کد خبر: 4271296
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

قرآن راه هدایت را به ما معرفی کرده است

محقق و پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه قرآن بهار دل‌هاست، گفت: قرآن راه هدایت را که همان راه انبیاست به عنوان صراط مستقیم معرفی می‌کند و می‌گوید اگر از این راه تبعیت نکنید متلاشی می‌شوید و زندگی‌هایتان به خطر می‌افتد.

حجت‌الاسلام سروی سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان کرمانشاه

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله سروری، محقق و پژوهشگر حوزه دین با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا کرمانشاه با تبریک ایام ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که مطرح است اینکه ما برای درمان بیماری‌های روحی، روانی، اعتقادی و بعضاً جسمی نیاز به سه طبیب داریم که در برخی مواقع در درمان ممکن است عاجز باشند، اما قرآن‌کریم؛ اولین طبیبی که نیاز داریم در جامعه و باید در همین نمایشگاه‌ها به‌دنبال آن بگردیم و برای درمان بیماری‌های روحی، روانی و اعتقادی جامعه باید به قرآن مراجعه کنیم قرآنی که وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید قرآن بـهار دل‌هـاست و از نور آن شـفا بخواهید، که شـفا بخـش دل‌هـاست.

وی افزود: همچنان که در فصل بهار طراوت، سرزندگی و شادابی را حس می‌کنیم قرآن نیز بهار دل‌هاست اگر بر زندگی ما ساری و جاری شود همین طراوت و زندگی است.

حجت‌الاسلام سروری تصریح کرد: امروز اگر حزب‌الله، انصارالله و حماس در بطن جنگ و آتش در مقابل رژیم سفاک صهیونیستی و آمریکا قد علم کرده و ثابت قدم مانده‌اند به جهت این است که به معنی واقعی «إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» باور دارند و این توکل و ایمان را که از قرآن الهام گرفته‌اند و در حماسه خودشان در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اعتقادیشان پیاده کرده‌اند با اینکه تمام امکانات و زیرساخت‌ها را از دست داده‌اند ولی با صلابت مانده‌اند و این درس را فقط از قرآن کریم گرفته‌اند.

این محقق و پژوهشگر افزود: وقتی قرآن و فرهنگ قرآنی در جامعه‌ای حاکم شود این خودش درمانگر است. یک نکته است که پیامبر(ص) می‌فرماید: در قیامت یکی از مسائلی که از امت مسلمان، قرآن شکایت می‌کند به این جهت است که آن را محجور نگه داشته‌اند.

وی تصریح کرد: امروز در مصر قرآن خوب تلاوت می‌شود، در سوریه و بیروت خوب چاپ می‌شود در کشور ما تهیه می‌شود، اما باید دید قرآن کجای زندگی ماست و از کدام قسمت از آن بهره‌برداری کرده‌ایم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کرمانشاه گفت: در شب‌های احیاء قرآن را بر سر می‌گیریم، اما آیا می‌دانیم فلسفه قرآن سر گرفتن چیست آیا تا الان فهمیده‌ایم که چطور باید زندگی کنیم و از آیات قرآن کمک بگیریم.

حجت‌الاسلام سروری با بیان اینکه اگر به آیات قرآن پایبند باشیم باید در روز ۲۴ ماه مبارک رمضان یک بی‌حجاب در جامعه نداشته باشیم، چون ۲۴ آیه در قرآن به مسئله حجاب اشاره شده است و یا، چون ۷ آیه تخصصی در خصوص ربا آمده نباید یم رباخوار در جامعه ما باشد، گفت: اگر جامعه ما راست می‌گوید و پابند به قرآن هستیم و توجه به آیات قرآن داریم باید در زندگی خودمان چنان به قرآن توجه و آن را پیاده کنیم که خیلی از مسائل مانند نماز که قریب به ۵۰ آیه در قرآن بدان اشاره شده است را سرلوحه قرار داده و تمام جامعه مقید به خواندن نماز باشند و اگر بناست در زندگی خود سعادتمند باشید باید به نماز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از آیاتی که گویی همین الان برای ما نازل شده ولی ۱۴۰۰ سال پیش قرآن به آن اشاره می‌کند مبتلابه و شرح حال امروز ما است و آن این آیه است «وَإِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الرُّشْدِ لَا یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا وَإِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الْغَیِّ یَتَّخِذُوهُ سَبِیلًا؛ چون راه هدایت را مشاهده کنند، آن را راه و رسم زندگی نگیرند و اگر راه گمراهی را ببینند، آن را راه و روش خود گیرند»، افزود: قرآن راه هدایت را که همان راه انبیاست به عنوان صراط مستقیم معرفی می‌کند و می‌گوید اگر از این راه تبعیت نکنید متلاشی می‌شوید و زندگی‌هایتان به خطر می‌افتد.

حجت‌الاسلام سروری اظهار کرد: شخصیتی مانند آلبرت انیشتین که یک فیزیکدان برجسته است می‌گوید: «قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست بلکه مجموعه‌ای از قوانین است که بشر را به راه راست، راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت می‌کند» همچنین ویکتور هوگو جمله زیبایی دارد، می‌گوید: آنچه باعث می‌شود انسان؛ بهجت، امید و سرور در زندگی‌اش حاکم شود باور به خدا و قیامت است. ما ۲ هزار آیه پیرامون بحث قیامت داریم که معادل یک سوم قرآن‌کریم است.

