به گزارش ایکنا از کرمانشاه، نشست تخصصی آراء و اندیشههای سیاسی، عرفانی و اخلاقی امام خمینی(ره) به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه و ستاد هماهنگی کانونهای مساجد استان با همکاری خبرگزاری ایکنا کرمانشاه پیش از ظهر امروز سهشنبه، ۱۳ خردادماه در سالن جلسات خبرگزاری ایسنا برگزار شد.
فریدون حیدری، مدرس دانشگاه کرمانشاه در این نشست با اشاره به اصول مکتب سیاسی امام راحل، اظهار کرد: امام خمینی(ره) مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز بود.
وی با اشاره به اینکه شخصیت امام آنقدر عظیم است که از هر زاویهای بخواهیم وارد شویم حقیقتاً نمیتوانیم به حقیقت وجودیش برسیم، افزود: قبل از آنکه وارد به مبحث این نشست شویم اول باید شخصیت امام را بیایم و در این راستا مهمترین مبحث همان خدا محور بودن صراطش است.
حیدری با بیان اینکه اول دو مفهوم صراط و سبیل را باید فهمید و من معمولاً برای فهم آن میگویم که صراط آن چیزی است که فرد در آن مسیر قدم برمیدارد یعنی عین همان راه و همان طریق اصلی و سبیل راه و بُعد تاکتیکی و استراتژی کوتاه مدتی است که انسان در تقسیمبندی طی مراحل به آن مبنا تکیه میکند و کار را پیش میبرد، گفت: از نظر شخصیتی امام نباید جایگاه رهبری دینی و جایگاه رهبری سیاسی ایشان را صرفاً مختص ایران دانست بلکه ایشان رهبری جامعه مسلمین را داشتند و تفکرشان هم این بود که برای بشریت حرف میزنند و تنها صرفاً برای بخشی از جامعه مسلمین حرف نمیزنند، برای ایرانی یا برای شیعه بودن یا برای سنی بودن تکه کلامی نداشتند هرچه صحبت میکرند صحبتهایشان کلی و برای هدایت بشر بود.
این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: یکی از بزرگترین اندیشمندانی که تاریخ معاصر به خود دیده و دنیا را متحول کرده امام راحل بودند.
حیدری اظهار کرد: نوآوری اساسی امام خمینی(ره) ضمن احیای نظریه ولایت فقیه در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غرب در طرح و ترکیب برخی عناصر فکری جدید همانند جمهوریخواهی و بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه ولایت فقیه تأکید دارد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تأکید امام راحل بر «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر کانون نظریه سیاسی ایشان را شکل میدهد، گفتمانی که اسلامیت محتوای آن و جمهوریت شکل آن است.
وی در پایان عدالت اجتماعی را از اصلیترین خطوط مکتب سیاسی امام(ره) دانست و گفت: در مکتب سیاسی امام راحل، عدالت اجتماعی جایگاه و اهمیت والایی دارد و در این مکتب، تحقق عدالت اجتماعی هدف بعثت انبیا و انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم طاغوت بوده است.
انتهای پیام