پاسخ قرآن به کید دشمنان
کد خبر: 4206722
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
آیت‌الله دژکام تبیین کرد

پاسخ قرآن به کید دشمنان

نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری آیات سوره آل عمران، پاسخ قرآن کریم را در مقابل کید دشمنان اسلام برشمرد و گفت: طبق آیات این سوره مبارکه، مسلمانان باید در مقابل مکر دشمنان صبر و تقوا داشته باشند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، سوم فروردین‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به خصوص در بهار قرآن گفت: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در جمع ائمه جمعه بر آن تاکید داشتند، مسئله تقابل جمهوری اسلامی و جهان اسلام با کفر و شرک در سطح جهانی است.

وی در این زمینه آیات 186 و 120 سوره آل عمران را یادآور شد و افزود: خداوند در آیه 186 سوره آل عمران تأکید دارد که مسلمانان و پیروان قرآن درباره اموال و جان‌هایشان آزمایش خواهند شد و اهل کتاب که امروز همین صهیونیست‌های یهودی و مسیحی هستند و همچنین مشرکان، آزار زیادی به مسلمانان خواهند رساند.

امام جمعه شیراز بیان کرد: گاهی این ذهنیت در بعضی از افراد ساده‌پندار ایجاد می‌شود که خود ما این اذیت‌ها را درست می‌کنیم و اگر چنین نمی‌کردید این‌گونه نمی‌شد اما به یاد داریم که غربی‌ها می‌گفتند شما برجام یک را بپذیرید، مسئله حل می‌شود و در برجام دو و سه همه چیز درست می‌شود اما برجام یک را همان کسی که از جمعیت مشرکان و اهل کتاب بود و پای قرارداد را امضا کرده بود یک طرفه نقض کردند پس آن‌ها اذیت کرده و قرارداد را نقض کردند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: برخی می‌گفتند دیپلماسی در مقابل میدان قرار گرفته است اما خداوند هم تأکید دارد که چنین چیزی با مشرکین نخواهد شد و باید بدانیم که با دیپلماسی مسئله نخواهد شد.

وی با بیان اینکه راهکار این قضیه را خداوند در آیه 120 آل عمران بیان فرموده است، گفت: خداوند در این آیه تقابل جهان اسلام و کفر را روشن و واضح بیان می‌کند که نباید به سخنان جهان کفر دل ببندیم. این را باید بدانیم اگر اتفاق خوبی برای مسلمانان و ایرانیان رخ دهد، عزای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌‌ها است و نمی‌توانند این ملت‌ها را ببینند و اگر که یک سختی و مشکلی برای آنان پیش آید، خوشحال می‌شوند.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه خدا در قرآن فرموده است که گمان نکنید می‌توان این اتفاق را تغییر داد، ما سر دعوا هم نداشته باشیم آن‌ها این‌گونه هستند، گفت: سؤال اینجاست که در مقابل این دشمنی آشکار چه کنیم. این را باید به عنوان درس قرآنی خود داشته باشیم. خداوند در همین سوره سه مرتبه توصیه کرده است که اگر می‌خواهید مقابل کینه‌توزی دشمن بایستید، باید صبر کرده و تقوا پیشه کنید و این را در آیات 120، 125 و 186 سوره آل عمران بیان فرموده است.

