به گزارش ایکنا از کرمانشاه، به مناسبت ایام فاطمیه نشست سیره فاطمی(س) به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه پیش از ظهر امروز سهشنبه ۱۳ آذرماه در سالن اجتماعات علامه طباطبایی(ره) با حضور مدیران، اساتید و کارکنان و دانشجویان این سازمان برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام حجتالله سروری، مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اهداف قیام حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: واقعه فاطمیه یا به عبارت صحیحتر قیام حضرت زهرا(س) درسها و عبرتهای فراوانی را در خود حمل میکند که اگر چه نوعاً ما همیشه به بُعد عاطفی فاطمیه میپردازیم که باید هم بدان پرداخته شود، اما تمام قصه این نیست و چرایی و دلیل قیام حضرت زهرا(س) و پرداختن به شرایط قیام ایشان امروز ضرورت دارد.
وی با اشاره به توصیف گوستاو لوبون اسلامشناس معروف فرانسوی از جامعه پس از پیامبر که وقتی پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفتند جمعیت مدینه ۷۰ هزار نفر بوده، چطور میشود ظرف ۷۰ روز پس از غدیر مردم اینقدر چرخش اعتقادی پیدا کنند که به تعبیر روایت بعد از پیامبر اسلام تنها ۳ نفر به پای امیرالمؤمنین علی(ع) ماندند و باقی مردم مرتد اعتقادی شدند، یعنی از نظر فکری دچار چرخش شدند، افزود: چرا حضرت زهرا(س) قیام کردند و چه بر سر جامعه آمده بود و اینکه چه کسی خودش را هزینه ولایت کرده بود بسیار مهم است. باید همایشها گرفته شود و در محافل علمی بر روی این موضوع صحبت شود که در کتاب خطبه فدکیه که در سال ۹۳ به رشته تحریر درآوردم به شرح روایی پس از رحلت پیامبر(ص) با محوریت خطبه فدکیه در ۳۵۰ صفحه پرداختم، خطبه فدکیه ماهیت شیعه و دایرةالمعارف شیعی است که یک نوع تمیز قائل شده بین فرهنگ سقیفه و فرهنگ علوی است.
حجتالاسلام سروری با بیان اینکه خطبه فدکیه را مطالعه کنید ناخودآگاه در جذبه معرفت و در جذبه مسیر هدایت قرار میگیرد، گفت: پروفسور کریستوفر کلوهسی نویسنده دو کتاب «فاطیما دختر محمد(ص)» و «نیمی از قلب» که درخصوص حضرت زینب(س) است در کتاب «فاطیما دختر محمد(ص)» میگوید حضرت زهرا(س) دو صفت ویژه داشته است که از نگاه او یکی از آنها شجاعت حضرت زهرا(س) که در موقعیتی آن حضرت در دفاع از ولایت قد علم میکنند که مردانگی به معنای واقعی در مدینه بوی تعفن گرفته است و حضرت در یاری از امام زمان خویش جانشان را فدا میکنند و یکی از نکات بسیار مهم در قیام حضرت زهرا(س) اینکه تا پای جان به پای امام زمان خود میمانند و این نکته بسیار مهمی است.
این مدرس حوزه با اشاره به مطلبی بسیار ارزشمند که ۱۲ قرن پیش در «تفسیر فرات کوفی» نقل شده که یک روز وجود مقدس آقا رسولالله(ص) برای زیارت حضرت زهرا(س) به نزد ایشان آمدند و فرمود فاطمه جان بنشین و بعد از اینکه ایشان نشستند حضرت رسول(ص) فرمودند: وقتی قیامت میشود تمام انبیاء الهی همه در بهشت مستقر میشوند و پس از آن تمام ایشان یک خواسته از خداوند دارند و میخواهند که حضرت زهرا(س) بیاید تا در پیشگاه ایشان زانوی ادب بزنیم و او را زیارت کنیم، گفت: اینچنین شخصیتی خودش را هزینه امام زمانش میکند و چه پَست و قدرنشناس مردم مدینه که چنین گوهر با عظمتی را که خداوند در اختیارشان قرار داده بجای اینکه از محضرشان بهره بگیرند، با ایشان چه کردند.
حجتالاسلام سروری با اشاره به اینکه چرا حضرت زهرا(س) قیام کردند، اظهار کرد: پیش از رحلت پیامبر(ص) حدیثی از ایشان نقل شده که آن حضرت میفرمایند: پس از من فتنه بزرگی جامعه را فرا میگیرد و اگر میخواهید نجات پیدا کنید متمسک بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی َشوید، مردم گفتند بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی چیست؛ پیامبر فرموند: امامالمسلمین، مردم گفتند که امامالمسلمین کیست؛ پیامبر فرموند: سیدالوصیین، مردم گفتند سیدالوصیین کیست، پیامبر فرمودند: علی بن ابیالطالب، حالا باز میگردیم به جامعه بعد از رحلت پیامبر که مردم دچار دو نوع بیماری شدند و این دو نوع بیماری خیلی قابل تأمل است که یکی از بیماریهایی که مردم مدینه بدان مبتلا شدند آن بود که آنها به کسانی اقتدا کردند که نه رنگ خدا، نه رنگ پیامبر و نه رنگ امام داشتند و امام المتقین را گوشهنشین خانه کردند کسی که از طرف خدا تعیین شده و ولی و سرپرست مؤمنین بود.
وی با اشاره به اینکه دیگر بیماری توجیه کردن و شانه از زیر تکلیف خالی کردن بود، گفت: در جامعه پس از پیامبر(ص)، سه بلا بر سر جامعه آورده شد که اولین آنها این بود که ولایتستیزی را باب کردند و گفتند اگر بناست بر مردم حکومت کنیم باید ولایت را از مردم جدا کنیم و علامه امینی در کتاب فاطمه الزهرا(س) آورده است که پیامبر(ص) یکسال از درب خانه فاطمه(س) رد میشدند و یادآوری میکردند که اهل این خانه مصداق آیه تطهیر هستند و روزی که هیزم آوردند که در خانه حضرت زهرا(س) را به آتش بکشند مردم میگفتند میدانید که اهل این خانه چه کسانی هستند، اما بحث ولایتستیزی است و ببینید که چکار کردهاند با جامعه که اینگونه با اهلبیت پیامبر(ص) کردند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) غربت امام زمانش را میبیند و آنگونه خودش را سپر امام زمانش میکند، افزود: از علامه امینی میپرسند که تو چه آرزویی داری، او در پاسخ میگوید که آرزو دارم که خداوند ۵۰۰ سال به من عمر دهد که برای مظلومیت امیرالمؤمنین علی(ع) گریه کنم. آری زمانی که مولا علی(ع) را دست بسته به طرف مسجد میبرند یک یهودی خیبری شروع به گفتن شهادتین میکند و همه متعجب که چه شده و او میگوید با چشمان خود دیدم که درب خیبر را با یک دست درآورد، حالا نمیتواند طنابی را ببرد به خدا سوگند که او برحق است و حضرت زهرا(س) این غربت را میبیند و خود را سپر امام زمانش میکند.
وی در پایان با اشاره به خاطرهای از زمان جنگ تحمیلی که تک تیراندازهای ما در هنگامی که دشمن در حال آب خوردن بود آنها را نمیزدند چرا، چون در مکتب اسلام و اهلبیت(ع) تربیت شدهاند و از آن طرف در عراق طی ۴ ساعت هزار و ۵۰۰ جوان توسط داعش سربریده میشوند و خونشان در نهر ریخته میشود، افزود: این تفکر منهای علی و اولاد علی(ع) است و اسلام منهای ولایت که اسلام نیست و این اسلام القاعده، داعش، وهابیت و افکار بنسلمانی است که مردم غزه و لبنان زیر بمباران کشته میشوند و برای آنها مطرح نیست و امروز افکار داعش و وهابیت و دیگر تروریستهای بیدین لباس کهنه به تن دین کردهاند و دین را از درون تهی کردهاند و وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه میفرماید: انسانی که بدون دین، اهلبیت و ولی بخواهد زندگی کند، انسان نیست.
انتهای پیام