بانوان در جریان‌سازی انتخابات ایفای نقش کنند
کد خبر: 4201978
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
در نشست ایکنا مطرح شد

بانوان در جریان‌سازی انتخابات ایفای نقش کنند

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان جریان‌سازی و مطالبه‌گری را از نقش‌های اصلی بانوان در جامعه دانست و گفت: امروز بانوان می‌توانند در عرصه‌های مشارکت اجتماعی، انتخابات و سایر بخش‌ها حضور داشته باشند و نقش جریان‌سازی خود را در این عرصه به خوبی ایفا کنند.

نشست انتخاباتی بانوان نقش آفرینان اصلی انتخابات

به گزارش ایکنا از کردستان، در ادامه سلسله نشست‌های انتخاباتی ایکنا نشست «بانوان نقش‌آفرینان اصلی انتخابات» با حضور  مریم مهد عراقی، رئیس دانشگاه پیام نور استان، شمسی کاظمی، مسئول هیئت بانوان اندیشه‌ورز استان و شلیر کاتورانی، از اعضای هیئت علمی جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.

در این نشست مریم مهدعراقی، رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان به نقش پررنگ بانوان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زندگی اشاره کرد و گفت: بانوان امروز در تمام زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ... نقش و جایگاه قابل ارتقایی بعد از انقلاب پیدا کرده‌اند.

وی افزود: بانوان در دوران دفاع مقدس نقش و حضور بسیار پررنگی را ایفا کرده‌اند و این حضور را می‌توان یکی از محورهای اصلی پیروزی در دوران دفاع مقدس نام برد.

ارتقای جایگاه بانوان در زمینه سیاسی

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان بیان کرد: امروز با وجود این فرصت‌ها برای نقش‌آفرینی بانوان در تمام عرصه‌های مختلف و تلاش بانوان در این عرصه‌ها به‌ویژه در زمینه تحصیل و ارتقای علمی خود، اما هنوز تا رسیدن بانوان به جایگاه واقعی خود فاصله داریم و این امر نیازمند همراهی و همدلی بیشتر مسئولان است.

مریم مهدعراقی رئیس دانشگاه پیام نور کردستان

وی ادامه داد: همین امر موجب شده که بانوان برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دو برابر آقایان باید تلاش کنند تا هم بتوانند خود را به اثبات برسانند و هم کار را به خوبی پیش ببرند. لذا این امر فعالیت را برای بانوان کمی سخت کرده است. لذا باید زمینه و بستر لازم برای حضور فعال و چشمگیر بانوان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه عرصه سیاسی فراهم شود تا زنان جامعه اسلامی ما نیز بتوانند در عرصه‌های جدی و رقابتی حضور و نقش واقعی خود را به اثبات برسانند.

مهدعراقی با اشاره به اینکه جریان‌سازی و مطالبه‌گری از نقش‌های اصلی بانوان در جامعه است، افزود: معتقدم که نقش اساسی یک زن در عرصه‌ جریان‌سازی را بانوان در دوران دفاع مقدس و در دوران انقلاب اسلامی را به بهترین شیوه ایفا کرده‌اند و این نقش از حمایت پشت جبهه‌ها، تشویق و ترغیب رزمندگان تا تربیت فرزندانی دلیر و شجاع برای حضور در جبهه‌ها بسیار اثرگذار بود و بعدها نویسندگان و مورخان به این نقش اصلی بانوان در دوران دفاع مقدس پرداختند.

بانوان در دوران دفاع مقدس در جایگاه درست خود قرار گرفتند

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان اظهار کرد: بانوان در دوران دفاع مقدس در جایگاه درست خود قرار گرفتند و رسالت اصلی که در قرآن نیز به آن اشاره شده را به بهترین شیوه انجام داده‌اند اگر به داستان حضرت موسی(ع) در قرآن دقت کنیم در کنار برادر حضرت موسی(ع)، مادر، خواهر ایشان و حضرت آسیه و ... هم در این رسالت نقش خود را به بهترین شیوه ایفا کرده‌اند. در این داستان رسالت اصلی بانوان به خوبی برای همگان مشخص می‌شود.

وی افزود: امروز بانوان می‌توانند در عرصه‌های مشارکت اجتماعی، انتخابات و سایر بخش‌ها حضور داشته باشند اما نقش اصلی بانوان جریان‌سازی است که امروز این نقش جریان‌سازی فرهنگی بانوان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این نقش به حدی اهمیت دارد که سایر نقش‌ها به عنوان شاخ و برگ این درخت تنومند محسوب می‌شوند.

مهدعراقی بیان کرد: این بانوان هستند که ذائقه اصلی و سبک زندگی جامعه را مشخص می‌کنند و این همان نقش اساسی جریان‌سازی بانوان بوده است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و در سخنرانی‌هایشان به این نقش اصلی بانوان اشاره داشته‌اند لذا بانوان در کنار پذیرفتن نقش‌های اجتماعی نباید از نقش اصلی در خانواده غافل شوند.

