ دو آفت بحث مهدویت بین مذهبی‌ها
کد خبر: 4201814
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
سیدضیاءالدین علیانسب تبیین کرد:

تطبیق‌گرایی و ملاقات‌گرایی؛ دو آفت بحث مهدویت بین مذهبی‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س)، گفت: ملاقات‌گرایی از دیگر گونه‌های انحراف در بحث مهدویت است و متاسفانه برخی مذهبی‌ها همه زندگی خود را فدای ملاقات‌گرایی می‌کنند در حالی که غیبت یعنی دورانی که ملاقات وجود ندارد و حکمت الهی اقتضاء دارد که امام در غیبت باشند.

سیدضیاءالدین علیانسببه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدضیاءالدین علیانسب؛ عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س)، شامگاه 5 اسفندماه در نشست علمی «گونه‌شناسی انحرافات در مهدویت» با بیان اینکه برخی از اندیشمندان بالغ بر 100 آیه را به امام مهدی(عج) تاویل کرده‌اند که از جمله آیه شریفه «و نرید انمن علی الذین ...» است، گفت: همچنین حدود 7هزار حدیث درباره آخرالزمان داریم و شیعه و سنی معتقدند که امام مهدی(عج) روزی ظهور خواهد کرد گرچه بسیاری از اهل سنت بر این باور هستند که آن امام هنوز متولد نشده است و البته شیعه ایشان را متولد شده می‌دانند.

وی با بیان اینکه اگر موارد تکراری روایات را استثنا کنیم حدود هزار و 700 حدیث درباره آخرالزمان وارد شده است، افزود: امامت از آغاز تاریخ خود محل بحث و اختلافات بوده است و جدایی بین اهل سنت و شیعه هم بر سر امامت بوده است یعنی ما امامت را الهی می‌دانیم. در طول تاریخ غالب فرقه‌های زیادی پیدا شده‌اند ولی در 40 سال اخیر نزدیک به هزار فرقه پیدا شده‌اند و یکی از محوری‌ترین مسائل مرتبط با این فرقه‌ها بحث مهدویت است از جمله فعالیت‌های مهدی‌ستیزی در غرب و ادعاگرایی که عمدتا ناشی از افراد ظاهرا مسلمان و معتقد است.

علیانسب با بیان اینکه گونه دیگر انحراف، مکان‌تراشی است یعنی هر روز یک مکان مقدسی را علم می‌کنند، تصریح کرد: گونه دیگر  هم افراط و تفریط درباره امام(ع) است یعنی برخی امام را چنان خشن معرفی می‌کنند که بزرگترین خون‌ریزی تاریخ در زمان ایشان انجام می‌شود و برخی هم برعکس که هیچکدام درست نیست. گونه دیگر انحراف پرداختن به مسائل غیرضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س)، با بیان اینکه مهدویت‌ستیزی در غرب در فضای رسانه و سینمای هالیوود و در آثار مستشرقان وجود دارد، افزود: زمانی احمد قادیانی مدعی مهدویت شد و در همان دوران غرب و اسرائیل از او حمایت کردند و همین الان هم سخنان سران قادیانیه از رسانه‌های اسرائیل بازتاب داده می‌شود. اینها مثلا خود را سخنگوی اسلام می‌دانند ولی از اسلامی سخن می‌گویند که به درد اسرائیل می‌خورد. یا حمایت از بابیت و بهائیت که ما آن‌ها را فرقه دست‌ساز می‌دانیم ولی آنها معادل اسلام می‌گیرند یا احمدالحسن بصری که مدعی یمانی شده است مورد حمایت آنان است در حالی که این فرد یکبار هم به یمن نرفته است و براساس روایات وقتی یمانی قیام کند به فاصله کوتاهی، ظهور محقق خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه راه دیگر مهدی‌ستیزی در قالب بازی‌های کامپیوتری است، تصریح کرد: انکار مهدویت نیز یکی از روش‌های اینهاست و مزدورانی را اجیر کرده‌اند تا شبهه درست کنند. شیوه دیگر آنان هم کما اینکه گفته شد مدعیان دروغین مهدویت هستند که الان تعدادی از این افراد مدعی در زندان هستند، البته این مسئله در طول تاریخ و در دوره حکمای عباسی هم وجود داشته است و مهدی سودانی و قادیانی و باب و بها هم خود را مهدی دانستند.

