کتاب و کتابخوانی زیربنای توسعه فرهنگی است
کد خبر: 4008683
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

کتاب و کتابخوانی زیربنای توسعه فرهنگی است

فرماندار صحنه با اشاره به اینکه مصوبات جلسات انجمن کتابخانه‌ها یک قانون است و باید توسط دستگاه مجری که مصوبه برعهده آن قرار دارد اجرایی شود، گفت: کتاب و کتابخوانی زیربنای توسعه فرهنگی است و اگر ما بخواهیم این امر را با عدم تأمین اعتبار دست کم بگیریم به فرهنگ عمومی ظلم کرده‌ایم.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان صحنه به ریاست فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برگزار شد.

در این نشست بساطعلی نیازی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان صحنه به ارائه گزارش از فعالیت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان پرداخت و گفت: کتابخوانی از عوامل توسعه هر منطقه است و هر خانواده باید برای ارتقای فرهنگ مطالعه تلاش کند.

وی افزود: ترویج فرهنگ مطالعه موجب رشد و توسعه جامعه خواهد شد و کتابخانه‌ها از عوامل محرک فرهنگ و اجتماعی‌اند و باید به آن‌ها توجه بیشتری شود.

نیازی اظهار کرد: نسبت به ترویج، تقویت و تعمیق مسأله کتاب و مطالعه تأکید داریم و معتقدیم گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی از ضرورت‌های جامعه امروز است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان صحنه تصریح کرد: از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی بالا بودن میزان مطالعه و کتابخوانی است.

در ادامه علیرضا حیدری، فرماندار صحنه اظهار کرد: مصوبات جلسات انجمن کتابخانه‌ها یک قانون است و باید توسط دستگاه مجری که مصوبه بر عهده آن قرار دارد اجرای شود، لذا کتاب و کتابخوانی زیربنای اوسعه فرهنگی است و اگر ما بخواهیم این امر را با عدم تأمین اعتبار دست کم بگیریم به فرهنگ عمومی ظلم کرده‌ایم.

وی گفت: توسعه فرهنگی تنها با کتابخوانی شروع می‌شود و جامعه‌ای که نتواند نسل جوان خود را با کتاب مأنوس کند نباید انتظار پیشرفت آن را داشت.

حیدری تصریح کرد: اکنون شبکه‌های مجازی برنامه‌ها و تولیداتی که در اختیار نسل کنونی ما قرار می‌دهند آثار مفیدی نیست بر این مبنا ما به عنوان یک کشور اسلامی الگو داریم و باید از کتاب آسمانی الگو بگیریم و برای نسل جوان برنامه‌سازی کنیم.

فرماندار صحنه با اشاره به اینکه اعتبار کتابخانه‌های عمومی محدود است و قانونگذار برای اینکه بتواند نیاز‌های جاری و مالی این نهاد را تأمین کند درصد ناچیزی از اعتبارات شهرداری را برای این امر قرار داده، بیان کرد: گوتاهی شهرداری‌ها در پرداخت نیم درصد سهم کتابخناه‌ها کوتاهی در امر توسعه فرهنگی است.

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه نیز در این نشست، افزود: برگزاری منظم جلسات انجمن در شهرستان‌ها برای توسعه فرهنگی در زمینه کتابخانه‌ها بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: باید تمام برنامه‌ها و تغییرات مفید در این زمینه در جلسات انجمن مصوب شده و برای اجرایی شدن این مصوبات دستگاه‌های مربوطه اهتمام ویژه داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: شهرستان صحنه دارای ۶ باب نهادی و یک باب مشارکتی و حدود ۷۵ هزار جلد کتاب در این کتابخانه‌ها است.

حسنی‌خونسار با اشاره به برگزاری جشنواره رضوی و آمار شرکت‌کنندگان در این جشنواره از شهرستان صحنه، اظهار کرد: سال گذشته ۲۷ هزار نفر در این جشنواره شرکت داشتند که از این تعداد ۱۵۰۰ نفر از شهرستان صحنه شرکت‌کننده داشتیم.

وی بیان کرد: یازدهمین جشنواره رضوی تا پایان آذرماه سال‌جاری تمدید شده و برای کارکنان اداراتی که شرکت‌کننده این جشنواره باشند ۲۸ ساعت آموزش دولتی لحاظ می‌شود.

یادآور می‌شود، در پایان این جلسه اعضای حقیقی و حقوقی انجن هر یک به بیان نظرات و انتقادات خود در خصوص رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی در شهرستان پرداختند.

انتهای پیام
captcha