وی افزود: یکی از معضلات کنونی دانشگاه امروز این است که به واسطه کرونا و مشکلات پیش‌ آمده سه سال دانشگاه‌ها رها شدند و حتی دانشجویانی داریم که امروز دیگر در حال فارغ‌التحصیلی هستند و با نقش دانشجویی خود چندان آشنا نشدند و این ضربه مهلکی به فضای فرهنگی دانشگاه‌ها وارد کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان تصریح کرد: در این راستا دانشجویان و دانشگاه‌ها را نباید هیچگاه رها کرد و یک علاقه درونی در دانشجویان نسبت به دانشگاه ایجاد کنیم لذا باید در این بخش قدم‌های هرچند کوچک برداشت تا بتوان علاقه‌ای درونی بین قشر دانشجو و جامعه ایجاد کرد که ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی، تریبون آزاد و جلسات پرسش و پاسخ با رؤسای دانشگاه می‌تواند مؤثر باشد.

نقش‌آفرینی بانوان در تمام مراحل رشد و شکوفایی جامعه

شمسی کاظمی، رئیس هیئت بانوان اندیشه‌ورز استان کردستان در ادامه این نشست گفت: جایگاه فردی، اجتماعی و شخصیتی زنان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب قابل بررسی و تأمل بوده چراکه این جایگاه یکسان نبوده است.

شمسی کاظمی رئیس هیئت بانوان اندیشه ورز کردستان

وی افزود: با توجه به اینکه نیمی از پیکره جمعیتی ما را زنان تشکیل می‌دهند لذا بانوان در پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و در تمام مراحل رشد و شکوفایی جامعه نقش‌آفرین بوده‌اند.

رئیس هیئت بانوان اندیشه‌ورز استان کردستان بیان کرد: با توجه به اینکه بنده دوران قبل از انقلاب را لمس کرده و مطالعات بسیاری را در این بخش داشته‌ام و به اعتقاد برخی از مورخان، تعداد محدودی از زنان می‌توانستند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند که این تعداد هم زنان متنفذان، فرماندهان و امرای ارتش و حکما بودند که خطوط فکری آن‌ها همسو با نظام حاکم در جامعه بود.

وی ادامه داد: واضح‌ترین و صریح‌ترین موضع‌گیری نسبت به بانوان در انقلاب اسلامی، تدوین نقش زنان در صحنه‌های مختلف اجتماعی و مشارکت آنان در اجتماع در قانون اساسی بود یعنی یکی از شاهکارهای انقلاب اسلامی تدوین نقش زنان در قانون اساسی بود و در این قانون از جایگاه، شأن، مقام، منزلت و تکریم زنان هم در خانواده و هم در اجتماع حمایت شد.

عدم آشنایی بانوان نسبت به حقوق قانونی خود

کاظمی در ادامه گفت: از نگاه امامین انقلاب برای حضور اجتماعی زنان که در قانون اساسی نیز تدوین شد، چه در لفظ و چه در معنا به لحاظ جنسیتی محدودیتی وجود نداشته است و ما می‌توانیم این امر را در رشد تحصیلی بانوان و کاهش نرخ بی‌سوادی، شرایط اقتصادی، صحنه‌های اجتماعی و سیاسی، رشد آموزش، رشد بهداشت و ... به طور عینی مشاهد کرد و باید گفت نسبت به گذشته شرایط مطلوب‌‎تری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کنونی زنان جامعه ما این است که بانوان را نسبت به حقوق قانونی خود آگاه نمی‌کنند، افزود: این امر باعث شده که فقط در برخی رخدادها و بزنگاه‌های تاریخی، زنان به یاد دولتمردان می‌افتند که در این بخش مطالبه بانوان این است که راهکارهای قانونی برای زنان بیشتر در جامعه اجرا شود چراکه به گفته امام راحل، زنان در تمام عرصه‌های انقلاب اسلامی دوشادوش مردان انجام وظیفه کرده‌اند و این را یک تکلیف و وظیفه برای زنان مطرح کرده‌اند.

رئیس هیئت بانوان اندیشه‌ورز استان کردستان با بیان اینکه زنان از دوران انقلاب اسلامی تاکنون که در این برهه از زمان که محور اصلی حضور حداکثری مردم در انتخابات بوده است، نقش بسیار پررنگی را در جامعه داشته‌اند، گفت: امیدواریم بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان چراغ راه و راهنمای همه مسئولان، خانواده‌ها و دانشگاه‌ها قرار بگیرد چراکه بیانیه گام دوم انقلاب برای همگان قابل فهم بوده و می‌تواند راهگشای بسیار از مسائل جامعه باشد.

