دیدار مسئولان سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با نماینده ولی‌فقیه در استان
کد خبر: 4181389
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

دیدار مسئولان سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با نماینده ولی‌فقیه در استان

صبح امروز جمعی از مسئولان سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه با نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار کردند.

حجت‌الاسلام غفوری امام جمعه کرمانشاه

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، جمعی از رؤسا و معاونین سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه صبح امروز ۲۱ آبان‌ماه با نماینده ولی‌فقیه در استان در محل دفتر امام جمعه کرمانشاه دیدار کردند.

در ابتدا مسلم حدیدی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه به معرفی معاونین و بخش‌های مختلف این سازمان پرداخت و افزود: جهاددانشگاهی در کل کشور ۳۵ سازمان دارد که ۶ سازمان خارج از تهران است که بزرگترین سازمان در کل کشور در استان کرمانشاه فعال است.

وی افزود: سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه از بخش‌های مختلفی از جمله پارک، پژوهشکده و خبرگزاری متشکل شده است.

رئیس جهاددانشگاهی کرمانشاه با اشاره به ماهیت وجودی این سازمان، تصریح کرد: برنامه کاری جهاد دانشگاهی ورود به مشکلاتی است که در سایر دستگاه‌های اجرایی آن‌ها مغفول مانده‌اند که از جمله آن در حوزه دانش‌بنیان‌هاست که برای مثال می‌توان به رویان اشاره کنیم که همواره مقام معظم رهبری به نیکی از آن یاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کرمانشاه مجموعه‌ای را راهبری می‌کنیم که بتوانیم مسائل و مشکلات منطقه‌ای و استانی را حل کنیم، گفت: ما مسئول زیست بوم استان هستیم که دارای بزرگترین برج فناور در کشور است و شامل ۱۱۰ واحد دانش بنیان، ۳۲۸ واحد فناور و زیر مجموعه پارک علم و فناوری، ایده‌پردازی و ایده‌پروری همچنین حوزه فرهنگی شامل مرکز ایسپا، ایسنا، ایکنا و سازمان انتشارات است که توانسته‌ایم قسمتی از مسائل فرهنگی استان را پوشش دهیم، درکنار آن از دیگر فعالیت‌های این سازمان مسئولیت پوشش مناظرات دانشجویی است که طی ماه آینده مسابقات آن آغاز می‌شود و اجرای آن براساس فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اجرای کرسی‌های آزاداندیشی است و تا امروز ۸ مناظره در فضایی آرام و علمی برگزار شده که توانسته‌ایم فضای دانشگاه به ویژه دانشجویان را به سمت مطالبه‌گری ببریم که درکنار آن بتوانند حوزه فرهنگی را درک کنند.

حدیدی با اشاره به فعالیت‌های علمی این سازمان به حوزه فناوری و ورود آن به ظرفیت‌های معدنی استان اشاره کرد، افزود: این سازمان با تکیه بر توانمندی‌های علمی خود توانسته تا محصولی استراتژیک از قیر به نام کربن فعال بدست آورد و از خام فروشی ذخایر ارزشمند این ماده معدنی نه تنها در استان بلکه در کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و کارآفرینی ما فعال هستیم، اظهار کرد: برنامه جهاددانشگاهی توانمندسازی و اشتغال است که از ابتدایی که دانشجو وارد حوزه دانشگاهی می‌شود در ابعاد علمی و فرهنگی با او کار می‌کنیم و در نهایت وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود آماده به کار یا محصول آماده بکار دارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه افزود: برنامه‌ریزی کردیم که مسئله بیکاری در استان را کاهش دهیم و این امر از موضوعاتی است که به صورت ویژه به دنبال آن هستیم.

وی در ادامه با تأکید بر احیای کارکرد مساجد، گفت: بُعد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مساجد مغفول مانده‌اند در صورتی که می‌توان با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آن فرهنگ بومی اسلامی را گسترش دهیم بر این اساس مسجد باید مبنا باشد و مساجد به شیوه محله‌محوری به عنوان رکن قرار گیرند و در این راستا چند مسجد را به عنوان پایلت قرار داده‌ایم و بر روی برنامه‌های سازمان در مساجد متمرکز شده‌ایم.

حدیدی در پایان با بیان اینکه این تنها گوشه مختصری از فعالیت‎‌های جهاددانشگاهی بود، افزود: امید است با روحیه جهادی اعضای این سازمان به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جامه عمل بپوشانیم.

در ادامه حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مطالب مختصری که گفته شد بسیار مهم بود، اظهار کرد: مهم‌ترین مطالبی که در خصوص اوضاع و احوال استان کرمانشاه می‌توان به آن اشاره کرد از جانب این سازمان مطرح شد که می‌طلبد با فعالیت مضاعف عقب‌ماندگی‌های استان را جبران کنیم.

