کد خبر: 4286472
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۳

عرفان و سیاست، دو بعد تفکیک‌ناپذیر شخصیت امام(ره) را تشکیل می‌داد

مدرس حوزه و دانشگاه‌های کرمانشاه عرفان و سیاست را دو بُعد تفکیک‌ناپذیر، شخصیت امام راحل دانست و گفت: در واقع زندگی شخصی و سیاسی امام خمینی(ره) را بایستی برآیند تعامل این دو بُعد دانست.

برگزاری نشست تخصصی آرا و اندیشه‌های سیاسی و عرفانی و اخلاقی امام(ره) در کرمانشاهبه گزارش ایکنا از کرمانشاه، نشست تخصصی آراء و اندیشه‌های سیاسی، عرفانی و اخلاقی امام خمینی(ره) به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان با همکاری خبرگزاری ایکنا کرمانشاه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه، ۱۳ خردادماه در سالن جلسات خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله سروری، مدرس حوزه و دانشگاه‌های استان کرمانشاه با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل با بیان اینکه از ۱۳ خردادماه سال ۱۳۴۲ امام خمینی(ره) با سخنرانی در مدرسه فیضیه قم یک موج جدیدی در جامعه به وجود آوردند، اظهار کرد: میشل فکو درخصوص انقلاب اسلامی می‌گوید: نگاه من به انقلاب این است که نخستین انقلاب فرامدرن در عصر حاضر است و بعد عبارت بهتری هم در این خصوص دارند و گویی جمع‌بندی تمامی حرف‌های ایشان است که می‌گوید امام خمینی(ره) منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی‌روح در عصر معاصر است و به تعبیر دیگر می‌توان گفت که بزرگترین معجزه قرن معاصر در واقع این انقلابی بود که امام(ره) انجام داد.

وی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری امام یک عابد فرزانه بودند که توانست تمام بند‌های غیر خدایی را از خود برهاند و بنده راستین خدا شود. امام درون نورانی داشتند که فانی در حضرت حق شده بودند یعنی به تعبیری امام راحل غرق در جذبه خدا قرار گرفته بود.

حجت‌الاسلام سروری با اشاره به چند نمونه از ابعاد معنوی شخصیت امام(ره) تصریح کرد: در فراز پایانی وصیت‌نامه امام خمینی (ره) آمده است که «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از‏‎ ‎‏خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم و به‏‎ ‎‏دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم» تصور کنید، بر روی کره زمین بیش از هشت میلیارد جمعیت داریم از این بین چند نفر را می‌توان پیدا کرد که با این نگاه از دنیا بروند آیا این چیزی غیر از تکیه‌گاه معنوی ایشان بوده است.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه امام حتی در موضوعات سیاسی نیز نگاه معنوی داشتند، گفت: وقتی کسی در چرخه سیاستمداری قرار بگیرد نگاهش به گونه‌ای است که تفسیر به رأی داشته باشد. نگاه امام راحل در بحث آزادسازی خرمشهر و تلنگر ایشان به رزمندگان که خرمشهر را خدا آزاد کرد این جهت راه را مشخص می‌کند یعنی هر توفیقی هر فضلی شما دارید هر عنایتی به شما شده از فضل حضرت حق بوده است.

وی یادآور شد: در کتاب «زندگی به سبک آفتاب» که به قلم اینجانب در سال ۹۳ به رشته تحریر در آمد و در حدود ۳۲۰ صفحه است به نوعی ابعاد اخلاقی تربیتی و سبک زندگی امام را مورد بررسی قرار دادم و اصلاً به بحث سیاسی ورود نکردم بیشتر به ابعاد اخلاقی تربیتی پرداخته شده، چون عقیده دارم که امام نگاهشان این بود که اگر در جامعه اخلاق‌مداری حاکم شود، جامعه خود به خود اصلاح خواهد شد و جامعه به سمتی حرکت خواهد کرد که راه سعادت را طی کند.

حجت‌الاسلام سروری بیان کرد: امام راحل پس از پیروزی انقلاب و بازگشت به ایران از او سؤال می‌شود چه احساسی دارید ایشان می‌فرماید «هیچ، تکلیفی بوده به گردن ما انجام وظیفه شده» یعنی باز اینجا خود را نمی‌بینند و این بُعد معنوی امام در اوج قُله است. ایشان نمی‌گوید من صاحب این قیام و محور این قیامم ایشان می‌گوید انجام وظیفه‌ای بوده و این یعنی نگاه امام نگاه خدامحوری است.

وی با اشاره به اینکه از هر بُعدی در آثار، تألیفات، اشعار و دیوان امام این بُعد خداجویی و خدامحوری حاکم است، گفت: مقام معظم رهبری جمله زیبایی دارند، ایشان می‌فرماید: وقتی در شرایط بسیار سخت قرار می‌گرفتیم که واقعاً از همه جا بریده بودیم، وقتی به امام می‌رسیدیم، تا چشممان به ایشان می‌افتاد دل‌هایمان آرام می‌شد.

