تجربیات یک امام محله در رونق‌بخشی اشتغال در مسجد و محله
کد خبر: 4078326
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

تجربیات یک امام محله در رونق‌بخشی اشتغال در مسجد و محله

امام پایگاه اجتماعی محله مهدیه شهرستان گیلانغرب با اشاره به بخشی از تجربیات خود در رونق‌بخشی به مسجد و محل آن، گفت: از سال ۹۶ فعالیت خود را در مسجد صاحب‌الزمان(عج) شهر گیلانغرب آغار کردم و در این مدت با کمک جوانان جهادی و اهالی مسجد محل توانسته‌ام خدمات خوبی به مردم این منطقه به ویژه در زمینه اشتغال ارائه دهیم و این نیز حاصل و تجربیات مثبت با همراهی اهالی محل بوده است.

رونق بخشی به اشتغال

حجت‌الاسلام یونس میرویسی، امام پایگاه اجتماعی محله مهدیه شهرستان گیلانغرب در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه به برخی از تجربیات خود در رونق‌بخشی به مسجد و محلی که در آن مشغول به فعالیت است اشاره و اظهار کرد: حدود ۵ سال است که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) مشغول به فعالیت هستم و تجربیات مثبتی را با همراهی اهالی محل داشته‌ام.

وی افزود: اولین مسئله‌ای که در سال ۱۳۹۶ با آن روبه‌رو شدم حضور کم اهالی در مسجد بود و این امر با توجه به آن بود که این محلی که برای فعالیت به آن رفته بودم و دو محله مجاور جمعیتی ۵ هزار نفری دارند و شایسته بود تا جمعیت بیشتری در مسجد حضور یابند و برای این منظور فعالیت‌های مختلفی انجام دادیم.

حجت‌الاسلام میرویسی تصریح کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم و نیازسنجی انجام گرفته تصمیم به احیای پایگاه بسیج گرفتیم که مخالفت‌هایی داشت. با این حال تصمیم بر این شد که برنامه‌های فرهنگی از جانب مسجد انجام شود و پایگاه بسیج نیز با حمایت‌هایی به ما در اجرای این برنامه کمک کنند.

امام پایگاه اجتماعی محله مهدیه شهرستان گیلانغرب گفت: نتیجه لین اقدامات مثبت بود و دید اهل مسجد نسبت به پایگاه بسیج را تغییر داد و همین سبب رونق مسجد هم شد و حتی در سال بعد این پایگاه به عنوان پایگاه برتر استان شناخته شد.

وی افزود: کلاس‌های مختلف مهارتی، تربتی و قرآنی در مسجد برگزار کردیم و برنامه‌های اردویی را تدارک دیدیم که از جمله آن‌ها کلاس‌های سبک زندگی اسلامی، آموزش ساخت بازی‌های اسلامی و برگزاری کلاس‌های رفع اشکال دروس کنکوری و ... بود.

امام محله مهدیه ادامه داد: برگزاری کلاس‌ها با حضور اساتید دانشگاه، معلمان و دانشجویان انجام شد و هر یک از آنان به هر نحوی که توان آن‌ها بود ما را در این امر یاری دادند.

حجت‌الاسلام میرویسی اظهار کرد: طرح مطالعاتی شهید مطهری از دیگر طرح‌هایی است که در مسجد در جریان است و سه سال است که اهل مسجد از آن بهره می‌برند و این طرح با کمک یکی از خیرین راه‌اندازی شده و کتاب‌های شهید مطهری رایگان در اختیار جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد و این طرح به شیوه مباحثه شکل گرفته و محدوده کتاب مطالعه شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی به طرح شهید بهنام محمدی نیز اشاره کرد و گفت: حضور ما در دو مدرسه در قالب طرح شهید بهنام محمدی سبب شد تا بچه‌های مدرسه جذب مسجد شوند و نتیجه این حضور دانش‌آموزان تأسیس هیئت قاسم بن حسن(ع) شد.

امام محله مهدیه افزود: تأسیس هیئت از ششم محرم انجام شده و یکی از ابتکارات این هیئت هم این است هر ساله در این روز اجتماع بزرگ عاشورایی نوجوانان را در شهرستان برگزار کنند.

حجت‌الاسلام میرویسی افزود: یکی از اقداماتی که در بدو ورود به محله دنبال کردیم تأسیس گروه جهادی فدک در مسجد بود و با کمک سپاه این گروه جهادی تشکیل شد و تاکنون توانسته است خدمات بسیاری را به محله ارائه کند که آبیاری درختان، تعمیرات منازل و ساخت و ساز‌ها از جمله آن‌ها است.

وی تصریح کرد: تلاش جهادی جوانان منج به تأسیس مرکز نیکوکاری «آیین مهربانی» در این مسجد شود که از طریق کمیته امداد این مرکز ثبت شد و خدمات شایانی را در طول سالی که از تأسیس آن گذشته توانسته به خانواده‌های کم‌برخوردار محل ارائه دهد همچنین دایره فعالیت این مرکز به محله محدود نمی‌شود و در سایر نقاط شهر به ارائه خدمات می‌پردازد و مردم روستا‌های اطراف را نیز پوشش می‌دهد و به توزیع بسته‌های معیشتی اسباب و لوازم التحریر و ... می‌پردازد.

امام محله مهدیه به حمایت مسجد از جوانان در فعالیت‌های رسانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های مسجد گروهی تحت عنوان گروه رسانه‌ای ۳۱۳ شکل گرفته که این گروه نسبت به تولید کلیپ و تیزر و طراحی پوستر در حوزه فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی اقدام می‌کند و علاوه بر مسجد اط شهرستان‌ها نیز سفارش می‌گیرد و بیشتر خدمات این گروه به شیوه رایگان در اختیار مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی شهرستان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام میرویسی به اشتراکات طرح تحول محله سپاه و طرح امام محله سازمان تبلیغات اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه هر دو طرح به دنبال شناسایی مشکلات محله حل آن‌ها را دنبال می‌کنند ما تلاش کردیم تا برای اجرای این طرح بزرگان محل را در مسجد گرد آوریم و جلسات ماهیانه را با هدف حل مشکلات محل برگزار کنیم.

امام محله مهدیه افزود: یکی از مشکلات نزدیک بودن محل امحاء زباله‌های شهری به محله بود که با پیگیری‌های انجام گرفته و مصوبه‌ای که در جلسات با معتمدین و شورای محله به دست آمد محلی برای امحاء زباله در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب این مشکل حل شود همچنین تکمیل یکی از پارک‌های نیمه کاره از دیگر مواردی است که مشغول پیگیری آن هستیم.

وی در پایان به وضع بد بیکاری در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای رفع بیکاری و با توجه به تجربه خودم در زمینه زنبورداری دوره‌های زنبورداری را به شیوه رایگان برای جوانان جویای کار برگزار کردیم و در زمینه اشتالزایی همکاری خوبی با امام جمعه شهرستان داریم و ۱۰ طرح اشتغالزایی شامل آموزش قالیبافی، خیاطی، عروسک‌سازی و تعمیرات لوازم خانگی را در دستور کار داریم که برخی از این آموزش‌ها انجام شده و برخی در دست اقدام است که امیدواریم این اقدامات منجر به اشتغال شود و اقداماتی نیز برای تأمین مالی اشتغال کارآموزان انجام شده است.

انتهای پیام
captcha