علیانسب افزود: برخی خود را نایب امام زمان(عج) می‌دانند و اینکه با امام زمان مرتبط هستند و از ایشان پیام می‌آورند در حالی که اینها دروغگو هستند زیرا ائمه(ع) به ما معیار داده‌اند و فرموده‌اند که زمانی خواهد آمد که کسانی ادعا دارند ولی بدانید قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی اگر کسی مدعی شد مهدی است دروغگو است و افترا می‌زند.

 

خواب دیدن، حجت نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: زنی هم خود را همسر امام زمان(عج) می‌دانست و کتاب هم نوشته بود؛ البته این مدعیان در افراد کم اطلاع مؤثر هستند و اینها گاهی قصد شهرت‌طلبی و گاهی اختلال روانی دارند. راه و کلید نجات از دام مدعیان هم قرآن و عترت است ضمن اینکه امام زمان(عج) در دوره غیبت، نماینده و نایب خاصی ندارد و کسی که مدعی شود من نایب خاص هستم یقینا دروغگوست زیرا نایبان خاص فقط در دوره غیبت صغری بودند و در دروه غیبت کبری فقط نایب عام دارند. اگر کسی خواب ببیند و احساس کند که مطالبی به او گفته‌اند خواب او برای دیگران حجت نیست.

وی با بیان اینکه مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) باید مدرک ارائه دهند، اظهار کرد: یکی از  راه‌های نجات از دست این مدعیان آن است که بدانیم خبردادن از امور غیب گاهی از طریق شیاطین و اجنه و جادوگری و کارهای خلاف اخلاق و احکام و علوم غریبه و ... است. همچنین یکی از کلیدهایی که می‌تواند مانع اثرگذاری انحرافات شود تبعیت از مراجع تقلید است؛ اینها برای آن که بتوانند خودشان را از برخی شبهات و اعتراضات نجات دهند زیرآب مرجعیت را می‌زند؛ مثلا احمدالحسن، آیت‌الله سیستانی را کافر معرفی کرده بود.

 

آفت ملاقات‌گرایی در بین مذهبی‌ها

علیانسب با بیان اینکه برخی اذکار و اوراد عجیب و غریب نشانه دروغ‌بودن این مسائل است، گفت: ملاقات‌گرایی هم از دیگر گونه‌های انحراف است و متاسفانه برخی مذهبی‌ها همه زندگی خود را فدای ملاقات‌گرایی می‌کنند در حالی که غیبت یعنی دورانی که ملاقات وجود ندارد و حکمت الهی اقتضاء دارد که امام در غیبت باشند ثانیا ما منکر آن نیستیم که افراد شایسته‌ای به ملاقات امام نائل شده‌اند ولی افرادی که تشرف داشته‌اند تا حد ممکن پنهان کرده‌اند نه اینکه دکان و دستکی برای خود راه بیندازند و برای اینکه توفیق ملاقات مجدد سلب نشود آن را علنی نکرده‌اند و راه ملاقات هم ترک محرمات و انجام واجبات است و نه جادو و جنبل و خلاف شرع.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: خیلی‌ها در طول تاریخ حضور ائمه(ع) ایشان را ملاقات کردند ولی ملاقاتشان هم دشمنانه و برای کشتن و رنج‌دادن ائمه(ع) بوده است بنابراین ملاقات‌گرایی آسیب زیادی دارد و اگر کسی فقط دنبال صرف ملاقات باشد اعتقادات خود را از دست خواهد داد و آنقدر به فکر ملاقات است که در مواردی دچار توهم دیدار می‌شود. ملاقات‌گرایی ما را از رسالت اصلی در زمینه ظهور دور کرده و باعث فعالیت بیشتر سوءاستفاده‌کنندگان خواهد شد.