وی در عین حال این نکته را یادآور شد که صبر برخی‌ها از روی لجبازی است و برای لجبازی مقاومت می‌کنند، اما صبر برای خدا کار کردن است، صبر ایستادگی است به امید اینکه خدا اجر می‌دهد. صبر مقاومت است، اما طبق دستور الهی و پای کار خدا ایستادن است و از این نوع رفتارهای لجبازانه نداریم و صبوری که خدا بپسندد مدنظر است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تقوا یعنی در داخل و خارج کشور مراعات کنیم و در روابط داخلی و خارجی‌ خود هیچ‌گاه خلاف دستور خدا انجام ندهیم، گفت: نتیجه داشتن صبر و تقوا طبق فرموده خداوند در قرآن این می‌شود که حیله کفار هیچ آسیبی به ما نمی‌رساند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه مؤمن باید تمرین تقوا و صبر کند تا بتواند در مقابل دشمن ایستادگی کند و این کار سخت و مهمی است، افزود: خداوند در آیه 125 سوره آل عمران تأکید می‌فرماید که اگر صبر کنید، خداوند شما را یاری می‌رساند پس باید صبر و تقوا را تمرین کنیم و نتیجه بگیریم که دشمن نمی‌تواند ضرری به ما بزند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود به در پیش‌ رو بودن سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره و خواستار برپایی جشن‌های باشکوهی در محافل، مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه شد و گفت: مانند سال‌های گذشته در روز 14 رمضان یعنی شب سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم جشنی در مسجد نصیرالملک برپا می‌شود.

اهمیت حفظ حرمت جشن‌های اهل بیت(ع)

وی در عین حال خواستار حفظ حرمت الهی در این مراسم جشن‌ها شد و افزود: جشن اهل بیت(ع) جشنی نیست که در آن معصیت شود و این را باید همه به خصوص جوان‌تر مدنظر داشته باشند تا مراسم جشن تبدیل به چیزی نشود که عدم رضایت امام زمان(عج) را به دنبال داشته باشد.

آیت‌الله دژکام همچنین به فرارسیدن سال نو و نامگذاری سال اشاره کرد و برخی از چالش‌های کشور را برشمرد و گفت: چالش اول مسئله تولید است؛ تولید در کشور به اندازه کافی نیست و تورم به این دلیل است که تولید خوب رخ نمی‌دهد.

وی چالش دوم را اشتغال دانست و افزود: جوانان می‌گویند کار مناسب نیست. یک تغییر در این یکی دو سال رخ داده و اینکه کسی می‌گوید من بیکارم برای این است که برخی از کارها را نخواسته انجام دهد اما فضای اشتغال مقداری متحول شده است گرچه باز هم باید بهتر شود. باید به سمت ایجاد کارهایی برویم که نیروی تخصصی در آن وجود دارد نه اینکه بگوییم هر کاری بود انجام دهد.

امام جمعه شیراز چالش سوم را مسئله بیمه و تأمین اجتماعی برشمرد و افزود: بسیاری از بازنشستگان می‌گویند مبلغی که دریافت می‌کنند کافی نیست و این مسئله باید به نحوی حل شود.

وی همچنین اهمیت مسئله مسکن را یادآور شد و گفت: این از چالش‌های سنگینی است که در چند سال اخیر با آن روبه‌رو بوده‌ایم و متأسفانه در برهه‌ای یک وزیر مسکن در پایان کارش گفت حتی یک مسکن هم در دوران وزارت خود نساخته است و این چالش است. امروز این چالش‌ها روی هم انباشته شده است و فعلا کمبود مسکن، گرانی مسکن و گرانی اجاره داریم و این‌ها چالش‌‌هایی است که مرتب درباره آن گفت‌وگو می‌شود.

درآمدها عادلانه تقسیم نمی‌شود

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه پنجم مسئله عدالت اقتصادی و مبارزه با فقر است، افزود: درآمدها در کشور ما عادلانه تقسیم نمی‌شود و یک عده فقیر هستند و یک عده هم بسیار درآمد دارند و ثروتمند هستند. برای این موضوع باید فکری شود، خدای متعال قوت و رزق و روزی فقرا را در مال ثروتمندان قرار داده است و باید به نحوی متعادل شود و این بحث عدالت اجتماعی است.

