کارگرانی که صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند
کد خبر: 4056783
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

کارگرانی که صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند

وضعیت امروز اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در حد سرسام‌آوری هستیم که خود جای بحث کارشناسی مفصلی دارد. موضوع فقر اجتماعی زنگ خطری است که با دور جدید گرانی‌ها به صدا درآمده و پرده از رنگ رخساره مردم برداشته است که با سیلی صورتشان را سرخ نگاه می‌دارند و امروز سر درونشان نمایان شده است.

تورم و گرانیچند سالی است که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را کلافه کرده است، اما طی چند روز گذشته با اعلام نرخ واقعی اجناس به مردم این کلافگی و سردرگمی به حد اعلای خود رسیده تا جایی که برخی از مردم نظرات متفاوتی برای این موضوع ارائه می‌دهند و می‌گویند این‌قدر با مشکلات متفاوت درگیریم که حتی توان آن را نداریم که به مسئولان شکایتمان را برسانیم و بگوییم تا کجا این موضوع ادامه دارد و برخی دیگر با اشاره به وضعیت امروز اقتصادی کشور و افزایش قیمت‌ها در حد سرسام‌آور به موضوع فقر اجتماعی که زنگ خطری است که با دور جدید گرانی‌ها به صدا درآمده می‌پردازند و می‌گویند امروز پرده از رنگ رخساره مردم برداشته شده که با سیلی صورتشان را سرخ نگاه می‌داشتند و سر درونشان نمایان شده است.

بهاره بهمنی، کارشناس اقتصادی با توضیح درخصوص موضوع اصلی این گزارش که طبعات گرانی‌های اخیر و موضوع فقر در جامعه است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از کرمانشاه، گفت: باید دید که اصلاح قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی به کجا می‌انجامد و به قول معروف سرانجام این کار به کجا ختم خواهد شد که باید در این خصوص صبر کنیم.

وی افزود: فقر نسبی، فقر مطلق و فلاکت درجات متعدد فقر هستند که منشأ آن مشکلات اقتصادی است که برای مدیریت و رفع آن باید تلاش کرد وگرنه باید نگران روزی بود که تحمل این فقر برای مردم سخت شود.

بهمنی درخصوص طرح آزادسازی قیمت‌ها و ابعاد آن، اظهار کرد: یکی از تبعات این طرح شاید تخریب معیشتی باشد که با شوک وارده به بازار نظم اقتصاد را درهم بریزد. امسال قیمت ارز در قانون ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده و این اقدام پایه تمام سیاست‌های تعدیلی است که بدون شک بر تمام ابعاد سبد معیشت مردم اثرات عمیق خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوعی که به آن اشاره داشتید منجر به کوچک شدن سبد معیشتی خانوار یا کمک به آن خواهد بود، گفت: ببینید باید به این موضوع با دید باز نگاه کنیم و اصولاً نباید به این‌گونه سؤالات مقطعی و باری به هر جهت پاسخ داد و در این رابطه مثالی برایتان می‌زنم و آن اینکه امروز یک حلب روغن چهار کیلویی، ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، آیا این نرخ تنها برای همان حلب روغن است و تأثیری بر روی نرخ اجناس دیگر نخواهد داشت به هر حال از دید من سفره و سبد معیشتی بسیاری کوچکتر خواهد شد، اما بازهم گفته خود در ابتدا را تکرار می‌کنم که باید صبر کرد و دید که چه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: معتقدم کوچک شدن سفره مردم ارمغان گرانی افسار گسیخته است به نحوی که مردم زیربار آن کمر خم می‌کنند.

مهدی باباخانی، یکی از کارگران بازار کرمانشاه نیز به خبرنگار ایکنا، گفت: به خدا این موضوع افسانه نیست؛ مدت‌هاست که من و خانواده‌ام گوشت قرمز نخورده‌ایم، باقی خوراک‌ها که بماند، اما امروز مرغ که کیلویی ۶۲ هزار قیمت‌گذاری شده است را نیز باید از سفره‌هایمان حذف کنیم، شما بگویید آیا چیزی مانده است که من به خانه ببرم تا در سفره خانواده‌ام قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آرزوی بسیاری چیز‌ها را بر دل دارد و دم نمی‌زند از خانه نداشته تا...، افزود: چه کسی پاسخگوی من، فرزندان و خانواده‌ام است شاید باید به جهان باقی و خدا واگذار کنیم.

باباخانی تصریح کرد: از این وضع من و هزاران نفر مانند من خسته شده‌ایم، اما می‌دانیم با دادن یارانه ۴۰۰ هزاری و حتی کوپن وضعمان درست نمی‌شود، چون شکاف زندگیمان به‌گونه‌ای است که هیچ چیزی آن را نمی‌تواند پر کند.

این کارگر کرمانشاهی گفت: دیگر به هیچ وعده‌ای دلخوش نیستم، چون می‌دانم که زندگیم تا روزی که زنده‌ام این‌گونه است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد هر چند صبح تا شب زحمت می‌کشم، اما با سیلی صورت‌هایمان را سرخ می‌کنیم که فکر می‌کنم دیگر آن‌هم ممکن نیست و رنگ زرد چهره‌هایمان گواه این امر است.

در پایان باید گفت وضعیت امروز اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در حد سرسام‌آوری هستیم که خود جای بحث کارشناسی مفصلی دارد، اما این گزارش به موضوع فقر اجتماعی که زنگ خطری است که با دور جدید گرانی‌ها به صدا درآمده می‌پردازد و پرده از رنگ رخساره مردم برمی‌دارد که با سیلی صورتشان را سرخ نگاه می‌دارند و امروز سر درونشان نمایان شده است.

انتهای پیام
captcha