بانوان مؤلفه پیشران جامعه در تمام عرصه‌ها هستند

کاظمی اظهار کرد: در چند بخش بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به نقش جوان و زنان اشاره داشته‌اند و این همان نقش بانوان به عنوان مؤلفه پیشران جامعه را نشان می‌دهد چراکه با تشویق و ترغیب مردان و فرزندان خود در دوران دفاع مقدس به دفاع از مرزها تاکنون نقش مهمی در عرصه اقتدار انقلاب اسلامی داشته‌اند و این نکته را امروز دشمن متوجه شده لذا بانوان را مورد هجمه خود قرار داده است.

وی افزود: مهم‌ترین نقش زنان در عرصه انتخابات از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نقش مادری است چراکه با تشویق و ترغیب همسران، فرزندان و اجتماع خود می‌توانند زمینه مشارکت حداکثری و انتخاب فرد اصلح را در جامعه به بهترین شیوه ایفا کنند.بانوان استان کردستان در دفاع از مرز‌های ملی و فرهنگی خود، انقلاب اسلامی و آرمان‌های شهدا در انتخابات پیش‌رو حضور پرشور و پررنگی خواهند داشت و برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب رقم خواهند زد.

ایدئولوژی اسلامی و رویکردهای انقلابی؛ حامی بانوان در عرصه‌های اجتماعی

 شلیر کاتورانی، یکی از اعضای هیئت علمی جهادددانشگاهی کردستان در این نشست گفت: سال‌هاست زنان به برکت ایدئولوژی‌های اسلامی و رویکردهای انقلاب اسلامی زنان در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و ورزشی توانسته‌اند نقش تعیین‌کننده و اثرگذاری را در جامعه ایفا کنند.

شلیر کاتورانی عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی کردستان

وی افزود: امروزه شاهد رشد آموزشی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و غیره بانوان بوده‌ایم اما خلئی که در این بین وجود دارد این است که رشد فرهنگی در جوامع مختلف با توجه به جغرافیای کشوری اتفاق نیفتاده است و برخی استان‌ها رشد فرهنگی قابل توجهی نداشته‌اند لذا دیدگاه‌های مردسالاری که از تاریخ‌های کهن در آن جامعه وجود داشته، تأثیر خود را در آن جوامع دارد و برهمین اساس زمینه و بستر برای فعالیت بانوان در آن استان‌ها وجود ندارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: سؤالی که می‌توان پرسید این است که چه تعداد از پست‌های کلیدی یا مدیران سطح بالای این استان‌ها به ویژه استان ما را بانوان تشکیل می‌دهند؟ پاسخ این می‌تواند باشد که رشد سیاسی و رشد فرهنگی در کل کشور یکسان و همسو نیست و در برخی از استان‌ها این مشکلات و چالش‌ها را داریم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این است که بار مسئولیت این فعالیت‌های سیاسی و حضور اجتماعی زنان در جامعه کامل بر دوش خود بانوان است و جامعه، دولتمردان و قانون چه کمکی به کم کردن بار مسئولیت‌های خانواده، تربیتی و روشنگری بانوان می‌کنند تا بانوان بتوانند بیشتر وقت خود را برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بگذارند.

بانوان نقش هدایتگری و روشنگری در جامعه دارند

کاتورانی در ادامه گفت: میزان اعتماد به بانوان در جامعه بسیار کم است یعنی این اعتماد در جامعه وجود ندارد که بتوان پست‌های کلیدی کشور و حتی استان را به بانوان واگذار کنند هر چند در این مبحث ما در قانون اساسی مشکلی نداریم یعنی زمینه برای حضور  بانوان، کاندیدا شدن، مشارکت اجتماعی وجود دارد اما باید یک بررسی کلی انجام شود که تا چه حد به بانوان اعتماد شده و چه میزان به بانوان بها داده شده است و چه میزان بستر این امر فراهم شده که بانوان بدون دغدغه فعالیت سیاسی داشته باشند.

وی افزود: امیدواریم در انتخابات پیش‌رو بانوان در راستای نقش روشنگری، هدایتگری و مشارکتی خود بتوانند زمینه هدایت خانواده‌های خود را فراهم کنند و در این دوره از انتخابات زمینه حضور بیشتر بانوان در مجلس فراهم شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر حساسیت موضوع انتخابات در کشور اظهار کرد: بانوان در خانواده و جامعه نقش روشنگری و هدایتگری دارند لذا بانوان با توجه به درک حساسیت انتخابات و نقش اثرگذار که هر فرد می‌تواند در آینده جامعه خود داشته باشد، این امر را در خانواده روشنگری کرده و اعضای خانواده را به سمت مشارکت در انتخابات سوق دهد.

انتهای پیام
captcha