این استاد دانشگاه در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست تخصصی، اظهار کرد: ان‌شاالله بتوانیم در این‌دست نشست‌ها به بحث‌های مفیدی بپردازیم و یک چشم‌انداز روشن برای شناخت بیشتر ابعاد زندگی امام(ه) داشته باشیم چرا که امام یک شخصیت جامع الاطراف بودند، یک شخصیتی که باید از زوایا و ابعاد مختلف به صورت یک بسته کامل به آن نگاه کنیم یعنی نمی‌شود تنها از یک بُعد مثلاً اجتماعی یا بُعد سیاسی یا بُعد فرهنگی و یا بُعد عرفانی و تنها به یک قسمت از اینها پرداخت بلکه باید تمام زوایای ابعادی امام را لحاظ کرد و به عنوان یک مجموعه کامل به آن پرداخت.

این نویسنده و پژوهشگر دینی تصریح کرد: امام در زندگی صرفاً تکیه به عوامل مادی و ظواهر دنیوی و مادی نداشتند یعنی یک راهی را پی گرفته که به نوعی ارتباط با حضرت حق داشته باشند ایشان اهل سلوک، اهل شب زنده‌داری، اهل تضرع، اهل توسل و اهل ارتباط با قرآن بود و یک امید و باور صددرصدی نسبت به خدا داشتند و این بسیار مهم است که امروز این باور و امید نسبت به خدا در جامعه ما باشد چرا که می‌تواند خیلی از مشکلات ما را برطرف کند. مرحوم آیت‌الله صدوقی جمله‌ای دارند که فرمودند: امام(ره) به ما یک حیات معنوی داد یعنی «ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی تا راهرو نباشی کی راهبر شوی» امام خود راهبر بود تا بَعد رهبر شدند مردم امام را باور داشتند و این خیلی قابل تأمل است.

حجت‌الاسلام سروری گفت: امام(ره) اعتقاد و باور و یقین داشتند که در این عالم هستی کارگردان خداست و اوست که عزت می‌دهد و اگر بناست نفع و ضرری برسد بازهم خدا می‌دهد و این نگاه مهمی است که انسان در زندگیش یک نگاه خدا محوری داشته باشد. امام در سن ۸۷ سالگی می‌گویند من در طول عمرم نترسیدم، چرا که زلف زندگیشان گره خورده به معنویت و این یک نکته‌ای بسیار قابل تأمل است.

وی با اشاره به اینکه امام راحل یک غیرت دینی خاص داشتند و وقتی غیرت دینی باشد در واقع دفاع از دین هم به طریقی در ایشان شدت دارد، افزود: امام تعصب و غیرت دینی داشتند و وقتی یک روزنامه‌نگار توهین به اسلام کرد امام تشر زدند که عذرخواهی کن و یا در فتوای تاریخی علیه سلمان رشدی وقتی امام فرمودند که هرجا او را پیدا کردید قتلش واجب است این به خاطر توهینی است که به مقدسات و قرآن شده و این تعصب نسبت به دین نه تعصب کورکورانه بلکه تعصبی است که پشتش عقلانیت است و این موارد امروز در جامعه ما و در فضای مجازی می‌تواند کارگشا باشد. نسل جدید ما که هرچه آشنایی بیشتری با مبانی فکری و منظومه فکری امام داشته باشند، مؤثر خواهد بود.

این نویسنده کتب دینی با اشاره به اینکه امام غیر از خدا چیزی را نمی‌بیند و این عشق حقیقت است، اظهار کرد: امام به مردم تفهیم کردند که صاحب و مالک این کشور شمایید یعنی کسی نمی‌تواند از انقلاب به نفع خودش استفاده کند. امام می‌فرمودند این مملکت و انقلاب مال پابرهنگان و کوخ‌نشینان است این انقلاب، انقلاب مستضعفان و انقلاب محرومان است و این بحث عدالت‌خواهی امام نکته مهمی است.

این استاد دانشگاه به بحث مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: امام می‌فرماید «سازش با ظالم یعنی دست به دست ظالم» یعنی وقتی دست ظالم را باز گذاشتیم پس این برخلاف رأی تمام انبیا بوده اینکه ما بگذاریم که دشمن پیشروی کند و به نحوی داشته‌های ما را از ما بگیرد و امروز وقتی ترامپ در بحث غنی‌سازی مطرح می‌کند که نیازی به غنی‌سازی نیست و داشته‌هایمان را در این بحث می‌خواهد به تاراج ببرد در این جا انعطاف نشان دادن در برابر دشمن موجب خواهد شد تا او پایش را جلوتر بگذارد. در این خصوص مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند که بها و باج به کسی نمی‌دهیم و این تفکر به‌خاطر این است که ۴۷ سال روی پای خودمان ایستادیم زیرا امام ما را به خودباوری و خود اتکایی رساند.

وی در پایان افزود: زمانی که خیلی از کشور‌ها جرأت نمی‌کردند شعار مرگ بر آمریکا سر دهند، مردم ایران این شعار را سر دادند و این به خاطر اینکه ما بر مبنای تفکر امام رشد کردیم. امام می‌فرماید به‌هیچ‌وجه تکیه و اعتماد به دشمن نکنیم.

انتهای پیام
captcha