وی مسئله ششم را سبک زندگی اسلامی عنوان کرد و گفت: سبک زندگی از مسائلی است که در جامعه ما ابعاد مختلفی دارد. یکی بحث فرزندآوری است که کشور ما دارد پیر می‌شود، همچنین مسائل دیگر عفاف و حجاب و اسراف است که همه در سبک زندگی قرار می‌گیرد و اگر می‌خواهیم سبک زندگی اسلامی در کشور داشته باشیم، باید به این مسائل توجه کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ناکارآمدی نظام اداری را از دیگر چالش‌های کشور برشمرد و افزود: نظام اداری نمی‌تواند متناسب با نیاز مردم پاسخ دهد. بروکراسی و کاغذبازی‌ در محیط اداری ما به عنوان یک بیماری وجود دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اگر این هفت چالش را پشت سر هم تکرار کرده و نق بزنیم، چیزی درست نمی‌شود، گفت: نق زدن جای این جریان سیاسی را با آن جریان سیاسی عوض می‌کند و بعد ما انتظار تحول داریم. مسئله اینجاست که گلایه کردن به تنهایی به درد نمی‌خورد، باید با مشکلاتمان آشنا باشیم اما نباید در مشکلات مدام نق بزنیم.

وی بیان کرد: تفاوت‌ جریان‌های سیاسی در چیست؟ اینکه مشکلات و چالش‌های جامعه را بگویند که مثل هم هستند اما تفاوت در راه‌کارها و راه حل‌ها است و هر جریان سیاسی باید راهکار خودش برای حل مشکلات را ارائه دهد. برخی‌ها می‌گویند برای حل این مشکلات دست به دامن آمریکا شویم اما در این مسیر هرچه پیش‌ رویم، نتیجه بدتر می‌شود، مگر اینکه خودمان کاری کنیم و باید از این رفتارهای ساده و ساده‌پندارانه دست برداریم و دنبال راهکار باشیم.

ضرورت میدان‌داری دانشگاه و حوزه در حل چالش‌های کشور

امام جمعه شیراز اظهار کرد: اینکه می‌گوییم در اینجا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید میدان‌داری کنند، به دلیل آن است که توقع مردم از اهل علم و کارشناسان این است که راهکار ارائه دهند و راهکار علمی باید عملیاتی شود تا مشکل مردم حل شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ادعای دولت سیزدهم از روزی که آمده این است و تلاش‌هایی که کرده در این راستا بوده که مسئله را حل کند، گفت: در جلسه اخیر مجلس خبرگان، رئیس جمهور تأکید کرد برای اینکه دوباره رای بیاورم کار نمی‌کنم بلکه برای حل مسئله کشور کار می‌کنم یعنی مسئله کشور این‌طور نیست که بگوییم تیم ما رأی بیاورد و این حرف معلوم است که از روی دلسوزی زده می‌شود. بنابراین بی‌انصافی است که این نگاه را نگویم و نخواهم که از این نگاه حمایت شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر دلسوز کشور هستیم باید به فکر حل مسئله باشیم و امروز دولت می‌گوید به فکر حل مسئله است، افزود: برای حل مسئله باید تحول در نظام اداری رخ دهد و این را هم رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که تحول یعنی ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی در تمام بخش‌های اداری کشور.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اداره‌ای که بخواهد با سازماندهی 60 سال پیش برای کشور مسئله حل کند، قطعاً نمی‌تواند، گفت: تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب در همه بخش‌‌های حکمرانی نیاز است و باید رخ دهد وگرنه همین جا که هستیم خواهیم ماند. بدنه اداری با این شکل نمی‌تواند این مشکلاتی را که شمردیم، حل کند و این خواست رهبر معظم است.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: برای اینکه این قضیه واقعیت پیدا کند دولت سند تحول دولت مردمی را برای ایران قوی نوشته است. اگر ایران قوی می‌خواهیم باید تحول پیدا کند که سندش هم نوشته شده است. سند این تحول در فضای مجازی هست و می‌توان آن را جست‌وجو کرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر کمک مردم به دولت نباشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد، گفت: کسانی که دلشان برای انقلاب، شهدا و زحمات کشیده شده می‌سوزد، باید این رویکرد حمایت از دولت برای حل مسئله کشور را دنبال کنند چنانچه در شعار امسال هم بر مشارکت مردم تأکید شده است. اگر می‌خواهیم تحول رخ دهد همه باید در بخش اقتصاد و تولید و فرهنگی مشارکت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha