کد خبر: 4303002
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۶
حجت‌الاسلام سروری مطرح کرد

آغاز امامت امام عصر(عج)؛ محوری‌ترین مبحث نهم ربیع

مدرس حوزه علمیه گفت: اهمیت روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان به جهت سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب می‌شود، بنابراین می‌توان گفت عیدالزهرای واقعی ما تبیین جایگاه امامت در نزد مردم است.

آغاز امامت امام عصر(عج)؛ محوری‌ترین مبحث نهم ربیع

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله سروری، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کرمانشاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از کرمانشاه اظهار کرد: نهم ربیع‌الاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج) است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع)، به این مقام نائل شدند.

وی با بیان اینکه مهمترین و محوری‌ترین بحث نهم ربیع، آغاز ولایت امام عصر(عج) است، افزود: تمام انبیا و ائمه(ع) یک روزی، روز شروع و آغاز کارشان بود که به امر الهی اقدام به دعوت به‌سوی پروردگار کرده‌اند، ولی حضرت مهدی(عج)، امام حی و زنده ما هستند و آخرین وصی و حجت الهی؛ بنابراین آغاز امامتشان یک تمایزی با آغاز ولایت دیگر اولیای الهی دارد، و ما با بزرگداشت این روز، توجه و وظیفه خودمان را نسبت به امر امامت آن حضرت ابراز می‌کنیم.

سروری با بیان اینکه، یکی از موضوعاتی که برای ما قابل فهم نیست استفاده از اصطلاح «تاج‌گذاری» برای جایگاه ولی‌الله‌العظم حضرت مهدی(عج) است، گفت: این اصطلاح «تاج‌گذاری» با فرهنگ شیعه سازگاری ندارد؛ یعنی نه در متون تاریخی، نه در متون کلامی و نه در عبارات حدیثی شیعه چنین اصطلاحی نیست و در کلام حضرات معصومین(ع) هم مرسوم نبوده که از چنین تعبیری استفاده شده باشد.

وی تصریح کرد: اصطلاح «تاج‌گذاری» بیشتر برگرفته از ادبیات ملوک و پادشاهان است و یک اصطلاح کاملاً عرفی و عامیانه محسوب می‌شود. این تعبیر، ناشی از شبیه‌سازی امر امامت به امر مالکیت و پادشاهی است و این موضوع دور از شأن امام معصوم است.

این مدرس دانشگاه افزود: آغاز امامت حضرت حجت(عج) حالت خفا و پنهان بوده است. امامت ایشان در شرایط بسیار سخت و به‌صورت تقیه‌آمیز و در حالی پنهانی آغاز شده است که این ویژگی، هیچ‌گونه تناسبی با مفهوم «تاج‌گذاری» که معمولاً همراه با آشکار بودن و تشریفات است، ندارد. این اصطلاح عرفی است که در دوره‌های اخیر متأسفانه رواج پیدا کرده است، اگرچه رواج این قبیل تعابیر، تا حد زیادی متأثر از پادشاهی‌های شیعی در چند قرن اخیر بوده و از آن فضای تاریخی نشئت گرفته است، اما باید فرهنگ‌سازی شود که از این چنین تعابیر که در شأن جایگاه عصمت و امامت است، پرهیز شود.

سروری بیان کرد: با توجه به اینکه جایگاه امامت مانند نبوت از جانب حضرت حق منصوب می‌شود و به نوعی عمود خیمه توحید و نبوت و امامت است، پیشنهاد بنده به متولیان فرهنگی است که اگر بتوانیم از نهم تا هفدهم ربیع‌الاول را که سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) است، به‌عنوان دهه امامت و رسالت یا دهه «بیعت با نبوت و امامت» نامگذاری کنیم، کار بسیار مهمی کرده‌ایم، چراکه در این صورت بهتر می‌توانیم از فرصت ایجاد شده بهره ببریم. بدانیم که در این روز مأموریت اصلی، سه چیز است؛ اول، باید شناخت و معرفت به امام را در جامعه بیشتر کنیم، دوم، انس به آن حضرت را در جامعه افزایش دهیم؛ سوم اینکه وظایف و تکالیف مردم را در عصر غیبت بیان کنیم.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کرمانشاه با اشاره به تبیین جایگاه امام عصر(عج) در عالم هستی و شناخت و وظایف ما در قبال آن حضرت گفت: اهمیت روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان به جهت سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) است که یکی از اعیاد مهم محسوب می‌شود، بنابراین می‌توان گفت عیدالزهرای واقعی ما تبیین جایگاه امامت در نزد مردم است.

انتهای پیام
captcha