سفره متنعم فعالیت قرآنی را متنوع کنیم
کد خبر: 4207404
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شد

سفره متنعم فعالیت قرآنی را متنوع کنیم

در نشست شورای توسعه قرآنی تأکید شد: اگر توسعه قرآن را عمومی کنیم، عموم مردم از آن استقبال می‌کنند و اگر جریان قرآن را با نوآوری گره بزنیم ظرفیت‌های فراوانی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی عصر امروز 8 فروردین در محل سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: امروز می‌شود یک همگرایی را در خدمت به قرآن و ترویج معارف قرآنی با محوریت مردم و حمایت مراکز حاکمیتی مشاهده کرد. در دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری ایشان نکات روشنی درباره اهتمام به تفسیر و تدبر و توجه به آیات قرآن برای حل مشکلات بیان فرمودند. بعد از دیدار نیز ضمن بیاناتی به تشویق طرح قرآنی زندگی با آیات پرداختند.

ضرورت متنوع‌سازی فعالیت‌های قرآنی برای استفاده عموم

وی افزود: ما جلسه گذشته را خدمت رئیس جمهور بودیم و ایشان با آنچه در جلسه مطرح شد اظهار موافقت کردند. به نظر می‌آید این روند که جلسه اول سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد و جلسه دوم در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود اتفاق خوبی است و ما باید این فرصت را جدی بگیریم و امیدمان این است که بتوانیم مطالبات رهبری را محقق کنیم. در ماه مبارک رمضان یک مرکز نظرسنجی، یک کار نظرسنجی برای طرح زندگی با آیه‌ها انجام دادند و مطالب جالبی از این نظرسنجی به دست آمد. از باب نمونه مثالی عرض کنم؛ مثلا ۷۵ درصد مردم که به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند با یک تفاوتی، اینکه از قرآن محفوظات زیادی در خاطر ندارند و قرآن حفظ نکردند احساس خسارت داشتند که این امر تشنگی جامعه نسبت به قرآن را حکایت می‌کند. نکته جالب دیگر اینکه در میان کسانی که در مدار فعالیت‌های قرآنی بودند سهم مساجد بیش از چیزی بود که توقع داشتیم یا درصد زیادی از مسیر جلسات خانگی به این مسیر علاقه‌مند شدند که این اطلاعات می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های ما اثرگذار باشد.

وی ضمن اظهار خرسندی از برگزاری برنامه‌های قرآنی در کشور از جمله برنامه محفل و تجمع قرآنیان در استادیوم آزادی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه خوف این را داشتیم در این تجمع استقبال زیادی نسبت به‌ تلاوت قرآن صورت نگیرد ولی ما سه تلاوت کامل شنیدیم و این برنامه فقط نامش قرآنی نبود بلکه واقعا قرآنی بود و همه حاضران قرآن به دست آمده بودند. خب این مسئله خیلی شیرین بود. شاید ما در کشورمان چنین محفلی کمتر داشتیم و توفیق خوبی بود و حتی تعدادی از حاضران بیرون ورزشگاه مانده بودند. برای روز قدس هم جامعه قرآنی باید یک فراخوان خوب بدهد و در این زمینه پرچمدار باشد.

ضرورت متنوع‌سازی فعالیت‌های قرآنی برای استفاده عموم

استقبال مردم از نمایشگاه بیش از توقع بود

در ادامه نشست محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اهتمام ما این است شورای توسعه بدرخشد و آن را تقویت کنیم. امسال کارهای نمایشگاه خیلی خوب بوده است و استقبال مردم از نمایشگاه خیلی بیش از توقع ما بوده است. همچنین تنوع نشست‌ها خیلی خوب است و ما امسال از ۲۶ کشور مهمان داریم. بخش بین الملل فوق العاده خوب است. این بخش سال‌های قبل خیلی نحیف بود ولی امسال کارهای خوبی ارائه شد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌ها این است که ۹ هنرمند از ۹ کشور آیات مقاومت را نوشتند که امشب رونمایی می‌شود. همچنین دیشب جشن ازدواج داشتیم که در آن ۲۰ زوج مراسم عقدشان برگزار شد. آقای خامه‌یار که رایزن فرهنگی ما در لبنان بودند یک بار به بنده گفتند من ۱۰۰ اثر از اندیشمندان مسیحی درباره ائمه شناسایی کردم. بنده نیز پیگیر این کار شدم و دیشب هفت اثر را رونمایی کردیم. ۲۰ مورد هم تا پایان ماه رمضان چاپ می‌شود و این کار بسیار خوب و فاخری است.

در ادامه جلسه مصطفی زمانیان؛ رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری صحبت کرد و گفت: ما در مرکز بررسی‌ها در ۵ ماه گذشته که توفیق خدمت داشتیم دنبال یک سؤال بودیم و آن اینکه اگر قرار است در این مرکز یک کار انجام بدهیم آن یک کار چیست. یک پروژه را برای این دوره مرکز انتخاب کردم و نام آن «امید و اعتماد» است. مهمترین مسئله در کشور ما ضعف در امیدآفرینی و از دست دادن اعتماد است. تصور برخی این است که حل مسائل کشور امید ایجاد می‌کند ولی مقام معظم رهبری امید را ریشه حل مشکلات کشور می‌دانند.

