پنجمین نشست «تدبر در نهج‌البلاغه» در کرمانشاه برگزار شد
کد خبر: 3970668
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

پنجمین نشست «تدبر در نهج‌البلاغه» در کرمانشاه برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تدبر در نهج‌البلاغه به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تدبر در نهج‌البلاغه امروز، ۱۹ اردیبهشت‌ماه به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه با موضوع «قاعده زرین» در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه در فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست رضا کریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اظهار کرد: قاعده زرین یا قاعده طلایی «Golden rule» قاعده‌ای اخلاقی است که صورت مشهور آن می‌گوید: «آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند». این قاعده در ادیان و مکاتب گوناگون اخلاقی آمده است و فهم و برداشت از این قاعده یکسان نیست و بحث و چالش‌هایی در این زمینه مطرح است.

وی افزود: در احادیث این قاعده بیان شده است، اما متن کامل‌تر این قاعده را از منظر اسلامی می‌توان در نهج‌البلاغه دید که قبل از بیان توصیه اخلاقی، سخن بر سر این است که نفس را میزان قرار بده.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد کلیت و سیاق نامه ۳۱ نهج‌البلاغه بتواند به درک عمیق‌تر این قاعده کمک کند. نوعی سلوک در این نامه است که می‌توان نام آن را «قاعده تفرد» گذاشت. اولین نتیجه‌ای که از این شخصی‌سازی نفس در قاعده زرین به دست می‌آید این است که انسان بیش از وسع و علم خود به دیگران نپردازد.

کریمی با بیان اینکه سه اشکال وارد شده بر این قاعده مطرح شده و پاسخ‌های لازم نیز به شیوه مختصر تبیین و توضیح داده شده، گفت: در قرآن و حدیث نفس گاه ممدوح است و گاه مذموم به‌عنوان نمونه در نهج‌البلاغه در یکجا نفس میزان است و در جایی دیگر مظنون. برای جمع بین این دو تعبیر از نفس باید گفت. خلاف میل نفس عمل کردن سبب می‌شود که نفس در جای خود بماند. میزان بودن نفس به معنای اطاعت از میل او نیست. نفس اگر تابع قلب باشد میزان است، ولی اگر تابع شهوت باشد خودش نیست بلکه خودش را تحقیر کرده است.

یادآور می‌شود، سلسله نشست‌های تدبر در نهج‌البلاغه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به‌مناسبت ماه مبارک رمضان از ۱۵ رمضان آغاز و تا پایان این ماه با سخنرانی و گفتمان تدبر در نهج‌البلاغه با همکاری مشترک اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، خانه اندیشه حوزه هنری، مرکز مدیدیت حوزه‌های علمیه کرمانشاه، انتشارات بنیان مرصوص، بسیج دانشجویی استان و حوزه علمیه خواهران استان در فضای مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای اطلاع از جدول برنامه‌ها و جزئیات محتوای نشست‌ها و دریافت لینک حضور در نشست می‌توانند به آدرس @khanehyeandishe در شبکه اجتماعی ایتا مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha