حجتالاسلام عباس دهقان، مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، گفت: در آموزههای دینی یأس و ناامیدی به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است و ناامیدی از رحمت خدا از جمله معاصی بهشمار رفته و به تعبیر قرآن در آیه 87 سوره یوسف «لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ جز گروه کافران کسى از رحمت خدا نومید نمىشود» زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت خدا نومید نمىشود.
وی افزود: در مکتب تشیع انتظار به موعود نوعی عشق ورزیدن به عدالت بوده و مجری آن است که انسان را به تزکیه و اصلاح درون خویش سوق میدهد که این امر خود یک فرج است و این انتظار در مکتب شیعه سرچشمه تحرک، ایثار و قیام است.
حجتالاسلام دهقان گفت: اهمیت توجه به امیدواری و اجتناب از یأس و ناامیدی، اصلی غیرقابل انکار است البته برای به دست آوردن آن، آرمانی اصیل و نگاهی به آینده میخواهد که بتوان از آن بهره جست و به آن دل بست.
رئیس عقیدتی فرماندهی مرزبانی کرمانشاه با اشاره به اینکه مسئله مهدویت و انتظار میتواند اعتقادآور باشد، تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) در روایتی می فرمایند: انتظرو الفرج و لا تباسوا من روح الله فان احب الاعمال الی الله عزوجل انتظار الفرج؛ در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید زیرا دوست داشتنیترین اعمال نزد خدا انتظار فرج است.
انتظار فرج، رویکردهای غیر دینی را نیز شامل میشود
این مدرس دانشگاه گفت: البته انتظار در همه مکاتب دینی قبل از اسلام نیز مطرح بوده و حتی رویکردهای غیر دینی را شامل میشود چنان که راسل در این باب میگوید، انتظار تنها به ادیان تعلق ندارد بلکه مکاتب و مذاهب نیز انتظار ظهور نجاتبخش که عدل را بگستراند و عدالت را تحقق بخشد، میکشند.
حجتالاسلام دهقان تصریح کرد: انتظار و امید دو مقوله همراه و همگام با هم بوده و انسان بدون امید، وجودی بدون حرکت و رو به اضمحلال خواهد بود، نبی مکرم اسلام(ص) امید را مایه رحمت امت خود شمرده است اگرچه مسئله انتظار در همه ادیان وجود دارد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: انتظار به نوعی دعوت به عدم پذیرش باطل و نرفتن زیربار ظلم و ستم است و این به اعتقاد شیعه به بروز انقلابهای سیاسی و حرکتها و قیامهای فراوان علیه ظلم تبدیل شده است.
حجتالاسلام دهقان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران بهعنوان حرکتی که اولین حکومت اسلامی را در عصر غیبت بنا نهاد، نتیجه این تفکر است و نکته قابل توجه اینکه در منابع روایی ذکر شده، حضرت مهدی(عج) بعد از یک نهضت مقدماتی ظهور میکند و زمینهساز حکومت آن حضرت، ایرانیان هستند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مرحله اول نهضت آنان توسط مردی از قم است، افزود: از امام کاظم(ع) روایت شده، مردی از قم مردم را بهسوی خدا دعوت میکند و افرادی گرد او جمع میشوند که قلبشان چون پارههای آهن ستبر است و تندبادهای حوادث آنان را نمیلغزاند، از جنگ خسته نمیشوند و اعتماد آنان برخداست.
وی در پایان تصریح کرد: در مرحله دوم نهضت، به خروج دو شخصیت مهم از ایران اشاره شده که سیدخراسانی و شعیب بن صالح نام دارند؛ بنا بر این روایات، ایرانیان هم زمینهساز ظهور هستند و هم در استمرار آن نقش دارند.