ضرورت متنوع‌سازی فعالیت‌های قرآنی برای استفاده عموم

زمانیان در ادامه گفت: با این مقدمه سه نکته را عرض می‌کنم؛ وقتی از مفهوم مشارکت مردم صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم زمانی مشارکت تحقق پیدا می‌کند که الزامات تحقق آن را فراهم کرده باشیم. در این رابطه چند الزام وجود دارد؛ نخست آنکه با نگاه واقع‌بینانه بررسی کنیم محصولات شورای توسعه چند درصد مردم را پوشش می‌دهد. در انتخابات اخیر 60 درصد مردم در انتخابات مشارکت نداشتند. ما باید ببینیم چگونه می‌توانیم قلب این ۶۰ درصد را با قرآن گره بزنیم و آنها را به دامن انقلاب برگردانیم. این سوال، سوال مهمی است که ما چه نسبتی با این ۶۰ درصد برقرار کنیم. برنامه محفل نشان داد اگر توسعه قرآن را عمومی کنیم عموم مردم از آن استقبال می‌کنند. در برنامه محفل ما فقط قرآن را با نشاط گره زدیم. اگر جریان قرآن را با نوآوری گره بزنیم چه ظرفیتی ایجاد می‌کند. خواهش من این است که سفره متنعم فعالیت قرآنی را متنوع کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اقتضای دیگر توسعه فعالیت‌های قرآنی تا مردم را پای کار بیاوریم و در عرصه تولید فعالیت کنند ایجاد یک بستر جدید است. زمانی می‌توانیم مردم را در زنجیره تولید بیاوریم که اکوسیستم مشارکت مردم را فراهم کنیم. نکته آخر اینکه جریان توسعه زمانی کارآمد است که به مسائل اولویت‌دار کشور بپردازد. زمانی کارآمدی فعالیت‌های قرآنی به جامعه ثابت می‌شود گه برای مسائل روز کشور مثل امید، هویت و ... حرفی برای گفتن داشته باشیم.
متاسفانه ما برای خودمان برنامه تولید می‌کنیم، برای خودمان مسابقه می‌گذاریم و این اکوسیستم محدود نمی‌تواند حل مسائل واقعی کشور را کند.

ضرورت تاسیس مرکز ترجمه قرآن

در ادامه این نشست شبیر فیروزیان؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت تاسیس مرکز ترجمه قرآن سخن گفت و اظهار کرد: اساسی‌ترین مسئله این است برای ترجمه قرآن نیاز به سازماندهی داریم، نیاز به جایی که متولی این امر باشد. الآن کارهایی که برای ترجمه قرآن به ‌وزارت ارشاد می‌آید به معاونت قرآن می‌آید و توسط کارشناسان بررسی می‌شود. عقیده بنده بر این است که مسئله ترجمه نیاز به تمهید بیشتری دارد و نیازمند نظم‌بخشی بیشتر است.

ضرورت متنوع‌سازی فعالیت‌های قرآنی برای استفاده عموم

وی افزود: با این حال چند نگرانی در این زمینه وجود داشت که برخی وجهی ندارد و برخی دیگر قابل رفع است. یک نگرانی این بود که اکنون مرکز «ترجمان وحی» وجود دارد که همین کار را می‌کند. این در حالی است که مرکز ترجمان وحی یک موسسه است و مرکز حاکمیتی نیست‌. یک نگرانی دیگر پیرامون ایجاد یک ساختار دولتی جدید بود در حالی که این مرکز چیز گسترده و عریض و طویلی نیست و با چالش منابع مالی و انسانی مواجه نخواهد شد و از طرفی ضرورت دارد برای ترجمه یک مرجع واحد داشته باشیم.

در ادامه این جلسه رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اهتمام وزارتخانه به انجام فعالیت‌های قرآنی تصریح کرد: ما دو برنامه قرآنی در پیش داریم؛ یکی محفل قرآنی بین المللی با حضور دانش آموزان کشورهای مختلف است و دیگری مراسم افطاری دانش‌آموزان نخبگان سراسر کشور. درباره مسئله ترجمه قرآن ضرورت این امر روشن است ولی در این زمینه یک نگرانی وجود دارد. در ضمن اینکه یک گروه علمی در این زمینه سیاست‌گذاری کند امر خوبی است ولی ایجاد یک ساختار جدید بعد از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب محل تامل است و باید احتیاط کنیم. ضمنا بنده نسبت به اساسنامه نکاتی دارم و باید روند تایید یک ترجمه در این مرکز کامل تعیین شود.

ضرورت متنوع‌سازی فعالیت‌های قرآنی برای استفاده عموم

 

در ادامه جلسه محمدمهدی اسماعیلی درباره تاسیس مرکز ترجمه قرآن اظهار کرد: چون بحث تنظیم‌گری است یک موسسه نمی‌تواند این کار را کند و کار دولت است. پیشنهاد من این است عنوانش را در یکی از ادارات کل وزارتخانه بیاوریم چون اساسا تنظیم‌گری با معاونت است، تولید با مراکز و موسسات است. ما می‌توانیم یکسری پست‌ها را برگردانیم و از بستر خودمان برای این مسئله استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۰۴:۵۸
0
0
قابل توجه وزیر محترم آموزش و پرورش :
طرح مسطورا باید برابر با آیین نامه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش به تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و نیز تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

مصوبات کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنای قانونی ندارد.

متاسفانه در دهه اخیر کلیه طرح های حفظ قرآن، اتقان و ... هیچ یک این مراحل را طی نکرده اند.
captcha