کد خبر: 4286457
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۵

اندیشه‌های امام راحل بیش از پیش تبیین شود

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با بیان اینکه در آرا و اندیشه‌های امام راحل جدایی بین اخلاق و سیاست وجود ندارد بر تبیین بیش از پیش اندیشه‌های امام(ره) تأکید کرد

برگزاری نشست تخصصی آراء و اندیشه‌های سیاسی، عرفانی و اخلاقی امام خمینی(ره) در کرمانشاه

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، نشست تخصصی آراء و اندیشه‌های سیاسی، عرفانی و اخلاقی امام خمینی(ره) به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان با همکاری خبرگزاری ایکنا کرمانشاه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه، ۱۳ خردادماه در سالن جلسات خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

مهدی سوری، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه در آرا و اندیشه‌های حضرت امام می‌بینیم که نه تنها جدایی بین اخلاق و سیاست وجود ندارد بلکه اصالت با اخلاق است و سیاست می‌بایست باید‌ها و نباید‌های خودش را از اخلاق دنبال کند، اظهار کرد: مفروضه‌هایی در آرا و اندیشه‌های حضرت امام وجود دارد که منبعث از آرا و اندیشه‌های ائمه اطهار(ع) و آیات شریفه قرآن است.

وی افزود: از نگاهی که به ساحت وجودی انسان می‌شود و آن دو بُعدی بودن انسان و سطوح سه گانه از مراتب وجودی و نفس انسان که باز هم دیدگاه‌های متفاوتی بر آن بیان شده امروز آن نگاه ماکیاولی که سیاستمداران در دنیا خوب و بد‌های اخلاقی را مشخص می‌کنند در واقع اخلاق متأسفانه قربانی مطامع سیاست‌گذاران شده در حالی که ما در آراء و اندیشه‌های امام(ره) با اصول قطعی اخلاق مواجه هستیم و این اخلاق را نه فقط در سطوح شخصی و فردی زندگانی حضرت امام بلکه در سایر سطوح اجتماعی و سیاسی ایشان می‌بینیم.

سوری با بیان اینکه شما وقتی که از عدالت حضرت امام صحبت می‌کنید عدالت یک مفهوم اجتماعی است، تصریح کرد: ماکیاول می‌گوید آن چیزی که سیاستمدار تشخیص می‌دهد، می‌تواند اصالت داشته باشه و سیاستمدار تمنیات خودش رو گه‌گاهی مطرح می‌کند و متأسفانه یک توجیه فلسفی هم برای برخی از اقدامات خودکامه در دنیا دارد اتفاق می‌افتد، اما در مقایسه بین سیاست علوی و سیاست اموی باز این هم در طول تاریخ اسلام خوب مشهود است و مصادیقش فراوان. تقریباً در تمام آثار امام آن وجه اخلاقی بسیار بسیار غالب هستند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امام می‌فرمایند اخلاق دغدغه فضیلت انسان را دارد، گفت: البته تفاوتی که در آرا و اندیشه‌های حضرت امام می‌بینیم آنکه ایشان در مقدمه برخی از کتاب از جمله «شرح جنود عقل و جهل» یک نقدی دارند بر بحث اخلاق علمی و بعضاً مباحث نظری، چون فرمایش ایشان است که در واقع تمام مباحث اخلاقی می‌بایست به عمل ختم شود در این حال زندگانی حضرت امام را که نگاه می‌کنیم در برخورد با اطرافیان به عنوان مثال آن نامه عاشقانه که حضرت امام به همسرشان در تبعید می‌نویسند وقتی یک جوان امروزی آن را مطالعه می‌کند تصور نمی‌کند که این ادبیات و آن کلید واژه‌ها در آن زمان به کار برده شده، کلماتی که امروز خیلی از افراد واقعاً از گفتنش فاصله دارند.

سوری یادآور شد: امام(ره) اخلاق را منبعث از دین می‌بینند و وجه برتری اندیشه‌های حضرت امام هم این است که وقتی اخلاق از دل دین بیرون آید هیچ وقت اخلاق نمی‌تواند قربانی مطامع سیاستمداران باشد، چون خوب و بد‌های اخلاقی در آموزه‌های دینی ما وجود دارد و ما بر این باوریم که آرا و اندیشه‌های حضرت امام که از دل آموزه‌های دینی استنتاج شده برای ریزترین کنش‌های بشری پاسخ‌های متقن و دقیق وجود دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کرمانشاه در پایان افزود: ساحت سیاست هم یک ساحت اجتماعی است و طبیعتاً برای ریزترین کنش‌ها در دل آموزه‌های دینی دستورالعمل‌های متقن دارد و آن دغدغه که باز به تأسی از نبی مکرم اسلام(ص) که البته دغدغه همه انبیا و اولیای الهی هم بوده تخلق به اخلاق الهی است و این دغدغه بیش از هر دغدغه دیگری در سبک و سیره زندگانی امام(ره) مشهود است.

انتهای پیام
captcha