علیانسب با بیان اینکه مکان‌تراشی هم از دیگر شگردهای مدعیان دروغین است، اظهار کرد: مکان‌هایی چون مسجد کوفه و مسجد سهله دارای سند است ولی برخی مکان‌ها موهوم و بدون سند است مانند جزیره خضرا، مثلث برمودا و ...؛ همچنین دیگر گونه انحراف، ترسیم چهره نادرست از امام مهدی(عج) است مثلا می‌گویند امام که بیایند آنقدر انسان خواهد کشت که تا سینه اسبان را خون خواهد گرفت و برخی هم گرفتار تفریط هستند و امام را چنان مهربان معرفی می‌کنند که گویی ایشان نسبت به ظالمان بی‌تفاوت است؛ خون‌ریزی و کشتارها در آخرالزمان وجود دارد ولی قبل از ظهور است و بعد از ظهور، مدتی خواهد گذاشت تا قیام حضرت(عج) رخ دهد و امام که قیام را شروع کنند تنها با کافران لجوج به رهبری سفیانی که مورد حمایت غرب است و 15 ماه به کشت و کشتار دست می‌زند، خواهند جنگید. سفیانی آنقدر انسان در کنار کوفه می‌کشد که سرهای بریده رنگ آب رودخانه را عوض خواهد کرد وگرنه اینطور نیست که امام گردن مسلمین و افراد بی گناه را بزند.

 

مسائل حاشیه‌ای و انحرافی در بحث مهدویت

وی با بیان اینکه گونه دیگر انحرافات، مسائل شخصی امام مانند داشتن همسر و فرزند و ... است، تاکید کرد: اینکه امام چند همسر و فرزند دارد و اینکه سن همسران وی یا همسر وی چند سال است یا چه کسی ایشان را به شهادت می‌رساند از مباحث انحرافی است؛ قرآن کریم در مورد اصحاب کهف این مسئله را مطرح کرده و فرموده است که برخی می‌گویند آنها 5 نفر و 6 نفر و یا کمتر و بیشتر بودند ولی قرآن آن را مهم نمی‌داند بلکه بر جوانمردی و دینداری آنان تاکید دارد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه آفت دیگر، شتاب‌زدگی در ظهور است، اظهار کرد: این مسئله باز بین مذهبی‌ها بیشتر است؛ فرمودند عجله نکنید در آنچه انتظار آن را می‌کشید و نه در آن تنبلی و کندی داشته باشید. این شعاری که گفتند «ظهور نزدیک است» و یا «شاید این جمعه بیاید شاید» نوعی اظهار عجله است و هر دو غلط است. احصایی وقتی از دنیا رفت سیدرشتی جایگزین او شد و هنگام مرگ، به او گفتند جانشین تعیین کن و او گفت که ظهور نزدیک است و آقا همین روزها خواهد آمد و همین مسئله باعث پیدایش بابیت و بهائیت شد. اینکه بگوییم شاید این جمعه بیاید شاید قطعا غلط است زیرا قبل از آن یمانی و سفیانی خواهند آمد و سفیانی 6 ماه حکومت کرده و چند ماه کشت و کشتار دارد و وقتی شنید امام در مدینه ظاهر شده است لشکر 30 هزار نفری را روانه مدینه می‌کند و امام مهدی(عج) مانند موسی(ع) خائفا یترقب به سمت مکه می‌روند و در آنجا با لشکر سفیانی مواجه شده ولی این لشکر در شکاف بزرگی در زمین فرو می‌روند. 15 روز قبل از قیام، نفس زکیه در کعبه کشته خواهد شد ولی هنوز هیچکدام از اینها محقق نشده است لذا این جمعه نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه البته ما همواره باید خود را برای ظهور آماده کنیم که وقت ظهور روسیاه نباشیم ولی قیام حضرت معیار و حساب و کتاب دارد، گفت: آسیب دیگر وقت تعیین‌کردن برای ظهور است و عجله‌کنندگان و کسانی که وقت تعیین می‌کنند، هلاک می‌شوند؛ مثلا در مورد خراسانی روایات شیعه مطلب چندانی ندارد و نهایتا 5 روایت شیعی داریم و 25 روایت از اهل سنت؛ فرض بگیریم خراسانی وجود دارد ولی روایت خراسانی سند درستی ندارد ضمن اینکه تطبیق او بر افراد در مقاطع مختلف نادرست است.  

انتهای پیام
captcha