این استاد حوزه تصریح کرد: امروز در جامعه ما سه مسئله خداباوری، معادباوری و قیامت‌باوری ضعیف شده و این تحقق پیدا نمی‌کند که از این بیماری نجات پیدا کنیم مگر اینکه به قرآن‌کریم رجوع کرده و خودمان را درمان کنیم. راه درمان از تمام بیماری‌های فکری، روحی و روانی باز می‌گردد به اینکه ما به قرآن مراجعه کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی که برای محجوریت‌زدایی از قرآن چه کنیم، گفت: متولیان اصلی در این حوزه نقش اساسی و عمده در بحث ترویج قرآن دارند یعنی ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگی شهرداری، کانون مساجد، تبلیغات اسلامی، امور مساجد و همه متولیان فرهنگی که ادعای فعالیت در عرصه فرهنگ دارند باید پای کار قرآن باشند تا قرآن را از این محجوریت بیرون بیاورند.

این مسئول با تأکید بر اینکه متولیان فرهنگی؛ خودشان باید به فعالیت‌های حوزه قرآن بها دهند افرود: بحث محجوریت‌زدایی قرآن چیزی است که اعتقاد و باور جامعه را به الگو بودن قرآن در زندگیمان جا بیاندازیم یعنی صدا و سیما و فضای مجازی همه دست به دست هم بدهند و بیایند و این فرهنگ قرآن و باور نسبت به قرآن را در زندگیمان نشان بدهند.

وی با اشاره به اینکه در قرآن‌کریم ما در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ما قرآن حرف برای گفتن دارد، گفت: امام محمد غزالی دانشمند اهل‌سنت می‌فرماید: بشر هر چه نیاز داشته؛ شربت و کپسولش در قرآن هست یعنی آنچه نیاز بشر است ما در قرآن می‌بینیم. منتها به جهت عدم آگاهی نسبت به متن و بطن قرآن، متأسفانه ما به قرآن رو نمی‌آوریم.

این پژوهشگر و نویسنده کتب دینی با بیان اینکه مسئله دوم این است که امروز فرهنگ ما برای استفاده از قرآن چیست، افزود: برای مثال اگر کسی از نوار عبدالباسط استفاده کند تصور ما این است که دل خود را با این صوت دلنشین جلا می‌دهد؟ خیر اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که یک نفر فوت کرده، فرهنگ استفاده از قرآن در جامعه ما بسیار کمرنگ است. وقتی می‌خواهیم مسافرت برویم از زیر قرآن رد می‌شویم؛ جایی را افتتاح می‌کنند یا ماشین بخرند یک قرآن داخلش می‌گذارند و برای آغاز زندگی مشترک یک قرآن مقابل زوجین قرار می‌دهند تمام اینها استفاده ظاهری و ابزاری از قرآن است، اما بدانیم قرآن نمی‌خواهد شما از آن استفاده ابزاری کنید بلکه می‌خواهد در بطن زندگی ما قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه آیات حجات، ربا، قیامت، انفاس و آیاتی در مورد خود قرآن کریم و عظمت آن حرف می‌زند به دنبال چیست، اظهار کرد: امروز چگونه است که روی سر در دانشگاه هاروارد در ایالت ماساچوست آمریکا آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ ۖ» نصب شده در آنجا چگونه به قرآن رسیده‌اند، اما سر در دانشگاه‌های ما اگر زده باشند هم کمرنگ است چرا نباید این فرهنگ قرآن در جامعه ما باشد. یک جمله شهید بهشتی دارد که می‌گوید: من از آن روزی می‌ترسم که بطن قرآن و بطن اسلام را اروپایی‌ها و غربی‌ها پیاده کرده و توی زندگی‌شان عمل کنند و ما هنوز گیر پوسته و ظاهر اسلام و مسائل قرآن باشیم.

حجت‌الاسلام سروری بیان کرد: یک نکته و آن اینکه امام(ره) می‌فرمایند: به پیروی از فرهنگ قرآن هدف رهایی از ظلم را پیاده کردیم تا مردم از جور طاغوت و ظلم نجات یابند و این است امام راحل در واقع شاگرد مکتب قرآن بود.

وی اظهار کرد: اگر امروز می‌بینیم مقام معظم رهبری از شخصیتی مانند آیت‌الله جوادی آملی تعریف می‌کنند که ۴۰ سال بر سفره قرآن نشسته و آن را تفسیر می‌کند و امروز تفاسیر ایشان از بهترین تفاسیر و سرآمد تفاسیر جهان اسلام است به این خاطر است که خود آیت‌الله جوادی آملی و علما و بزرگان دین ما به تبع از روایات اهل‌بیت(ع) می‌دانند که قرآن تاریخ انقضا ندارد یعنی برای تمام زمان‌ها است. هیچ‌کدام از آیات قرآن قدیمی نمی‌شود و همیشه برای ما کارآیی دارد و به روز است اگر به آن مراجعه کنیم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کرمانشاه در پایان افزود: آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند: من جایی رفتم طلبه شدم که بانی آن حوزه اشاره کرده بودند که اگر کسی می‌خواهد اینجا درس علوم دینی بخواهد باید روزی یک جزء قرآن بخواند؛ و من از آن روز تا الان دارم این فرهنگ را دنبال می‌کنم یعنی خواندن روزی یک جزء قرآن را دارم؛ پس اگر می‌بینید یک شخصیتی مثل آیت‌الله جوادی آملی می‌آید و ۴۰ سال تلاش می‌کند و ۸۰ جلد تفسیر می‌نویسند ایشان سر سفره قرآن و سخن خدا نشسته‌اند و فهم قرآن، درک قرآن و مفاهیم آن را با گوشت و جان خود حس کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha