محفل شعر و ادب با موضوع «ازدواج» در کرمانشاه برگزار شد
کد خبر: 4149429
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

محفل شعر و ادب با موضوع «ازدواج» در کرمانشاه برگزار شد

محفل شعر و ادب به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

محفل شعر و ادب با موضوع «ازدواج»

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، محفل شعر و ادب به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی با حضور زهرا جانجانی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه، معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، افشین آزادی، رئیس بسیج هنرمندان استان و استاد فرشید یوسفی، نویسنده و فرهیخته کرمانشاهی در سالن اجتماعات زنده یاد احمد عزیزی برگزار شد.

در این محفل شاعران بومی استان به شعرخوانی پرداختند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویجی این مناسبت را گرامی داشتند.

معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در این مراسم، اظهار کرد: سالروز ازدواج پایدار و بسیار ناب عصمت و طهارت حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع)، رویداد مهمی در تاریخ اسلام است و برای ما مثالی برای برقراری یک ازدواج پایدار و ثابت که بر مبنای عشق و احترام و هم‌افزایی و تفاهم بنا شده است.

وی افزود: در غرب خانواده فرو پاشیده شده و زندگی مشترک به معنای خانواده‌ای که قاعده زن و مرد در آن رعایت شده باشد وجود ندارد در حقیقت خانواده تبدیل شده است به یک «باهم باشیم» و بدون تعهد و قرار خاصی که معلوم هم نیست تا چه مدت دوام خواهد داشت، برای همین صرفاً زندگی در خانه‌های مشترک است نه زندگی مشترک از این بدتر قوانین خاصی ضد خانواده تصویب شده که در طول تاریخ چندین هزارساله بشیرت چنین قوانینی وجود نداشته است.

حسنی خونسار تصریح کرد: اکنون مسائلی در غرب وارد شده که تا همین چند دهه پیش به شدت مذموم بود، ولی امروز به جایی رسیده که آن‌ها آن کار‌ها را قانونی اعلام کردند در صد سال اخیر با همه تلاش‌هایی که در این زمینه شد نتوانستند نظام خانوادگی در ایران را به هم بریزند.

وی افزود: امروز یکی از هدف‌های اصلی مقابله با کشور ایران در فضای جنگ نرم فرهنگی برهم زدن نظام خانواده است و در نتیجه یکی از سناریو‌هایی که دشمنان برای کشورمان ایران طراحی کردند برهم زدن فضای سالم زندگی خانواده‌ها است که به بهانه مشکلات اجتماعی و اقتصادی روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و اکنون در کشور ما که شباهت‌هایی با زندگی غربی پیدا کرده، خانواده به خطر افتاده است.

حسنی خونسار اظهار کرد: در این جا، جا دارد بگویم شاعران در مورد خانه، خانواده، همسر، فرزند و والدین شعر‌های بسیاری گفتند و زمانه ما نیاز بیشتری به حمایت شاعران از این بنیان محبوب دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه به معرفی کتاب «تحکیم پیوند‌های مقدس» پرداخت و گفت: این کتاب با بیان شیوا و روان به معرفی آسیب‌های خانواده در دوران آخرالزمان، حملات و روش‌های حمله شیطان به این پیوند مقدس و چگونگی مقابله با ان در قالب آیات و روایات و داستان‌های عبرت‌آموز و اهمیت پیوند امام و امت و چگونگی آن پرداخته است.

در ادامه زهرا جانجانی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه با تبریک این مناسبت، گفت: هنر شاعران اثرگذاری بیشتری در جامعه دارد و برای فرهنگ‌سازی امر مهم ازدواج باید جریان‌سازی کنند، لذا امروز ما به حضور چشمگیر شاعران در عرصه فرهنگ‌سازی ازدواج این فرهنگ مقدس ایرانی اسلامی در کشور نیازمندیم و باید شاعران شعر‌های ماندگار را برای ترویج و گسترش فرهنگ ازدواج با هدف تحکیم بنیان خانواده بسزایند.

وی با بیان اینکه جامعه ما امروز با مقلوه زن، ازدواج و تحکیم خانواده و زندگی مشترک دارد اگر از آن غفلت کنیم دیگران برای آن برنامه‌سازی می‌کنند و دیگر نمی‌توان مدیریت فرهنگی این مسئله را به نحو احسن در دست بگیریم، لذا نیازمند حضور تمام بخش‌های جامعه در حل این مسائل هستیم.

جانجانی در ادامه به آیاتی از قرآن کریم درباره ازدواج اشاره کرد و بیان داشت: فلسفه ازدواج آرامش است و خدا وعده داده که با ازدواج بین زوجین، وحدت و همدلی و آرامش بنا می‌کند پس باید این امر مقدس را ترویج کنیم تا کانون گرم خانواده از هم نپاشد، لذا جامعه امروزی به فرهنگ سازی در امر ازدواج نیاز دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه بیان کرد: شاعران باید نکات، اصول و مسائل علمی و مذهبی را با شعر بیان کنند تا در جامعه به یک رفتار تبدیل شود لذا قدرت شعر از قدرت گفتگو و قوانین بالاتر است و فرهنگ ادبیات در خرده فرهنگ‌های مردم جا دارد، امروزه انسان‌ها به گونه‌ای شده‌اند که دیگر مسئولیت نمی‌پذیرند و با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بد فرهنگی را در گذشته در این مسئولیت پذیری رواج دادند و اکنون باید برای از بین بردن آن فرهنگ اشتباه تلاش زیادی کنیم، ادبیات ما سرشار از عشق و مسائل ارزشمند روانشناسی است، ادبیات کهن ما موارد بسیاری دارد که امروزی است و ما با شعر و ادبیات باید بر رفتار مردم تاثیر بگذاریم لذا اگر قرار باشد ما «ایران قوی» را بسازیم به واسطه فرهنگ‌سازی است و این به عهده شماست و هنر در این زمینه فرهنگ‌سازی حرف اول و حرف اصلی را می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تمدن نوین ایرانی اسلامی در کشور ما دیده شود باید فرهنگ‌سازی در بین خانواده آغاز گردد، نگاهی که امام راحل داشت این بود؛ که جایگاه مقام زن منشا سعادت است باید این را فرهنگ‌سازی کنیم، حیا و وقاری که در بین خانم‌های ایرانی از دیرباز تا امروز زبان زد بوده و ما برای حفظ این ارزش‌ها کوتاهی نخواهیم کرد بنیان خانواده در نزد خداوند و در قرآن مقدس بوده و هست آنقدر ازدواج ارزشمند و مقدس است که سفره خطبه عقد حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مسجد برگزار شد.

یادآور می‌شود، در پایان شاعران بومی استان کرمانشاه در این محفل به بیان شعر‌های خود در وصف این مناسبت ارزشمند پرداختند و در پایان از شاعران کرمانشاهی با اهدای لوح یادبود از طرف اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه و بسیج هنرمندان استان قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha