چند نکته دینی از اهل‌بیت(ع) برای برخورد با کارگران روزه‌دار
کد خبر: 3965647
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

چند نکته دینی از اهل‌بیت(ع) برای برخورد با کارگران روزه‌دار

گاهی در برخورد مدیران و کارفرمایان با زیردستان رعایت برخی ارزش‌های انسانی به ویژه در ماه‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان توصیه‌هایی شده که به ذکر چند نکته دینی از اهل‌بیت(ع) برای با برخورد با کارگران و کارمندان روزه‌دار می‌پردازیم.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، مهم‌ترین عامل اثرگذاری در رشد و بالندگی هر جامعه، کار و تلاش افرادی است که از آن‌ها به عنوان قشر کارگری یاد می‌کنیم که در عرصه اقتصادی و صنعت جامعه نقشی بسزا دارند براین اساس و با توجه به اهمیت این حرفه شریف این چرخه باید از نشاط و پویایی بالایی برخوردار باشد به این دلیل دین مبین اسلام به این مسئله بسیار حساس و مهم پرداخته است لذا در این مطلب به برخی از اصول که باید برای حفظ شأن کارگران از سوی متولیان امر و کارفرمایان رعایت شود به ویژه در برخی ماه‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان براساس سیره پیامبر و اهل‌بیت(ع) می‌پردازیم.

سبک کردن کار برای مستخدمان و کارگران

خداوند در ماه رمضان در‌های رحمت را به روی خلق گشوده و هر کس به فراخور معرفت و ظرفیت وجودی‌اش از این فرصت بی‌بدیل بهره می‌گیرد در این میان یکی از آدابی که کارفرمایان باید در قبال کارگر رعایت کنند به ویژه در ماه مبارک رمضان رعایت آدابی است که باعث آرامش خاطر کارگر می‌شود. پیامبر(ص) فرمودند: «هرکس در این ماه کار غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، خدا در قیامت حساب او را آسان کند» که این فرموده از پیامبر گرامی اسلام به اهمیت ارتباط با یکدیگر اشاره دارد.

فروتنی و نرم‌خویی با کارگران و زیردستان

از دیگر آداب اخلاقی که به ویژه در ماه رمضان باید رعایت شود رعایت تواضع و نرم‌خویی در قبال دیگران به خصوص زیردستان و کارگران است که این خصلت از خصلت‌های مردان مؤمن و آزاده است. امیرالمؤمنین(ع) در اهمیت این خصلت فرمودند: «أَشْرَفُ الْخَلَائِقِ التَّوَاضُعُ وَ الْحِلْمُ وَ لِینُ الْجَانِبِ؛ شریف‌ترین اخلاق، تواضع، بردباری و نرم‌خویی است» و (عیون الحکم، ص ۱۱۵)

پرداخت به موقع دستمزد و پیش از کار

از دیگر آدابی که باید در قبال کارگران رعایت شود، تعیین دستمزد یا پرداخت اُجرت پیش از شروع کار است که این عمل موجب آرامش خاطر کارگر می‌شود.

سلیمان جعفری می‌گوید: «به همراه امام رضا(ع) وارد منزل ایشان شدم، حضرت دیدند غلامانشان مشول گلکاری هستند و کارگر سیاه چهره‌ای با آن‌ها مشغول کار است حضرت پرسیدند: «این شخص کیست» غلامان گفتند: «او را آورده‌ایم تا در انجام این کار به ما کمک کند.» حضرت فرمود: «آیا مزد او را تعیین کرده‌اید» گفتند: «نه، ما هر چه به او بدهیم، راضی است.» حضرت با حالتی خشمگین فرمود: «آخر من چندین بار آن‌ها را از چنین کاری منع کرده‌ام که به هیچ کس کاری ندهند، مگر اینکه ابتدا مزد و اُجرت او را تعیین کنند.‌ای سلیمان! بدان اگر کارگری برای تو کاری کرد بدون تعیین اُجرت، غالباً چنین است که اگر سه برابر اُجرتش را هم به او بدهی باز گمان می‌کند کم داده‌ای، اما اگر مزد او را تعیین کردی، اگر همان مقدار هم بدهی از تو سپاسگزار است و اگر کمی بیشتر از آن بدهی، می‌فهمد به او زیادی هم داده‌ای». امام رضا(ع) در این روایت به زیبایی حکمت علمی و اخلاقی تعیین اُجرت به کارگر را بیان فرمودند.

در پایان بدانیم که نحوه برخورد مناسب با کارگر یا کارمند در محیط کار از سوی مدیر و یا کارفرما زمینه‌ساز رونق در بسیاری از جهات خواهد بود. براساس سیره نبوی(ص) در می‌یابیم که حضرت به عنوان سیدالبشر و برترین مدیر عالم با زیردستان و کارگران به نحو احسنت رفتار می‌کردند. باشد که این نکات به ویژه در ماه‌های خاص مثل ماه مبارک رمضان سرلوحه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha