بهانه تحقق نیافتن افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی چیست
کد خبر: 4059109
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

بهانه تحقق نیافتن افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی چیست

چندماهی از سال جدید گذشته است و هنوز سرنوشت اجرای قانونی افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی مشخص نشده و معلوم نیست که این افزایش حقوق در فیش واریزی قشر عظیم مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی چه زمانی اعمال می‌شود چرا که حقوق‌های دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل‌ها پایین‌تر است و بعضاً مجموع دریافتی آنان از ۴ میلیون درماه بیشتر نیست که مقایسه این رقم با تورم امروز جامعه چیز ناچیزی است و هر عقل سلیمی آن را تأیید می‌کند، اما بهانه تحقق نیافتن این حداقل‌ها بر چه اساس و مبنایی است، مشخص نیست.

افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، طبق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، این سازمان برای تأمین حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار، افزایشی متناسب با تورم را برای حقوق مستمری‌بگیران باید داشته باشد و براین اساس و در قالب وعده‌های داده شده از سال گذشته تاکنون باید این افزایش حقوق اعمال می‌شد که پس از کش و قوس‌های فراوان با پایان یافتن اردیبهشت‌ماه علیرغم وعده‌های مقامات این سازمان مبنی بر افزایش حقوق این امر محقق نشده و معلوم نیست سرنوشت اعمال حقوق به کجا ختم می‌شود و این موضوع درصورتی است که به بازنشستگان وعده داده شده بود که پایان اردیبهشت افزایش مستمری ابلاغ و مابه‌التفاوت‌ها پرداخت می‌شود، ولی امروز برخلاف وعده مسئولان نه مابه‌التفاوت پرداخت شده و نه مصوبه‌ای از سوی هیئت دولت ابلاغ شده است که باید دید اینبار به کدام بهانه این امر تحقق نیافته چرا که حقوق‌های دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل‌ها پایین‌تر است و بعضاً مجموع دریافتی آنان از ۴ میلیون درماه بیشتر نیست که مقایسه این رقم با تورم امروز جامعه چیز ناچیزی است و هر عقل سلیمی آن را تأیید می‌کند.

در این رابطه یکی از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی کرمانشاه که نخواست نامش در این گفت‎‌وگو ذکر شود به خبرنگار ایکنا کرمانشاه، گفت: اردیبهشت‌ماه به پایان رسیده و علیرغم وعده‌های داده شده مبنی بر افزایش مستمری دریافتی ما در کمال ناباوری می‌بینیم که نه مابه‌التفاوتی پرداخت شده و نه مصوبه‌ای به تصویب هیئت دولت رسیده است.

وی افزود: با مدرکی که آن را فیش دریافتی مستمری خود می‌دانم، می‌گویم یک حداقل بگیر و شاید زیر حداقل‌بگیر هستم که با گذشت دوماه از سال جدید و ورود به سومین ماه از سال هنوز مشخص نیست وعده‌هایی که درخصوص افزایش مستمری دریافتی حداقل‌بگیران داده شده به حقیقت می‌پیوندد یا نه.

بهانه تحقق نیافتن افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی چیست

این مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی افزود: یک سؤال می‌پرسم و آن این است که چرا امروز مصوبه افزایش مستمری حداقل‌بگیران تصویب نمی‌شود. باید اعلام شود که گیر کار کجاست چرا که ما نیز در زندگیمان گره‌های بسیاری داریم که خرج روزانه زندگی و تأمین معاشمان بخشی از آن است اگر بتوانیم گره‌ای کوچک از آن را بازکنیم که با تورم فعلی جامعه بعید می‌دانم حتی اگر حقوق فعلی من از ۴ میلیون ۳۰۰ هزار درماه به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار برسد.

وی تأکید کرد: امروز به ما گفته می‌شود افزایش حقوق سایر سطوح ۱۰ درصد اعلام شده و افزایش حقوق اعلام شده ویژه مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر که از دید من زیر خط فقر دریافتی دارند که با حساب کرایه خانه و خرج خوراک و تحصیل فرزندان و درمان و هزاران گره کور در زندگیمان است، بسیار زیاد است و جامعه را دچار تورم می‌کند؟ آیا امروز تورمی در جامعه نداریم که این افزایش مستمری حداقل‌بگیر آن را دچار تلاطم می‌کند اگر اینگونه است بنده به سهم خود از موضع خود عقب‌نشینی و به نفع مردم از خواست افرایش این مستمری عقب می‌کشم، چون این افزایش منجر به ایجاد تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌شود.

در این رابطه اسکندر کاکایی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه به خبرنگار ایکنا، گفت: برطبق قانون و براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی آنچه که برای اجرای مصوبه اعلامی افزایش حقوق بازنشستگان بوده است براساس قانون به هیئت دولت فرستاده شده که باید منتظر بود تا نتیجه نهایی اعلام شود.

وی افزود: امیدواریم تا با توجه به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی در این خصوص تصمیم‌گیری شود و سازمان تأمین اجتماعی براساس این دوماده مصوبات خود را اعلام کرده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه در پایان ابراز امیداواری کرد تا با تصویب افزایش مستمری تأمین اجتماعی و ابلاغ آن به سازمان، افزایش حقوق از ماه‌های آتی اجرایی شود.

انتهای پیام
captcha