کد خبر: 4239778
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
عزیزی مطرح کرد:

سطح فرهنگ و معارف قرآنی دانشگاهیان ارتقاء یابد

مدیر مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی کرمانشاه با تأکید بر ارتقاء سطح فرهنگ و معارف قرآنی دانشگاهیان، گفت: این مجموعه قرآنی با هدف کاربردی کردن مفاهیم و ارزش‌های قرآنی در بین دانشگاهیان دانشگاه رازی تأسیس شده و تلاش ما در این مدرسه انس و آشنایی بیشتر با آموزه‌های قرآنی است.

معصومه عزیزی مدیر مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی کرمانشاه

توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دانشگاهی در مسیر شناسایی، جذب، سازمان‌دهی و شکوفایی استعداد‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهیان در زمینه علوم قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع) در قالب فعالیت‌های مثمر در این حیطه ما را بر آن داشت تا در این خصوص در گفت‌وگو با معصومه عزیزی، مدیر مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی به بررسی این اهداف و ابعاد تأثیرات آن بر جامعه دانشگاهی بپردازیم. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

ایکنا ـ شرح وظایف مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در میان جامعه دانشگاهی این دانشگاه چیست؟

ابتدا باید از خداوند متعال شاکر بود که توفیق خدمت به جامعه قرآنی دانشگاه رازی را به بنده و همکارانم در این مجموعه قرآنی عنایت کرد و مایه مباهات ماست که بتوانیم در راه ترویج معارف قرآنی یار و همراه دانشگاهیان دانشگاه رازی باشیم. اما در خصوص پرسش مطرح شده می‌توان به تهیه و طراحی برنامه‌های کوتاه و بلندمدت آموزشی، تبلیغی و پژوهشی با توجه به اولویت‌ها و میزان بودجه مورد نیاز فعالیت‌های قرآنی و ارائه آن به شورای فرهنگی دانشگاه برای پیگیری و اجرایی شدن اشاره کرد.

ارزیابی و نظارت بر عملکرد اجرای فعالیت‌های قرآنی همچنین تهیه گزارش عملکرد سالانه و تراز مالی فعالیت‌های قرآنی و ارائه آن به مسئولین ذیربط بخشی دیگر از این وظایف است.

ایکنا ـ نقش مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی در برگزاری دوره‌های تخصصی و جشنواره‌های قرآنی را شرح دهید؟

در پاسخ به این پرسش ابتدا اهداف مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی در دو بخش یادگیری که مشتمل بر برپایی دوره‌های تخصصی و پرداختن به موضوعات ضروری که شامل بر برگزاری جشنواره‌های قرآنی است باید متذکر باشیم که توجه به توانمندسازی و ارتقاء سطح آموخته‌های قرآنی قرآن‌آموزان این مدرسه از طریق اجرا و برگزاری دوره‌های تخصصی بسیار مورد اهمیت و تأکید است و قریب به اتفاق قرآن‌آموزان این مجموعه قرآنی با بهره‌گیری از این دوره‌های تخصصی فرصتی مغتنم برای شکوفایی استعداد قرآنی و یادگیری کلام وحی می‌یابند.

مدرسه قرآن و عترت دانشگاه رازی کرمانشاه با بهره‌گیری از تجارب ارزنده همکاران این مجموعه سال گذشته توانست تا اولین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان استان کرمانشاه را برگزار کند که این جشنواره برای اولین‌بار تنها ویژه دانشگاهیان دانشگاه‌های استان کرمانشاه برگزار شد.

ایکنا ـ ظرفیت مدارس و مؤسسات قرآنی در تخصصی کردن آموزش‌های قرآنی چیست؟

مراکز و مؤسسات قرآنی با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید مجرب به ارائه آموزش‌های قرآنی بپردازند و با بهره‌گیری از این روش به ارتقاء فهم و بسط فرهنگ قرآنی جامعه کمک کنند.

مدارس و مؤسسات قرآن در تخصصی کردن آموزش‌های قرآنی به رویکرد «انس‌محور» و آموزش‌های قرآنی براساس انس مستمر قرآن‌آموزان به قرآن کریم توجه کنند همچنین تأکید بر فعالیت‌های گروهی در آموزش‌های تخصصی مهم و قابل توجه است.

ایکنا ـ در پایان نظرتان در خصوص گسترش فعالیت‌های مدارس قرآنی چیست؟

مدارس و مراکز دانشگاهی محور فعالیت‌های قرآنی‌اند. توسعه فعالیت مراکز قرآنی در حوزه اقدامات تربیتی و پرورشی است و اهمیت این موضوع بر توسعه و تعمیق معارف دینی و قرآنی در جامعه گره خورده که ضرورت دارد تا با دیدی عمیق‌تر نسبت به آن توجه کنیم.

انتهای پیام
captcha