وی افزود: راهش همین است و اگر مسیر دیگری در پیش بگیریم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و باید بدانیم مشکلاتی که هست با فضای کار و تلاش و تولید و براساس مجموعه‌های دانش بنیان و شکل دادن حلقه‌های جوانان با همفکری حل می‌شود و منشأ آثار و تولیدات جدید خواهد شد که برای کشور این امور مهم و ضروری است.

امام جمعه کرمانشاه تصریح کرد: شاید یکی از کار‌هایی که از مجموعه جهاددانشگاهی توقع باشد در بحث طراحی پیکره رشته‌ها و گرایش‌های دانشگاهی است که اصلاً چه رشته‌هایی دایر شوند که بسیار مهم و ضروری هستند که متأسفانه به این موضوع توجه جدی نشده است.

حجت‌الاسلام غفوری در ادامه با تأکید بر اینکه مطلب به این مهمی چرا برای نظام آموزش عالی کشور جا نمی‌افتد جای سؤال است، گفت: چرا هیچ کس نیامده نسبت به دایر شدن و طراحی رشته‌ها براساس نیاز و شرایط استان توجه کند.

امام جمعه کرمانشاه یادآور شد: شیوه آموزش دانشگاه‌ها قالب آن نظری است و همین که دانشجو چیزی را می‌خواند و امتحان می‌دهد برایش کافی است، اما در عمل چیزی از آن رشته درک نمی‌کند و خروجی همان بی‌توجهی است. به هر حال این مسائل مهمی است که جهاد دانشگاهی باید با مطالعه و تحقیق خوب آن را به سرانجام برساند یعنی اینکه تحقیق کند رشته‌های مورد نیاز استان چیست.

حجت‌الاسلام غفوری به بیکاری استان و معضلات آن نیز اشاره کرد و گفت: تحقیق علمی صورت گیرد و زمینه اشتغال براساس ظرفیت‌هایی که استان دارد فراهم شود.

امام جمعه کرمانشاه به بحث گردشگری مذهبی استان نیز اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین استانی در کشور هستیم که بالاترین تردد زائران امام حسین(ع) را در این استان داریم که این خود به تنهایی می‌تواند زمینه اشتغال کل استان را تأمین کند و جزء عرصه‌هایی است که زمینه اشتغال دارد و گرایش‌های دانشگاهی در این عرصه‌ها باید بیایند و متمرکز شوند.

حجت‌الاسلام غفوری اظهار کرد: در خصوص یاد شده شاید زیرساخت‌های لازم را سایر دستگاه‌ها نداشته باشند، اما جهاد با رویکرد‌ها و تجربیاتش همچنین فکر‌های آماده‌ای که دارد، می‌تواند خدمت بزرگی در این مسیر به استان انجام دهد.

امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه رشته‌هایی که خروجی آن بناست بیکاری شود جمع شوند، گفت: هزینه‌های بسیاری برای پرورش دانشجو می‌شود که خوب است خروجی داشته باشد نه اینکه پس از فارغ شدن از تحصیل بیکار و احساس بی‌هویتی کنند.

وی به مهم‌ترین کار‌های فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: کاری کنیم که جوان احساس هویت، مفید بودن و نشاط کند و زمانی که فرد احساس کند کار مفید و قدم مؤثری برای خود، خانواده و کشور بر می‌دارد این یعنی کار فرهنگی و نقطه مقابل آن بیکاری است. جوانی را فرض کنید که تحصیل کرده، ولی در جامعه چیزی برای گفتن نداشته باشد احساس بی‌هویتی می‌کند.

حجت‌الاسلام غفوری افزود: اگر علاقه‌مند به توسعه، پیشرفت و رشد هستیم باید به مهم‌ترین بخش آن یعنی منابع انسانی توجه کنیم و آن را به فعلیت برسانیم.

امام جمعه کرمانشاه اظهار کرد: کار جهادی از کار‌هایی است که ما به آن معتقد هستیم به این جهت آنچه از دست بنده ساخته باشد برای پیگیری، حمایت و رشد کار از آن حمایت می‌کنم و آن جزء واجبات است و گمشده جامعه ماست.

وی در پایان اظهار کرد: جهاددانشگاهی الگوی خوبی است که با کمترین عده و هزینه با خودکفایی کار‌های زمین مانده و کارهایی که مشکل کشور محسوب می‌شود را با استفاده از نیروی جوان تحصیلکرده انجام داده است که در این مسیر توفیق شما را از خداوند متعال خواستارم و اگر لازم باشد از فکر و برنامه‌های این سازمان در استان حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha