کد خبر: 3584789
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

«هفت سین قرآنی»

گروه معارف: علامه مجلسی: «اگر در موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن‌کریم که با حرف سین شروع می‌شود بخوانید از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می‌شوید».

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، این ندای روح‌افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا، چنان روح انسان را در خود غرق می‌کند و به او لذت، شادی و معنویت می‌بخشد، که به هیچ نعمتی برابر نیست.
آری شنیدن ندای محبوب، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف سر تا پای بهشتیان را غرق سرور می‌کند، که یک لحظه آن برتمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد، از پیامبراکرم(ص) روایت شده: «درهمان حال که بهشتیان غرق در نعمت‌های بهشتی هستند نوری بر بالای سرایشان آشکار می‌شود؛ نور لطف خداوند که برآن‌ها پرتو افکنده است. پس ندایی بر می‌خیزد که «سلام بر شما ای بهشتیان» نظرلطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می‌کند که از همه چیز او غافل می‌شوند، و همه نعمت‌های بهشتی را درآن حال به دست فراموشی می‌سپارند.
هفت سین قرآنی، هفت آیه از قرآن
هفت سین قرآنی هفت آیه از قرآن است که با سلام شروع شده است:
سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم( یس/۵۸)
«از جانب پروردگار ی مهربان به آنان سلام گفته می‌شود»؛ این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا، چنان روح انسان را در خود غرق می‌کند و به او لذت، شادی و معنویت می‌بخشد، که با هیچ نعمتی برابر نیست، آری شنیدن ندای محبوب، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف، سرتا پای بهشتیان را غرق سرور می‌کند، که یک لحظه آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد.
سلامٌ علی نوح فی العالمین( صافات/۷۹)
«درود بر نوح در میان جهانیان»؛ چه افتخاری از این برتر و بالاتر که خداوند بر حضرت نوح(ع) سلام می‌فرستد، سلامی که در میان جهان و جهانیان باقی می‌ماند و تا دامنه قیامت گسترده می‌شود، سلام خدا توأم با ثناء جمیل و ذکر خیر بندگانش در قرآن کریم؛ کمتر سلامی به این گستردگی و وسعت درباره کسی دیده می‌شود، به خصوص اینکه لفظ «العالمین» معنی وسیعی دارد که نه تنها همه انسان‌ها، بلکه عوالم فرشتگان و ملکوتیان را نیز در برمی‌گیرد.
سلامٌ علی اِبراهیم( صافات/۱۰۹)
«درود بر ابراهیم»؛ در آیات پیش از این آیه، به چگونگی بشارت دادن فرزندی بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهیم، و جریان دستور ذبح اسماعیل - فرزند ایشان - و تسلیم بودن هر دوی آنها بر این امر به میان آمده است که پس از یاد آوری این قضایا، خداوند می‌فرماید: سلام بر ابراهیم آن بنده مخلص و پاک باد.
سلامُ عَلی موُسی و هارون(صافات/۱۲۰)
«درود بر موسی و هارون»؛ در آیات پیش از این آیه، خداوند ضمن آیاتی، جریانات حضرت موسی و هارون را نقل می‌فرماید» ما این دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهایی بخشیدیم.( صافات/۱۱۵)
ما آن‌ها را یاری کردیم تا آن‎‌ها بر دشمنان نیرومند خود پیروز شدند(صافات/۱۱۶)
ما به آن دو، کتاب آشکار دادیم( صافات/۱۱۷)
ما آن دو را به راه راست هدایت نمودیم( صافات/۱۱۸)
ما ذکر و یاد خیر آن‌ها را در اقوام بعد باقی و برقرار ساختیم( صافات/۱۱۹)
و بعد از یادآوری موارد فوق خداوند بر آن دو سلام می‌رساند«سلامی از ناحیه پرودگار بزرگ و مهربان»؛ سلامی که رمز سلامت در دین و ایمان در اعتقاد و مکتب، و در خط و مذهب است. سلامی که بیانگر نجات و امنیت از مجازات و عذاب این جهان و آن جهان است.
سلامُ علی آلِ یاسین( صافات/۱۳۰)
«درود بر پیروان الیاس»؛ خداوند می‌فرماید: ما نام نیک الیاس را در میان امت‌های بعد جاودان کردیم.( صافات /۱۲۹)
امت‌های دیگر، زحمات این انبیاء بزرگ( الیاس و سلاله او ) را که در پاسداری خط توحید، و آبیاری بذر ایمان منتهای تلاش و کوشش را به عمل آوردند، هرگز فراموش نخواهند کرد، و تا دنیا برقرار است یاد و مکتب این بزرگ مردان فداکار زنده و جاویدان است.
تعبیر به «ال یاسین» به جای «الیاس» یا به خاطر این است که ال یاسین لغتی در واژه «الیاس» بوده و هر دو به یک معنی است، و یا اشاره به الیاس و پیروان او است که به صورت جمعی آمده است.
سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ(رعد/۲۴)
سلام بر شما به خاطر آن همه شکیبایی که ورزیده اید سرای آخرت چه سرایی نیکوست.
سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفَجر( قدر/۵)
«آن شب تا دم صبح، صلح و سلام است»؛ این آیه، در توصیف شب قدر است. آن شبی است که قرآن در آن نازل شده و عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است، خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‌شود و رحمت خاص الهی شامل بندگان می‌گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل می‌گردند.
captcha